18 693 läst ·
6 svar
19k läst
6 svar
Ta bort parkett och sedan lägga tillbaka igen
Hej
vi bor i en nyproducerad lägenhet där golvvärmen är underdimensionerad. Därför ska byggbolaget ta bort vår ekparkett, lägga nya slingor och sedan tänkte de lägga tillbaka samma parkett igen, dvs återanvända den som redan låg där. Jag känner mig skeptisk till detta förfarande och har sagt att jag vill att de lägger in ny parkett. De menar att parketten inte kommer att skadas och vill därför återanvända.
Någon som har erfarenhet eller råd kring detta?
MVH
Gustaf
vi bor i en nyproducerad lägenhet där golvvärmen är underdimensionerad. Därför ska byggbolaget ta bort vår ekparkett, lägga nya slingor och sedan tänkte de lägga tillbaka samma parkett igen, dvs återanvända den som redan låg där. Jag känner mig skeptisk till detta förfarande och har sagt att jag vill att de lägger in ny parkett. De menar att parketten inte kommer att skadas och vill därför återanvända.
Någon som har erfarenhet eller råd kring detta?
MVH
Gustaf
Blir slutresultatet bara okej så ser jag inte varför man skulle kunna återanvända det?
Problem kan naturligtvis bli om man inte får upp hela golvet i oskadat skick och behöver komplettera med nytt (nyansskillnader t.ex).
Problem kan naturligtvis bli om man inte får upp hela golvet i oskadat skick och behöver komplettera med nytt (nyansskillnader t.ex).
Beror ju helt på vad det är för parkett. Kährs woodloc 5S är inga som hest problem att ta upp och lägga tillbaka om man gör det från rätt håll och använder Kährs verktyg för att öppna låsen. Billigaste ekparketten från Hornbach som man måste slå ihop med hammare hade jag aldrig gett mig på att försöka återmontera, masonit kanterna hade inte blivit vackra av behandlingen.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 211 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 211 inlägg
När vi renoverade genom att bland annat flytta en vägg togs all parkett först bort men efteråt la hantverkaren tillbaks parketten i det nu mindre rummet. Det gick utan problem och det ser likadant ut nu som innan.
Moderator
· Stockholm
· 57 843 inlägg
Troligen blir mellanskillnaden inte jättestor för dem. Det är betydligt snabbare och billigare att riva utan tanke på återanvändning. Och att lägga tillbaka kostar också mer tid, eftersom det behövs mer eftertanke att få rätt ordning på de bef osv. Och en strulfaktor.
Klicka här för att svara