H
Holmspel: [citat] Är ingen regel på så sätt utan det är fastighetsägarens eller föreningens ansvar att se till att balkongerna är i bra skick. Dom har alltså rätt att besikta dessa och har man då lagt ett golv eller liknande som gör att dom inte kan det så får man nog stå för de eventuella skador som kan uppkomma. Man ska alltså först kolla med sin förening eller hyresvärd innan man
23 svar · 15,6k läst
L
Liteavvarje: Har du tur så går golvet tillbaka när det torkar , det med missfärgningen kan vara lite otur med , kanske inte går bort , hade en kruka på golvet med lerfat ( helt idiotiskt lera suger vatten rakt i genom ) fick missfärgning och resning , gick inte att rädda förrän ny slipning , som ändå skulle göras
1 svar · 10,0k läst
Oldboy
Oldboy: Gäller att lokalisera var knarret kommer ifrån. Vi har också knarr på ovanvån. Det kommer från en inbyggd garderob under snedtaket. Eller rättare sagt, det kommer från garderobsväggens "syll". En 45x70 regel som är spikad i golvspånet och kanske, kanske inte också ner i golvbjälkarna. Hur som, pga att det är lång spännvidd på golvbjälkarna så uppstår ett visst svaj när man
1 svar · 6,4k läst
L
Liteavvarje: Lamellparken är väl inte så tjock så den bär ordentligt på 600C/C , en golvspån är 22mm och bär på 600C/C som är normalt vid golvläggning , sedan det från viket håll som den lägges , är för vad den är tillverkad för , kanske från vilket håll som helst
1 svar · 3,2k läst
·
ricebridge
ricebridge: Mja, den underlagsfoamen gör nog ingen skillnad för isoleringen tyvärr. Testa att svepa in dig i sådant en kall höstdag... Däremot ska den ligga direkt under klickgolv för att isolera stegljud.
16 svar · 26,0k läst
J
Jored: Ok. Känns som mycket mer jobb med limmet, men frågan är vad som blir bäst? Kanske både och
2 svar · 5,1k läst
J
jimbomas: Nej rummet är 6x4 meter så jag får plats med möblemanget som är tvunget att vara kvar på lite mindre än halva golvytan.
5 svar · 11,4k läst
BirgitS
BirgitS: Kolla vad du behöver för bredd på rörelsefogen med det golv du tänkt dig och med det avståndet genom både vardagsrum och matsal, t.ex. Kährs golv med Woodloc 5S behöver en rörelsefog som är 1,5 mm per meter golvbredd och med stora avstånd krävs det då väldigt tjocka socklar för att dölja springan. http://www.kahrs.com/sv-SE/konsument/lagga-och-underhalla-tragolv/att-lagga-tragolv/
2 svar · 2,9k läst
·
Rabbithole
Rabbithole: Finns massor av olika mattor om man kollar på stora byggvaruhus eller mattbutiker. Mjukt, varmt att gå på och släpper igenom fukten
6 svar · 4,4k läst
mexitegel
mexitegel: Jag körde med IKEAS Förbättra täcksida som jag klöv i rätt längder. Men har du inte möjlighet att klyva själv så är nog Bauhaus och deras sågverk ett klokt val. :).
22 svar · 7,5k läst
·
BirgitS
BirgitS: Går det att lägga en bit av parkettgolvet utanför kakelugnen och sen skjuta in den delen på en gång? Okej, men har svårt att se hur ett trägolv kan röra sig under ett vagnsstycke. En släkting tog i alla fall bort det gamla golvet runt trappans vagnsstycke, la det nya med det mellanrum som golvtillverkaren föreskrev och satte dit lister runt vagnsstycket (kommer inte ihåg om det är
3 svar · 6,2k läst
·
J
justusandersson: Nej, på väggen behövs ingen limträbalk Beroende på hur infästningen i den befintliga väggen görs kan du klara dig med en ganska klen regel.
16 svar · 4,1k läst
·
E
evoline: Ok, blir nog att strunta i det och låta det knaka. Tack så mycket för all svar
4 svar · 1,9k läst
C
corre: Spånskivan är 22mm, och laminatgolv ofta 8-12mm, samt 2mm foam mellan dem.
1 svar · 472 läst
S
sune73: Det man inte skall ha eller försöka undvika är rör som kommer upp ur golv som är försett med tätskikt. Tex i badrum eller tvättstuga.
