Hej!
Är det någon här som har erfarenhet av borstat trägolv? Hur fungerar det? Vi ska välja golv till vår undervåning (kök, matsal och tv-rum) och försöker nu komma fram till ett klokt beslut. Vi bor i ett hus från 1916 och renoverar i gammal stil. :)

Menar du klassiska skurgolv? Vi har skurgolv i alla rum utom hall och badrum och trivs bra med dem. Men visst är det lite mer jobb än klinker när babyn äter blåbärsgröt och slänger den på golvet. :) Man måste skura om ordentligt ett par gånger per år och arbeta in såpan. Men golven blir tåligare än man tror faktiskt.

Det rum som jag upplever att det fungerar sämst i är köksdelen (inte matsalsdelen) av köket. Där man ofta/alltid slabbar med vatten blir det lätt lite "ringar" när vatten gång på gång sugs upp i träet. Det går ifos bort vid nästa skurning, men man vill ju inte skura varje vecka. Så vill ni ha golv i gammal traditionell stil, skulle jag valt att ha ett målat trägolv i köket istället. Sal, sovrum, tv-rum osv. är det troligen hur bra som helst.

I något rum har vi pigmenterad såpa, såpa med kalk i. Då blir golvet ljust. I andra använder vi ren linoljesåpa. Missa inte, det ska vara KALLT vatten vid såpskurning och man ska ALDRIG sätta ren såpa på ett torrt golv, då blir det fläckar. Svabba först golvet med såpblandat vatten. För att sedan gå på med mycket såpa (första gångerna). Vartefter behöver det bara underhållas.

• Gilla
BiFuel
  • Laddar…
Borstade golv, om du tänker på de nyproducerade av den här typenhttp://www.byggbasen.com/prod/structure/1525.html, är sköra och otroligt svåra att hålla rena, jag har sett flera irl... Det är en fin tanke, att de ska se patinerade ut, men man har missat att det mekaniska slitaget från fötter ger en hård "ihoptrampad" yta, inte bara en nött yta. När man borstar bort splintveden så är golvet fortfarande mjukt och skört men dessutom ojämt. Bättre att välja någon annan golvtyp.

Jag lägger in en brasklapp för produktutvecklingen, men de jag stött på har inte varit äldre än 2007 och de har varit otroligt mycket mer svårhanterliga än våra traditionella skurgolv.

Redigerat:
Vi hade ett Dala Floda strukturborstat golv (nyproducerat) i vår sommarstuga. Fint? Ja!, mysigt att gå på? Ja! Lätt att sköta? Tveksamt, vi hade Max Fura (tror jag det hette), antikgrå, och mörkare golv är ju känsliga, helt klart, minsta hack och repa syns då man går igenom betsningen (som inte är så djup), och på ett mörkt golv syns ju det ljusa träet tydligare. Däremot så tyckte jag det funkade ok i köket, men visst, det fanns risk för ringar och liknande om man inte var snabbt framme med trasan och det är ju lite tråkigt. Vi köpte det på en brutal sista partiet/halva priset på halva priset utförsäljing och betalade inte mer än för ett vettigt laminat, hade nog varit mindre nöjd om jag lagt 600.- / kvm (vilket jag såklart ändå inte gjort i sommarstugan)

Hej TorpSara! Du har inget foto du kan lägga upp på de borstade furugolven du har sett IRL? Jag tycker att det är ett väldigt vackert golv. Men ser det illa ut efter några år så bör jag kanske välja något annat. På bloggen http://villanagorlunda.blogspot.se/ har de vitbetsat furugolv, också snyggt. Ett alternativ jag kan tänka mig ifall jag väljer bort borstat furugolv. Mvh/Boel

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.