2 864 läst ·
2 svar
3k läst
2 svar
Massivt ekgolv vid renovering
Har en gård i Småland där jag i samband med kakelungsombyggnad i salen tänkte lägga in ett massivt trägolv i. Salen är c:a 5,5 x 4,5 m och används mest på somrarna men eldas då och då upp även den kalla årstiden. Jag lät såga upp ett par ekar som fallit för stormen för ett antal år sedan och planken har legat och torkat i min kallhangar sen dess. De är i fallande längder och bredder men med lite pussel kan jag få till hellängd för de flesta planken tvärs över salen. Bredder från 18 - 33 cm och tjocklek 25 mm. Tänkte ta in virket så det får acklimatisera sig nån månad innan läggning. Efter läggning tänkte jag slipa av hela golvet med hyrslip och sedan ytbehandla det eventuellt.
Frågor till de mångkunniga här:
1. Kan jag lägga golvet fastskruvat med typ trallskruv i nuvarande gamla golv (gammalt trägolv förstört av nubb och spik med korkmatta som jag tar bort ovanpå)? Skruvar på skrå och försänkt på andra sidan. Kommer det att slå sig och bukta sig så småningom med temperaturvariationerna i rummet?
2. Eller skall jag lägga det som ett flytgolv med sammanfogade brädor men inte fästa i undergolvet?
3. Hur skall jag ytbehandla golvet? a.Inte alls, skurgolv med såpning (funkar det med ek?). b.Oljning. c. Lack (vilken typ?)
Tacksam för råd inför detta projekt!
CC
Frågor till de mångkunniga här:
1. Kan jag lägga golvet fastskruvat med typ trallskruv i nuvarande gamla golv (gammalt trägolv förstört av nubb och spik med korkmatta som jag tar bort ovanpå)? Skruvar på skrå och försänkt på andra sidan. Kommer det att slå sig och bukta sig så småningom med temperaturvariationerna i rummet?
2. Eller skall jag lägga det som ett flytgolv med sammanfogade brädor men inte fästa i undergolvet?
3. Hur skall jag ytbehandla golvet? a.Inte alls, skurgolv med såpning (funkar det med ek?). b.Oljning. c. Lack (vilken typ?)
Tacksam för råd inför detta projekt!
CC
Produkter som diskuteras: "trallskruv"
Trallskruv
Trallskruvar är en typ av träskruvar som är utformade för att tåla tuffa väderförhållanden och ofta tillverkas av rostfritt stål eller annat väderbeständigt material. Dessa skruvar är särskilt lämpliga för utomhusbruk, till exempel
Läs mer
Var försiktig när du torkar dem så de inte slår sig. Du måste vända dem med jämna mellanrum om de är tjock/breda.
Är golvet under bara stabilt och tillräckligt hårt att skruva i är det inget problem. Välj dock riktig golvskruv avsedd för massiva golv.
Är golvet under bara stabilt och tillräckligt hårt att skruva i är det inget problem. Välj dock riktig golvskruv avsedd för massiva golv.
Klicka här för att svara