Tänkte lägga klinkers i hallen och blev då tipsad att flytspakla golvet innan då man inte kan lägga direkt på levande material.
Jag la ut rot-nät där jag skulle ha elgolvvärme, ungefär 6 kvm. Övriga 6 kvm skippade jag nätet då jag trodde det skulle räcka att jag hade fiberförstärkt spackel.
Under spacklet är det 2" spontat virke.. Har dock märkt att det börjat spricka på missa ställen
Jag gjöt cirka 15mm tjockt med spackel.
Kommer det änns funka att lägga klinkers på denna konstruktion eller kommer fogarna spricka åt helsike? Finns det någon typ av flexibel fog?
Jag la ut rot-nät där jag skulle ha elgolvvärme, ungefär 6 kvm. Övriga 6 kvm skippade jag nätet då jag trodde det skulle räcka att jag hade fiberförstärkt spackel.
Under spacklet är det 2" spontat virke.. Har dock märkt att det börjat spricka på missa ställen
Jag gjöt cirka 15mm tjockt med spackel.
Kommer det änns funka att lägga klinkers på denna konstruktion eller kommer fogarna spricka åt helsike? Finns det någon typ av flexibel fog?
Medlem
· Korpilombolo
· 3 724 inlägg
Spackel direkt på plankorna??
Du får fästa klinkern med silikon om nu spacklet inte släpper från plankorna först.
Ett trägolv rör sig hela tiden. En spackelkaka på 15 mm lär inte hålla länge. En golvgipsskiva hade varit bättre val, om golvet inte sviktar under.
Du får fästa klinkern med silikon om nu spacklet inte släpper från plankorna först.
Ett trägolv rör sig hela tiden. En spackelkaka på 15 mm lär inte hålla länge. En golvgipsskiva hade varit bättre val, om golvet inte sviktar under.
Ja, efter att det börjat spricka så började jag söka och såg då att man skulle tagit golvgips istället. Men pga att det skulle bygga så mycket blev det så här.. 
Pl400 kanske? Vad tror du händer om man bara kör på? Lossnar plattorna eller spricker fogen?
Pl400 kanske? Vad tror du händer om man bara kör på? Lossnar plattorna eller spricker fogen?
Verkar dock inte spricka där jag armerat och där elslingan ligger.
Vad tror ni om att lämna kvar det och slita ut det andra och lägga golvgips där och klinker på gipset?
Lite lätt less på mitt misstag känner jag. All hjälp är så sjukt välkommen!
Vad tror ni om att lämna kvar det och slita ut det andra och lägga golvgips där och klinker på gipset?
Lite lätt less på mitt misstag känner jag. All hjälp är så sjukt välkommen!
Medlem
· Korpilombolo
· 3 724 inlägg
Det är nog bara en tidsfråga innan det släpper. "Kakan" håller ihop men sitter inte fast i trägolvet då. En skruvad gipsskiva tar upp rörelserna i skruvarna. Gipset håller och skruvarna håller gipset på plats. Det finns dock en risk med skruvar och det är om skallarna kommer upp så kan de skada ev. fuktspärr eller värmekablar. Lägger man dubbel gips limmas det andra lagret och skruvarna för andra lagret kan tas bort när limmet (t.ex Ardex S48) torkat.Kroffe skrev:
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Skruva golvgipsen skall man ju INTE göra... den ska bara limmas med speciellt flexibelt fix !!!imported_Benno skrev:Det är nog bara en tidsfråga innan det släpper. "Kakan" håller ihop men sitter inte fast i trägolvet då. En skruvad gipsskiva tar upp rörelserna i skruvarna. Gipset håller och skruvarna håller gipset på plats. Det finns dock en risk med skruvar och det är om skallarna kommer upp så kan de skada ev. fuktspärr eller värmekablar. Lägger man dubbel gips limmas det andra lagret och skruvarna för andra lagret kan tas bort när limmet (t.ex Ardex S48) torkat.
Personligen hade jag tagit bort flytspacklet där du inte lagt nät och så hade jag nätat och flutit om det så du får samma nivå som resten av golvytan... absolut smidigast och billigast.
Något måste jag helt klart göra!
Det är ju frågan hur stor risken är att det kommer spricka i skarven imellan den gamla gjutningen och den nya..
Du har ingen erfarenhet av det jag nyligen skrev? Limma gips ovanpå?
Det är ju frågan hur stor risken är att det kommer spricka i skarven imellan den gamla gjutningen och den nya..
Du har ingen erfarenhet av det jag nyligen skrev? Limma gips ovanpå?
Varför inte göra om alltihopa från början, få det rätt och slippa framtida problem med golv som spricker och lossnar. Blir det för mycket att bygga på plankgolvet så väck med det också och börja från början på rätt sätt, för har du riktig otur med sprickorna som kanske skadar värmekabeln så har du ingen värme i alla fall.
limma gipsen på det spacklade? tycker du inte att börjar mycke då?Kroffe skrev:
nä, riv bort spacklet och börja om
Försöker nog intala mig själv att det går att göra något åt... Men såg nu när jag gick och kollade att det även spricker över värmeslingan. Jävla skit! Att jag inte hittade detta forum innan.
Det får bli så.. Jag gör om det..
Om jag nu sliter bort allt spackel.. Kan jag göra denna konstruktion. Skruva/limma gips 6mm (renoveringsgips), fästa slingan prima ,gjuta med flytspackel och sedan lägga klinkers? Eller måste man köra på 13mm golvgipsen?
Det får bli så.. Jag gör om det..
Om jag nu sliter bort allt spackel.. Kan jag göra denna konstruktion. Skruva/limma gips 6mm (renoveringsgips), fästa slingan prima ,gjuta med flytspackel och sedan lägga klinkers? Eller måste man köra på 13mm golvgipsen?