Jag ska lägga in 14mm parkett i ett rum som har råspont som undergolv. Mitt problem är att råsponten är lite "vågig" där varje bräda buktar uppåt lite grand; totalt är varje bräda ca 70mm bred och dalarna mellan brädorna är ca 1-2mm djup. Personligen så tycker jag att det känns lite för ojämt för att kunna bli bra. Eller vad säger ni, är det inom toleranserna?

Finns det någon som har ett förslag på hur jag ska åtgärda golvet innan parkettläggningen?
Innan jag rev rummet låg det masonit på golvet så min spontana tanke är att lägga in ny sådan. Min far försöker dock skrämma mig med att spikad masonit knarrar massor och att jag bara har haft tur som inte heft så mycket golvknarr tidigare. Ligger det någonting i det eller kan man förindra det på mågot vis?

Jag hade spikad masonit, två lager, som knarrade massor. När jag la in klickgolv rev jag ut masonit och la in golvgips som jag kom över till ett kanonpris. Bygger ju lite mer än masonit men min råspont var också vågigt och ojämn. Värsta svackorna (ca 10mm) spacklade jag.
Men jag är bara en glad amatör så jag vet inte hur rätt detta var, men slutresultatet blev bra.

Du behöver ju lägga ngn form av stegdämpning under. Jag har haft flera olika, den tjockaste var 3mm bara typ skumplats och den tunnaste 2 mm med folie (såg ut som rymdsolfångarmaterial). Oavsett har detta jämnat ut det tillräckligt. 14 mm parkett är förmodligen 200 mm brett och ett klickgolv så det stabiliserar nog sig själv. Jag hade inte funderat mer på det.

• Gilla
Manuel Sandoval
  • Laddar…
Står väl på paketen vad det är för krav på underlagsgolvet. 1-2mm låter ju inte mycket. Går det att få det jämnare?? :-)

Mell
Det där med den knarriga masoniten lät ju inget vidare. Det gör mig ju direkt mindre taggad på att lägga in ny masonit som jag först hade tänkt. Jag har funderat lite kort på golvgips men jag tycker att det bygger lite för mycket för att vara ok.

Fjelie 17
Visst ska jag lägga en stegljudsdämpning under parketten. Den jag har är väl ca 2 tjock så teoretiskt kommer den ju fylla ut tomrummet som blir men den lär väl knappast kunna ge någon nämnvärd bärighet? Om jag lägger golvet direkt så bör det ju bli en liten lucka mellan varje råspontsbräda där parketten hänger i luften.

Hawkai
Enligt paketet så får golvet som mest luta 3mm per 2m. Dock så blir ju inte de uppgifterna helt relevanta i mitt fall då mitt golv i det stora hela är helt plant men istället har massor av dalar.

• Gilla
snickrande_tanten
  • Laddar…
Du har ju fortfarande möjligheten att lägga ett flytande spånskivegolv. Bygger dock på höjden.

Efter lite googlande har jag lärt mig att det är ok att lägga 14mm parkett på glespanel då man lägger golvvärme. I de fallen räknar man med 95mm plan glespanel med ett mellanrum på 22mm för golvvärmeröret. Detta ger mig lite hopp om att jag kanske inte behöver bry mig särskilt mycket alls om vågigheten i mitt råspontsgolv.

I mitt fall är varje ger varje råspontsbräda en anläggningsyta som är ca 50mm bred med ett mellanrum på ca 30mm. Det är ju visserligen rejält mycket mindre än vad ett glespanelat golv ger men å andra sidan så är den djupaste delen av dessa mellanrum ca 2mm djup så man kanske kan anta att stegljudsdämpningen fyller ut en del av den sträckan och ger golvet stöd.
Finns det hopp om att jag tänker rätt eller bör jag bita i det sura äpplet och lägga ett flytande spångolv istället?

Står nu inför samma problem som du. Hur blev resultatet?

Jag la parketten vinkelrätt mot råsponten och det fungerade superbra. Parketten ligger helt stumt och det finns ingen svikt eller knarr alls. Jag kommer inte ha någon tvekan att göra om samma sak igen.

• Gilla
MrMad
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.