4 svar · 799 läst
L
Liteavvarje: Bara att lägga om , rensa upp för att få det jämt , kanske måste slipas efteråt
1 svar · 2,8k läst
mexitegel
mexitegel: LIP har säkert också. Ring till dem och fråga; 08-250070
6 svar · 1,0k läst
F
f91jsw: Antar att köket är i nivå med hallen. Då känns det ju som en no-brainer att höja golvet i sovrummen, snarare än att sänka i hall/kök. Särskilt om sovrumsgolven ändå är ojämna.
1 svar · 1,7k läst
·
S
Skystalker: Hur mycket ska ett proffslagt nivellgolv knaka? Vi fick ett nivellgolv lagt för ett år sedan pga vattenskada, ca 70kvm, och nu efter ett år knakar det rätt mycket i mitt tycke på ett område där vi går som mest. Hur mycket "knak" ska man acceptera? Jag stör mig på det utav fasiken medan frugan säger att hon kan leva med det... //S
0 svar · 1,5k läst
C
crazytok: Hagmans EPV målar du utan primer under. Man målar helt enkelt första lagret utspädd med vatten som dom andra säger... min platta sög duktigt så jag behövde måla tre ggr innan jag var nöjd! Den var då cirka 2år gammal... Plattan du ska måla skall antingen vara relativt nyslipad, eller så får du tvätta av den med saltsyra först. Så att ingen betonghud finns kvar när du börjar
55 svar · 16,4k läst
A
Allmänobildad: Tvivlar på att 5mm på 2 meter är orsaken till att det knarrar. Jag har större nivåskillnader än så utan något som helst knarr. Ligger det för tight mot väggarna? Foam och nertvingade golvsocklar gör lätt att det bildas luftfickor som kan ge upphov till knarr. Men ska du ändå bryta upp allt golv så kan du ju lika gärna spackla. Ett lager papp bara. Plasten ska ligga på betongen,
1 svar · 2,0k läst
L
Liteavvarje: Du ska ha jämt , då finns inget annat än att fylla på , så det flyter ut överallt till jämn yta , sen om det blir 5 mm som norm och gropar på 10 mm är egalt , de ska ju fyllas för att få jämnt
2 svar · 2,1k läst
H
hempularen: Troligen blir mellanskillnaden inte jättestor för dem. Det är betydligt snabbare och billigare att riva utan tanke på återanvändning. Och att lägga tillbaka kostar också mer tid, eftersom det behövs mer eftertanke att få rätt ordning på de bef osv. Och en strulfaktor.
6 svar · 18,7k läst
GoForIt
GoForIt: [citat] Det tror jag inte du ska utesluta. Har du inte kontaktat dem, så gör det. Och tala med kommunens miljö- och hälsovårdsförvaltning. Jag tror att det är mycket möjligt att det är just en underliggande felkonstruktion som har gett en fuktskada, som är roten till problemet.
20 svar · 56,1k läst
Andreas_kalmar
Andreas_kalmar: Ska du ha nån att göra det så tar det ca 3 dagar så runt 20kkr+moms
9 svar · 8,6k läst
·
L
Liteavvarje: [citat] Då kan man nog säga att du är hemma med dina tankar om golv :)
7 svar · 2,7k läst
·
J
Jörgen Ö: Om du kan få tombolan att göra 600v/min så går det bra. En tombola går på tok för sakta, flytspackel kräver mer fart på grejjerna för att blandas ordentligt, samt att flytspackel har inte öppentid som betong osv.
2 svar · 1,8k läst
·
pjapen
pjapen: När vi rev ut gammalt klinker golv i köket fann vi hade en ojämn yta med på c:a 4 mm totalt och vi lade in torr sand på visserligen ren betong för att jämna ut samt 10mm eps skiva kvalité S100, och så ett klickgolv på det. blev kanon, fick dock såga 2 massiva dörrar i underkant samt nya golvlister runt hela och 30 mm lägre takhöjd (2390 till 2360) och ett litet steg in i rummet, kan
1 svar · 1,8k läst
K
klintruin: Tack för detta! Det som gör det något knepigare är att slutsteget idag är en cm högre än övriga steg i trappan...
2 svar · 2,2k läst
Anna_H
Anna_H: Våttorka allting. Dammet lägger sig ju. Om du är rökare finns viss ökad risk, likaså om du arbetar med sten och andra dammande saker, men annars behöver man faktiskt inte vara särskilt orolig.
6 svar · 6,4k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.