Tänkte lägga klinkers i hallen och blev då tipsad att flytspakla golvet innan då man inte kan lägga direkt på levande material.
Jag la ut rot-nät där jag skulle ha elgolvvärme, ungefär 6 kvm. Övriga 6 kvm skippade jag nätet då jag trodde det skulle räcka att jag hade fiberförstärkt spackel.
Under spacklet är det 2" spontat virke.. Har dock märkt att det börjat spricka på missa ställen :(
Jag gjöt cirka 15mm tjockt med spackel.
Kommer det änns funka att lägga klinkers på denna konstruktion eller kommer fogarna spricka åt helsike? Finns det någon typ av flexibel fog?
 
Tillägger att det är en hall på ca 12 kvm
 
Spackel direkt på plankorna??
Du får fästa klinkern med silikon om nu spacklet inte släpper från plankorna först.
Ett trägolv rör sig hela tiden. En spackelkaka på 15 mm lär inte hålla länge. En golvgipsskiva hade varit bättre val, om golvet inte sviktar under.
 
Ja, efter att det börjat spricka så började jag söka och såg då att man skulle tagit golvgips istället. Men pga att det skulle bygga så mycket blev det så här.. :(
Pl400 kanske? Vad tror du händer om man bara kör på? Lossnar plattorna eller spricker fogen?
 
S
spackel lossar, plattor lossnar och spricker i fogar.
bäst blir riva bort spacklet
 
Det är bara att riva. Och lägga gips.
 
Verkar dock inte spricka där jag armerat och där elslingan ligger.
Vad tror ni om att lämna kvar det och slita ut det andra och lägga golvgips där och klinker på gipset?
Lite lätt less på mitt misstag känner jag. All hjälp är så sjukt välkommen!
 
Kroffe skrev:
Verkar dock inte spricka där jag armerat och där elslingan ligger.
Vad tror ni om att lämna kvar det och slita ut det andra och lägga golvgips där och klinker på gipset?
Lite lätt less på mitt misstag känner jag. All hjälp är så sjukt välkommen!
Det är nog bara en tidsfråga innan det släpper. "Kakan" håller ihop men sitter inte fast i trägolvet då. En skruvad gipsskiva tar upp rörelserna i skruvarna. Gipset håller och skruvarna håller gipset på plats. Det finns dock en risk med skruvar och det är om skallarna kommer upp så kan de skada ev. fuktspärr eller värmekablar. Lägger man dubbel gips limmas det andra lagret och skruvarna för andra lagret kan tas bort när limmet (t.ex Ardex S48) torkat.
 
Hur skulle det fungera att hellimma golvgips ovanpå med pl400? Bör väl stabilisera? Tänkte om det skulle bli som ett flytande golv som håller ihop sig självt?
 
Redigerat:
Alternativt 6mm renoveringsgips för att inte isolera golvvärmen? Bör inte det fungera?
 
Paul-Staffanstorp
imported_Benno skrev:
Det är nog bara en tidsfråga innan det släpper. "Kakan" håller ihop men sitter inte fast i trägolvet då. En skruvad gipsskiva tar upp rörelserna i skruvarna. Gipset håller och skruvarna håller gipset på plats. Det finns dock en risk med skruvar och det är om skallarna kommer upp så kan de skada ev. fuktspärr eller värmekablar. Lägger man dubbel gips limmas det andra lagret och skruvarna för andra lagret kan tas bort när limmet (t.ex Ardex S48) torkat.
Skruva golvgipsen skall man ju INTE göra... den ska bara limmas med speciellt flexibelt fix !!!

Personligen hade jag tagit bort flytspacklet där du inte lagt nät och så hade jag nätat och flutit om det så du får samma nivå som resten av golvytan... absolut smidigast och billigast. :)
 
Något måste jag helt klart göra!
Det är ju frågan hur stor risken är att det kommer spricka i skarven imellan den gamla gjutningen och den nya..

Du har ingen erfarenhet av det jag nyligen skrev? Limma gips ovanpå?
 
Varför inte göra om alltihopa från början, få det rätt och slippa framtida problem med golv som spricker och lossnar. Blir det för mycket att bygga på plankgolvet så väck med det också och börja från början på rätt sätt, för har du riktig otur med sprickorna som kanske skadar värmekabeln så har du ingen värme i alla fall.
 
S
Kroffe skrev:
Något måste jag helt klart göra!
Det är ju frågan hur stor risken är att det kommer spricka i skarven imellan den gamla gjutningen och den nya..

Du har ingen erfarenhet av det jag nyligen skrev? Limma gips ovanpå?
limma gipsen på det spacklade? tycker du inte att börjar mycke då?
nä, riv bort spacklet och börja om
 
Försöker nog intala mig själv att det går att göra något åt... Men såg nu när jag gick och kollade att det även spricker över värmeslingan. Jävla skit! Att jag inte hittade detta forum innan.

Det får bli så.. Jag gör om det..
Om jag nu sliter bort allt spackel.. Kan jag göra denna konstruktion. Skruva/limma gips 6mm (renoveringsgips), fästa slingan prima ,gjuta med flytspackel och sedan lägga klinkers? Eller måste man köra på 13mm golvgipsen?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.