Hej,
La laminatgolv i vardagsrummet för ca 4-5mån sen, originalgolvet är kvar under laminatgolvet.
Det är så att originalgolvet knakar, hur kan jag fixa det?

Det knackar i början där jag la de första bitarna, går det att lossa golvet i omvänd ording om ni förstår hur jag menar.

Knakade innan jag la laminatgolv men tänkte att det går kanske inte att fixa och ville inte förstöra originalgolvet.
Men nu irriterar jag på det.

Tack på förhand

Golvknarr uppstår för att golvbrädorna av någon anledning sviktar. Antingen är konstruktionen (brädor-bjälkar) för klen eller så är brädorna för dåligt fastsatta. Vissa situationer kan åtgärdas men inte alla. Vad har du för dimensioner på golvbrädor och golvbjälkar? c/c avstånd och spännvidd för bjälkarna är viktig information också.

Oj, har ingen aning alltså, lägenheten är 70år gammal.
Tog ett kort på hur mönstret ser ut under laminatgolvet men mer visar bilden inte :(

Undrar om det är värt att ta loss laminatgolvet och se om man kan göra nåt.
Hur brukar man lösa detta, om det nu är golvet som det är fel på?

Tack på förhand

Redigerat:
För 70 år sedan var man inte lika rädd för svikt i golven som man är idag. Eftersom du har en lägenhet i ett flerbostadshus är det nog svårt att göra något åt det underliggande golvet. Med de förutsättningarna skulle jag inte lagt in ett nytt golv ovanpå. I varje fall inte om det fanns en möjlighet att behandla det ursprungliga golvet så det ser snyggt ut.

För bästa resultat skall ett nytt övergolv läggas flytande. Det betyder att man först lägger en sorts isolering (förr korksmulepapp, numera en foam av plast) ovanpå det gamla golvet och sedan parkettbrädor av något slag som limmas i alla fogar men som inte spikas eller skruvas fast. Så kallade klickgolv har jag ingen erfarenhet av så det kan jag inte bedöma hur de uppträder.

Ok, blir nog att strunta i det och låta det knaka.

Tack så mycket för all svar

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.