2 253 läst ·
7 svar
2k läst
7 svar
Skippa lumppappen på golvgips?
Har rivit upp ett mindre bra lagt golv. Lagt nya 22mm golvspån och nivåanpassat med masonitremsor på golvreglarna så golvet ska bli rakt. Har sedan lagt golvgips pga djuddämning. Min fråga är om det är nödvändigt att lägga lumppapp på golvgipsen innan det 13mm ekgolvet läggs? Eller ska man ändå lägga det pga de stegdämpande egenskapernas skull?
Ok, ska lyda ditt råd! =)
En annan sak: ser att jag slarvat att nivåjustera golvspånet i det första rummet. Ca 2mm på det värsta stället. Går det lösa genom att limma dit golvgipset eller är det ok med så mycket nivåskillnad då jag lägger golvgipset på?
Och om det är ok att limma så vilket lim går bra? Vanligt byggmax montagelim? Är ju vanligt ekgolv jag ska lägga. Och inte klinker..
En annan sak: ser att jag slarvat att nivåjustera golvspånet i det första rummet. Ca 2mm på det värsta stället. Går det lösa genom att limma dit golvgipset eller är det ok med så mycket nivåskillnad då jag lägger golvgipset på?
Och om det är ok att limma så vilket lim går bra? Vanligt byggmax montagelim? Är ju vanligt ekgolv jag ska lägga. Och inte klinker..
Produkter som diskuteras: "montagelim"
Montagelim
Montagelim är ett starkt, mångsidigt lim anpassat för flera material som trä, metall, plast och mer. Dess unika formel tillåter användning även under svåra förhållanden, vilket gör det användbart för projekt i alla storlekar och i olika
Läs mer
Tänker på skarvarna mellan golvgipset. Och jag tänker endast i ljuddämpningssyfte. Är endast någon mindre glipa på något ställe där gipsets kortsidor inte ligger kant i kant. Även längst med väggarna är det lite småglipor pga oraka väggar.
Inte behöver du lägga något i skarvarna. Du har ju golvspån som har täta skarvar med spont som är limmad och även limmad mot bjälklag, sedan förutsätter jag ett bjälklag med isolering under. Om du vill kan du ju dra ett varv kring väggarna.
Nu vet jag inte vilken typ av ljud du isolerar för men misstänker att du vill undvika låga frekvenser genom att använda stumma och tunga material.
Nu vet jag inte vilken typ av ljud du isolerar för men misstänker att du vill undvika låga frekvenser genom att använda stumma och tunga material.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden