N
Niklas_x: Fast då kräver ju detta dessutom en ny slipning och lackning av hela golvet, trots att det bara är en 10 år sen sist? Då kan jag ju dessutom lika gärna leja bort allting, men det låter ju spontant ruskigt dyrt... (Tänkte annars att eftersom själva stavarna är lackade att man bara liksom kunde "fylla på" i skarvarna. Men det kanske inte duger.)
4 svar · 3,5k läst
G
Gabbe1: Att det knarrar kan ju vara en hint om att det inte är limmat mot golvreglarna, och i så fall är det ju avsevärt mycket lättare att få bort. Tidsaspekten är svårare att sia om, kanske är möjligt på en helg om man är några st som hjälps åt.
1 svar · 3,1k läst
N
Niklas_x: Det är så enkelt alltså! Toppen, tackar.
2 svar · 2,0k läst
S
seniorkonsult: Kolla på Mastertop. Det är jämnt, hårt och snyggt men kräver en del av entreprenören för att inte få lokala matta fläckar/grov yta, speciellt vid små ytor, dörrnischer etc. http://www.basf-cc.com.au/EN/PRODUCTS/INDUSTRIALCOMMERICALFLOORINGSYSTEMS/MASTERTOPCEMENTITIOUSFLOORING/Pages/default.aspx
1 svar · 1,5k läst
L
Lane: tack, har själv börjat fundera på detta nu det senaste. Vad tror du om storleken?
2 svar · 2,5k läst
·
ronolo
ronolo: Jag kan rekomendera Assmundssons golv. Dom gör de flesta golvjobb för snickarfirman min far jobbar åt, och har även varit här hos mig en sväng och flytspacklat ett golv. Dom har väl ett antal anställda och jag kan inte svara för alla dem, men firman som sådan är seriös.
1 svar · 2,0k läst
Kabrilex
Kabrilex: Lärorikt!
12 svar · 2,8k läst
·
L
lmoberg: Har funderat och tänkt. Det blir samma golv på hela övervåningen, troligtvis laminatgolv i saragossa ek eller valnöt...
6 svar · 11,4k läst
N
Narac: Grundregel Nr1. Alltid emot ljuset skall kortskarvarna ligga när man lägger in ett Laminatgolv/eller ett trägolv. Nr2. Lägg alltid längst den längsta sträckan. DVS. ditt fall nu är att din hall är långsmal. Lägg då golvet Längs med yttervägg och avsluta emot dörr in mot kök. Nr3. Alla golv som man lägger måste man ha en skarv vid nått tillfälle. DVS vid en dörr med tröskel
2 svar · 3,0k läst
·
S
seniorkonsult: Vet ej. Det bör väl tillverkaren/försäljaren kunna svara på. Det beror nog på hur varmt det blir. om det härdat bör det väl gå. Kanske du ska prova att värma på någon undanskymd plats?
1 svar · 1,8k läst
nino
nino: ojdå trodde jag läst hela tråden... ber om ursäkt för mitt inlägg
69 svar · 11,7k läst
L
Luxman: Grattis till golvet. Jag har lagt ett sånt golv en gång i tiden. Jag vill minnas att vi inte limmade någonstans utan bara spikade. Golvet hade en lös fjäder. Och det lades en fris runt om. Jag rekommenderar dig att lägga en fris av riktiga massiva parkettstavar. Det blir inte många buntar parkettstav, och det kommer bli otroligt fint. Men man kan ju åka på att shimsa upp under
10 svar · 4,8k läst
·
L
lobbin: Ah, orkade inte kolla på den innan, men nu när jag kollat så ser det faktiskt ut som ett vettigt verktyg jag skulle ha nytta av på fler ställen :) Tackar!
4 svar · 964 läst
N
Narac: gråpapp eller fom ( arolen). fomen finns från 2mm till 3mm pappen bygger nästan ingeting. Fom 2mm tar upp ojmänheter till 2mm. den som är 3 mm är lite stummare och tar bort ojämnheter upp till 3mm. Gråpappen går jätte bra att lägga för, både fomen och papp skall ta bort ljudnivån från stegen skillnad i decibel ingen aning. sen är det frågan vad som ligger under laminaten med.
3 svar · 841 läst
N
Narac: om ni skall lägga nytt golv direkt på det gamla så ja, det måste planslipas om det är så pass ojämt. Och grangolv om du nu har det så är det mjukare än Furugolv. Det går att slipa och så nåtar man springorna med latexfog sen slipar av allt och behandlar golven. Ytan blir avslutning med 120korn papper så det fungerar att måla på. för grov slipningen används 16-24-36korn papper.
