M
mensjueii: [citat] Västerbotten. Förhoppningsvis är vi inflyttade innan jul.
21 svar · 6,4k läst
·
M
Mittskepparn: [citat] Ok tack för svar :-)
4 svar · 595 läst
Johan Gunverth
Johan Gunverth: ...och glöm inte att torrskrubba med samma Scotch-Brite på den torkade lutbehandlingen. Det blir lit kalkdamm som du kan dammsuga upp försiktigt.
6 svar · 5,7k läst
O
Oskarfaglefelt: Tack för svar! Jag ur reglat upp med 45x220 och dessa är drygt två meter långa då rummet rektangulärt. Ytbeläggning blir antingen klinker eller laminat. Golvvärmen är tänkt som komfortvärme och skall inte fungera som enväldig uppvärmande av rummet vid kallt väder :) Branchreglerna verkar i de flesta fall utgå från våtrum med cc600 där man då skall spackla 15 mm för att uppnå
5 svar · 3,9k läst
K
Kaboff: Lyfter tråden lite, handlade hålkällister ifrån Byggmax och dom är lite olika i måtten, duger till detta projekt men känns B
8 svar · 8,3k läst
A
andreasg: Någon som har erfarenheter av byggmax heltäckningsmatttor? Jag funderar på glamour som är 12mm och kommer från fibertrone. Det känns lite tufft att beställa mattan utan att fått känna på den i butik.
0 svar · 1,8k läst
A
Alidaker: Ja det borde ju fungera... Tack så länge!
6 svar · 4,7k läst
·
L
Liteavvarje: Väta på ¨trä så reser sig fibrerna . första gången mycket , slipa lätt andra mindre slipa lätt , tredje gången lite slipa lätt Kan vara klart
1 svar · 3,5k läst
Polisbuss
Polisbuss: Hej! Jag har en mycket udda fråga som jag hoppas kan få hjälp med här. Det är så att jag håller på att renovera en gammal polisbuss, en VW T3 Caravell. Den ska bli i ett original skick, svart och vit. Nu kanske många undrar om varför jag är på detta forum? Det är så att de som byggde dessa bussar hade i passagerarutrymmet laggt in en vanlig för perioden 70/80-talet
0 svar · 1,4k läst
·
X
xLnT: [citat] Ja, det är ju en avvägning som trådskaparen får ta ställning till. Är det en ombytlig person som vill byta golv ofta så är det kanske inte så lämpligt att limma det. Men då är kanske inte 25mm spontat trä rätt val heller? Utan ett parkett eller laminatgolv är att föredra.
17 svar · 3,6k läst
L
Liteavvarje: Kanske ide att lägga en el-slinga i stället , bygger 4 mm + klinker , bra mycket billigare och enklare EL-slingan kan flytas in med beröm godkänt ca 25 m slinga a 5W och en givare i golvet , inte luftavkänning Inte många kronor i drift faktiskt
5 svar · 2,9k läst
S
Säljerhuset: Tackar ödmjukast för dina råd! Trevlig kväll.
6 svar · 3,2k läst
KnockOnWood
KnockOnWood: [citat] Det är ju inte bara ytskikten som kan behöva bytas, de är nog det mindre problemet. Utan hela golvkonstruktionen med bjälkar, trossbotten isolering också. Och skall syllarna dessutom bytas (det som hela huset vilar på) så kan det bli en omfattande operation. [citat] Jag undrar om detta är rätt hus för dig? Vad är det som drar, ett lågt pris? Men välkommen till Bygga
2 svar · 2,3k läst
H
heimlaga: Det där går bra tror jag! Det sprack inte så mycket förr och knappast lär det spricka så mycket nu heller. Man måste bara kunna konsten och göra arbetet rätt. Jag skulle absolut INTE såga spår på undersidan. Då blir spåren brottanvisningar för torksprickorna och allting spricker sönder precis så som litetavvarje förutspår. När du planhyvlar golvvirket före läggning
3 svar · 3,1k läst
Janus82
Janus82: Att släppa en skivstång från 2m höjd låter ju som någon sorts tyngdlyftning. Enligt wikipedia så är ju 200kg i Ryck eller Stöt världsrekordklass eller däromkring. Min personliga tanke är ju att om man tillhör världseliten så borde man kanske kosta på sig ett lite bättre gym än sitt vardagsrum. Gör som andra har föreslagit och inred garaget eller liknande utrymme med betonggolv
6 svar · 2,1k läst
L
Linda611: Nu ska jag prima och har köpt finjas primer. Hittar inget om torktid. Räcker det om jag lägger på det en timma innan flytspackel ska på? Jag ska även lägga vattenburen golvvärme, ska jag skruva på den innan jag primar?
