Hej!

Bor i ett hus byggt 1936 och mitt kök var en gång i tiden två olika rum. Förra helgen rev jag ut det gamla slitna laminatgolvet för att förbereda för läggning av isolerplattor, värmefolie (230V) och Forbo marmoleum plattor. Under golvet och all lump fanns det som väntat två olika plankgolv med en skarvplanka där den gamla väggen stod.

Nu när allt är utrivet kan jag mäta att det är c:a 1 cm höjdskillnad mellan rummen. Varje rum för sej är ganska jämnt, även om varje granplanka är något välvd. Men de är såpass smala (10 cm) att jag hoppas att det inte gör något.

Vad hade ni gjort för att förbereda underlaget för mitt golvprojekt?
Tack!

Golvgips som är 9 mm.

Bara en fundering: Varför är vissa hus/lägenheter byggda så här, så att det är olika höjd på golven i olika rum, efter att man tagit sig ner till underlaget (tex betongen) så att säga? Byggdes husen för att det tex skulle ligga 15 mm parkett (eller t.o.m. stavparkett) i vissa rum, medan det skulle ligga plastmatta i andra rum? Så man kompenserade på förhand för att tex plastmatta bygger mindre på höjden än parkettgolv? Eller finns det någon annan förklaring?

S
NyfikenVit skrev:
Bara en fundering: Varför är vissa hus/lägenheter byggda så här, så att det är olika höjd på golven i olika rum, efter att man tagit sig ner till underlaget (tex betongen) så att säga? Byggdes husen för att det tex skulle ligga 15 mm parkett (eller t.o.m. stavparkett) i vissa rum, medan det skulle ligga plastmatta i andra rum? Så man kompenserade på förhand för att tex plastmatta bygger mindre på höjden än parkettgolv? Eller finns det någon annan förklaring?
självklart. inte skulle husen behövas renoveras eller ändras på.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.