2 svar · 1,8k läst
N
Narac: Ej godkänt ! Mjukfoga med ekfärgad runt om, Men så där skall det inte se ut om en s.k.a "hantverkare" gör det
11 svar · 10,1k läst
·
P
Pakrit: Skrapade/tryckte med en skruvmejsel och det var hårt som betong. Antar att jag hade märkt om det var sandbädd?
5 svar · 1,9k läst
larsbj
larsbj: Spik eller skruv rakt igenom, spik är betydligt billigare och snabbare.
1 svar · 1,2k läst
nino
nino: jag tog bort täckplåten nertill, stoppade en regel rakt genom kaminen, ena ändan av regeln la jag på en annan stående regel och sen tog jag domkraften i andra änden och lyfte alltihop någon mm så jag fick undan hela plåten. Tanken har varit att kapa till den och stoppa tillbaka den men det har inte blivit av (jag eldar inte ofta heller) sen la jag klinker direkt på primad spånskiva,
1 svar · 9,3k läst
Mikael_L
Mikael_L: [citat] Nej. Gör en skiss i t.ex. paint, spara som jpeg och ladda upp här. Hur golv "ska" ligga är svårt, det verkar inte finnas några riktiga universaltumregler, utan det blir nog mycket tycke och smak. Jag hade själv svårt med det valet för ett tag sen. Och då är det inte heller så tydligt markering av riktning på vårt golv som ert. Välkommen till forumet f.ö. :)
1 svar · 2,7k läst
M
MUSS: [citat] Blir som du föreslår, tror också det blir bäst. Kan hända att jag lägger tre plintar under bärlinan, mestadels för att jag har grejer hemma för det.
2 svar · 2,0k läst
Mattias_Jo1
Mattias_Jo1: Var precis på Beijerbygg. De hade representanter från Isola där. De kunde kapa till den. :-) +20% rabatt för helgen.
1 svar · 1,9k läst
Byggtrixx
Byggtrixx: Tack för ditt svar! Ja det va det jag misstänkte. Men det låter bra att inte behöva slipa så grovt iaf för det har inte hunnit bli slitet så mycket :) Finns det nått märke som rekommenderas till betsen och lacket?
2 svar · 1,1k läst
D
Davidw: Blev plast och sett papp. Däremot ångrar jag att jag inte upptäckte Jula's spännband för golvläggning innan. Hade behövts!
7 svar · 1,7k läst
S
seniorkonsult: #41: Man brukar mäta ut mitten från bägge sidorna, snörslå ett kryss, räkna plattor med fog och jämna ut så det blir fördelat jämnt. Har du tur behöver du bara skära ena kanten. Fast aldrig smalare plattor än 5 cm. Det blir då att skära båda sidorna. #42 Man lägger med snöre mellan plattorna, proffsen gör det i början, sedan på fri hand efter snörslagning med kontrollmått
42 svar · 8,7k läst
·
KnockOnWood
KnockOnWood: Är det så god genomrinning i bjälklaget är det nog ingen större risk för skador. Vattnet "fastnar" nog inte. Det kommer ner. Lämpliga åtgärder: 1) Sluta spring runt med vattenkannor, -hinkar, byttor. 2) Ställ en hink + skurtrasa i standby-läge på övervåningen. 3) Var försiktig med sådant som kan påverka balans och omdöme.
3 svar · 8,5k läst
L
lejer: Jag handlade upp detta nyss och allt blev färdiginstallerat i dagarna. Jag kollade på Nivell och Granab, svårt att hitta entreprenörer som jobbar med detta då deras marknadsföring är obefintlig. Hur som helst så valde jag en entreprenör som jobbade med Granab då jag fick bäst pris från dom, rekommenderat av Granab själva. Systemen är likadana men Granab har inga organiska material
1 svar · 3,1k läst
Ludwig
Ludwig: Okej, nu lossnade tummen. Det var efterfrågat en bild på resultatet, så det har jag ordnat. :) Första bilden visar golvet, behandlat med Ottossons linoljevax, bredvid ligger en obehandlad bräda som referens, samma som golvet men gulnad med tiden nederst i bild ligger ett vitt skrivpapper. Golvet vaxades 2009 och vi kunde ha lagt på lite mer, men vi ville inte ha det för vitt.. vi var
5 svar · 9,0k läst
·
KnockOnWood
KnockOnWood: Vad är golvet ytbehandlat med? Försök i alla fall med T-sprit, och om inte det funkar, med lacknafta.
1 svar · 10,8k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.