Hej!
Har ett hus byggt 1961 och jag har nyligen låtit renovera mitt kök och passade då på att ta bort en av radiatorerna för att kunna utnyttja det lilla utrymmet bättre och istället lägga ner golvvärme i golvet. Eftersom jag har fjärrvärme var det bäst långsiktig ekonomi att utnyttja den befintliga vattenburna värmen. För att hålla nere kostnaderna har jag rivit ut hela köket själv och köpt allt material, kök, kakel, klinker, fix, fog, tapet etc.. dock köpte jag inte värmegolvet utan övertygades att ta den konstruktion som firman jag anlitade brukar använda.

Men vad är normal kostnad för att lägga in ett värmegolv?? Jag var dum nog att inte ta in flera offerter eftersom köksfirman rekommenderade dessa hantverkare och jag på olika förleddes att tro att jag dessutom hade personliga rekommendationer... (det är en lång historia), men jag behöver desperat veta vad det bör kosta! Min faktura slutar på ca 4000 kr/kvm + arbete och + klinker och fix som jag själv redan betalt. Är det normalt?

Golvet är exakt 9 kvm (inget stort kök), grunden är betongplatta på marken
och innan renoveringen låg där 8x4 cm reglar, 7 cm mineralullsisolering och på detlåg drygt 33 mm tjock ek-parkett.

Med renoveringen har man tagit bort hela golvet inkl reglar och isolering och fyllt på med någon ny typ av cellplast isolering vari man lagt värmeslingorna i flytspackel på själva golvet ligger det klinker.
Kan inte exakt konstruktion man valt,
Jätte tacksam om någon kan hjälpa mig att förstå dessa kostnader bättre!
Hälsningar Lyrran

Nu skriver du ju inget om vad materialet kostade som de lade ner. Har du inte golvvärme tidigare måste de ha lagt dit en schunt också eftersom man inte kan leda lika varmt vatten till golvvärmen som element. En "mini-shunt" kostar 3-4000 kr beroende på märke. Spårade spånskivor och rör lär också ligga på runt 3-500 kr per kvm beroende på märke.
Sen tillkommer en hel del "smått" som fix, fog, skruv, eventuella reglar och material för att få undergolvet på plats.

Sen är det tyvärr så att man får betala ett betydligt högre pris per kvm för ett litet utrymme eftersom flera moment tar längre tid och man kan samordna sämre...

Be att få en specificerad faktura, det har du rätt till. Det ska tydligt framgå material samt timmar och ev. framkörningsavgifter etc.
Posta den sen här så har du större chans att få hjälp.

På din beskrivning låter det som att de har använt något liknande LK:s Spårskiva EPS, även andra tillverkare har i princip exakt samma produkt. Själva skivorna är inte så dyra men det tillkommer en del ganska dyra saker vid sidan av såsom shunt, eventuell fördelare osv. Be om att få en specificerad materiallista så kan du se exakt vad de har installerat och vilket pris de har tagit för delarna.

Hej!
Tack för snabba svar!
Jag har en välspecad faktura med väldigt många bilagor så det kan jag inte klaga på. Däremot är det svårt för en lekman att tyda vad som är relevant att köpa och inte. Jag kontaktade därför även mitt byggvaruhus för att fråga vad som krävs för att lägga in golvvärme på den typen av golv som jag har. Se vad de sa nedan.

Enligt fakturorna från hantverkarna kostade VVS materialet 9.866 kr + moms. Då ingår schunt Push 12 (4.460 kr), golvvärmeslang och en mängd annat material som jag har svårt att uttyda vad de och vad de är till för på specen.
Därtill kommer ytterligare material om tot 17.393 kr + moms varav 3.250 kr uppenbarligen är saker man både hyrt och köpt från ett företag i byggbranschen. Inget av detta, ex skarvsladd etc har man lämnat kvar hos mig.
Det är flera underlag men jag kan scanna in dem och bifoga dem om det är av intresse.
Till de 17.393 kr tillkommer kostnad för klinkers, fog och arbete enbart för golvet om 57 timmar.
Klinkers och fog betalade jag själv och körde hem innan de började jobba.
Kostnader för arbetet med köket såväl från snickare, elektriker och rörmokare tillkom ytterligare såklart men dessa kostnader berörs inte av min fråga.

Då jag själv kontaktade mitt byggvaruhus så sa de att de ansåg att följande saker behövdes och till följande kostnad vilket väsentligt skiljer sig från den räkning jag fick: OBS! Alla priser nedan inkl moms!!!
Värmegolv för vattenburen värme (slang inbäddad i spårad golvskiva med någon typ av isolering) 9 kvm 4.195 kr
Schunt 3.195 kr
Själva golvet från betongplattan:
Glasfiber 120kr/kvm x 9 = 1.080 kr
Cellplast 120kr/kvm x 9 = 1.080 kr
Flytspackel 20 kg 269 kr/säck x 9 = 2.421 kr (åtgång 1,7 kg/kvm x 9)
TOT material kostnad 11.971 kr inkl moms för 9 kvm dvs 1.330 kr/kvm!!

Nog måste jag kunna reagera eller??!!

Det är ju svårt att säga utan att se specifikationen. Att jämföra byggvaruhusets priser rak av är heller inte riktigt "rätt"... Byggvaruhusen har ofta bra grejer till bra priser men tyvärr så envisas "branschen" ofta med att racka ner på dem och ta in onödigt dyra grejer eftersom de säger att allt annat är "skit"...
Det blir rätt mycket kopplingar och annat för golvvärmen som kommer till så att VVS är 9.866 kr kan jag tro på.
Vad det ytterligare materialet kan vara för 17.393 kr är dock svårt att förstå. Naturligtvis ska du få behålla skarvsladden om den finns med på listan och så kan man ju tycka att det ska inte du behöva stå för eftersom det går in under kategorin "verktyg".
Samma sak gäller ev. special verktyg de köpt, de ska lämnas kvar i så fall!

Ta foto på specen och lägg in bilderna här så är det säkert någon "expert" som kan tycka till.
Tänk på PUL bara så något personnamn eller uppgifter är synliga!

Mvh,
Anders

En Pusch 12 kostar 3400:- på Rinkabyrör och det är nog nästan det billigaste som du kan få den för.Är priset 4460 med moms är det ju ett ovanligt rimligt pris för att komma från en rörmokare då det endast är 30% påslag även om man lägger till moms så blir påslaget drygt 60% vilket är godkänt. Det är ju ändå ganska vanligt med påslag upp mot 700% på VVS-prylar.

Är prisuppgifterna från byggvaruhuset på samma produkter som du har fått installerat? Det verkar ju ändå som att du har fått Uponors saker installerade och det är ju ett erkänt och bra märke.
Gör som anders07 säger och lägg upp bilder på hela specifikationen så kan du kanske få lite mer hjälp.om det är rimliga prylar och priser.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.