0 svar · 905 läst
S
Saffady: [citat] Ja det är den jag har här hemma. Men jag har bara kört den på furu för att slippa att det gulnar med tiden. Då ek är ett mörkt och kompakt träslag får du kanske aldrig en klockren matchning mot det vita golvet, men det är väl bara att testa. Du kommer få pensla flera gånger oavsett.
23 svar · 29,5k läst
·
G
GreggaGreta: Hej! I 20-tals huset var det såklart en BRILLIANT idé att spika på ca 6mm hög platta och på denna limma fast linoleumgolv. Hur får man bort skiten från orginalgolvet på bästa vis?gubben Har känt på plattan med kofot men den sitter som berget.
0 svar · 2,5k läst
·
W
Wild_billy: Tack för svar
6 svar · 2,5k läst
Stefan N
Stefan N: Köp billigaste skitfogen på Byggmax och täta med sen flyter du mot gipset, krångla inte dit nån avstängare mot väggen.
4 svar · 12,0k läst
useless
useless: Om du vill undvika den släta ytan som blir så får du slipa varje bräda för sig med en mindre slip - Jag har själv gjort det med ett golv som var fullt med färgrester. Det är lite jobb och och lär gå åt en del slippapper eftersom dom lätt sätts igen av lacket. Jag brände dessutom en bandslip innan jag var klar... Sen lutbehandlar man golvet och såpar det.
29 svar · 42,8k läst
·
G
Gua: Tack för tipset!:)
2 svar · 3,4k läst
·
G
2 svar · 3,4k läst
·
BirgitS
BirgitS: När vi tog bort väggar så att vi behövde köpa ett nytt golv sålde vi det gamla på blocket.
9 svar · 3,3k läst
·
S
Saalsa: Klinker kommer bara läggas mellan trapp och ytterdörr. På bottenvåningen läggs vinylklick och på övervåningen troligtvis parkett. Vinylen är väldigt tålig så jag har inga som helst problem med att ha den i övrig hall samt i kök.
3 svar · 2,0k läst
·
J
JohanLun: jag la fris runt skåpen i mitt kök (det är ju förstås golv under skåpen också) och "sista plankan" skruvade jag uppifrån, allt annat skruvar man ju i kanten. Jag ser inte skillnaden här (eller gjorde jag helt galet). Lägger du frisen först och stenen sen så är det ju bara att skruva i kanten... Kex eller fräsa in en not för att sätta en lös spont i i hörnen... Golvet kommer ju i
13 svar · 4,8k läst
J
JDW: Tar mig lite tid och svara för att förmedla slutresultatet! Nu ligger det sand, byggfolie ("åldersbeständig plast") och sen golvspånet som är limmat med trälim för golv. Sanden fick vi jämn medelst krysslaser, tumstock, vattenpass och svordomar. Även för två nybörjare var processen rätt så enkel och hyggligt snabb - enda dryga är förstås att man inte får circelsåga
8 svar · 1,8k läst
J
Jörgen Ö: Det där blir nog svårt att få helt rent, är för mycket i mina ögon. Fanns förut ett sk klinkerrent som var i kristallform som var effektivt, som man blandade ut med vatten. Men detta fall tror jag är kört! Och jag hoppas att det var ett skrivfel fr TS att det är fix som ligger på plattorna!?
15 svar · 2,1k läst
·
kenneth5828
kenneth5828: Har ochså golvspån, får limmet idag, har inte bestämt vilket jag gör ännu, har iallafall köpt klinkers och primat golvspånen.
4 svar · 4,7k läst
L
Linda611: Jag ska höra med föreningen vad som finns under och vet dom inte får jag borra ett hål och kolla. Jag kan inte bara limma och borra fast en till spånskiva på den befintliga? 22mm ? Kan inte den förstärka hela grunden?
18 svar · 3,3k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.