Jag ska lägga matta på planstegen och över nosen (ej på sättstegen alltså) och funderar på hur det ska gå till. Trappan vrider sig tyvärr så måtten blir lite komplicerade. Man skulle väl kunna använda en sån där flerarmad trappstegsmätare och överföra måtten till tex masonit som man sågar till, för att smidigt ha mallar att skära efter - men det verkar lite krångligt.

:-)

eller så grovskär du först mattan och sedan lägger den i trappen och finskär som vilken matta som helst

Ok, jag har aldrig lagt matta. Då kollar jag hur man brukar göra!

edit: när man lägger i rum täcker golvsockeln kanten. Går det verkligen att skära snyggt på plats i trappan, mot sättsteg och vangstycken?

Redigerat:
15599_0000p9oj_5.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ok... för alla som med ohejdbar spänning undrar hur det gick:

Jag tog 15 bitar av golvskyddspapp och tejpade på klippta trekantiga bitar av lite stadigare papp passade till hörnen - det var bara ett steg som inte var fyrhörnigt. Därefter fick jag modifiera mallarna för att få med den bit som ska vikas in under nosen - det var lurigare än man skulle kunna tro att få till det, och jag misslyckades faktiskt lite tyvärr, det kommer att bli små glipor på de snedaste stegen, just i böjen. Dessutom var det ett jäkla pill faktiskt.

Nå, när mallarna var klara lade jag dem på mattan som låg på osb-skiva och fäste dem med häftpistol och skar med skärlinjal. Det gick bra, passningen blir perfekt (utom där jag tänkte fel då). Men osb var onödigt knöligt, det var dock det enda jag hade till hands. Jag lade gråpapp emellan, det blev bättre. Bra med stor skiva under, så slapp jag flytta den så ofta.

Ja hade tagit i rejält och köpt en matta som var 2x4 meter (nästan 3000 kr exkl. moms), men det blev mindre kvar än man skulle kunna tro; några gånger skar jag fel och mattan är mönstrad så jag kunde inte passa in bitarna helt effektivt.

Råd: om ni gör något liknande, tänk mycket noga på hur bitarna faktiskt ska se ut med alla vinklar! Byt knivblad hela tiden. Och överväg andra lösningar, tex anlita golvläggare ;-)

Kniven på bilden är en brytbladskniv som inte sladdrar i sidled.

Jag har just börjat limma, först kör jag med cascoflex för att kunna justera - det kommer att gå åt ganska exakt 2 liter. Sen ska jag limma ner under trappnosen med kontaktlim när cascolimmet har stelnat. Tvingar ihop med hjälp av ett par lister så det hugger ordentligt.

Hoppas jag har flyttat innan det är dags att riva bort mattan.:thumbup:

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.