Golv
klintruin: Tack för detta! Det som gör det något knepigare är att slutsteget idag är en cm högre än övriga steg i trappan...
Anna_H: Våttorka allting. Dammet lägger sig ju. Om du är rökare finns viss ökad risk, likaså om du arbetar med sten och andra dammande saker, men annars behöver man faktiskt inte vara särskilt orolig.
starmanin: Jag åkte en bit och köpte specialfog på K-rauta för att vara på den säkra sidan.
PNO: Först och främst - bra att du tänker laga detta innan du sätter klinker. Att försöka fylla upp gropar större än sådär en kvarts platta med fixen när man sätter klinker är hopplöst. Mindre gropar, sprickor, etc går däremot bra att dra igen samtidigt som man sätter plattorna. Hur djup är då ditt hål? Snackar vi någon enstaka cm så går det fint att göra lite kakelfix och
GoForIt: Matt- och limrester i en fuktig miljö kan ju skapa riktigt jobbig lukt och annat otrevligt.
corre: Det kan ha varet fukt som orskade lukt, nu när du har haft den täckt så har den långsamt torkat ut och därmed minskat i lukt.
nino: Då måste du kolla med leverantören av spackel, kan tänka mig att det krävs 30-40mm spackel över cellplasten och ev riktig armering. 50mm brukar vara eps och flyt, 30mm eps och min 20mm flyt
Peter81: Ska börja med att undersöka betongplattan för den låter lite ihålig när knackar på den. Misstänker att man får bila ner den tills den verkar stabil.
justusandersson: Jag har svårt för att se poängen med att ha ett diffusionstätt skikt mellan trägolv och betong, även om jag inte tror att det gör någon skada. Personligen tycker jag inte att golvvärme och trägolv passar ihop. Jag vet att det finns många aspekter på problemet, t.ex. att golvvärme är en effektiv uppvärmningsform anpassad till människokroppen. Upplevelsen av varma och kalla golv
Zork: Jag skulle ha bilat och slipat ner till betongrent för att fått bort allt tjärlim. Sedan flyta på nytt, innan ny matta eller golv.
Arne999: Ok och betongspackel måste man måla också då antar ja?
Liteavvarje: Är dina golv blanka eller matta , välj efter det , syns bra om lägger ett släpljus på det , eller ser när solen lyser in , blanka reflekterar rätt bra medan matta håller tillbaka blänket lite , du behöver inga stora mängder , så ta en liiiten burk , den blir iaf stående , sätt på locket hårt och vänd uppochner på den i hyllan , så håller den bättre och inget skinn på ytan
nino: Går ju att hyra en sugbil och ta bort allt ner till bef betonggolvet, göra rent / fräsa och primas och flytspackla då kommer du ner till bef golvets högsta punkt. Men hur blir det med dörrar innerväggar ut till hall, till badrum osv?
Liteavvarje: Har inte hört om limmat på betonggolv , men erfarenhet av trä Är det riktigt trä så ändrar det sig mellan sommar och vinter , kommer nog att krympa rätt bra när värmen kommer , att då limma fast det tror jag inte är bra , kommer nog att dra loss limmet
justusandersson: Det är tyvärr så att spånskivorna behöver skruvas och limmas direkt mot golvbjälkarna för att ge önskad effekt när det gäller golvsvikten. Om du talar om vilka mått som golvets delar har idag, så är det lättare att bedöma effekten av olika åtgärder. Du behöver ta reda på: golvbjälkarnas dimensioner och inbördes avstånd (c/c mått) samt spännvidd.
Lexington: Ska själv lägga (och foga) marockanskt kakel, detta ska behandlas med såpa eller olja innan och efter fogning. Borde funka för dig också, du kan läsa mer nedan under "Produktbeskrivning mm" https://www.marrakechdesign.se/sv/
Kojfabriken: OK, ska fundera vidare på hur jag drar FTX-systemet då. Tack för svaren!
Liteavvarje: Kan du hitta och ta bort en del skruv underlättar det mycket , annars såga strax intill skruvarna , bryt upp skivan och skruven lätt att få tag i
tombe691: hur är det med syra? fördelar? nackdelar? Erfarenheter från någon?
arkTecko: Det är ju bara din åsikt som dikterar det, det finns inga rätta svar! Själv tycker jag nog att jag skulle vilja ha något robustare i köket, men i sovrummet passar det bra. Vill du ha något annat så är det kanske värt att titta på någon heltäckningsmatta. En mer naturfärgad variant skulle kunna passa bra till träet i parkettgolvet.
magnetens: Allt enligt Baseco instruktion skruva i plywood på betong. http://www.baseco.se/installation-skotsel/
SysterNett: [citat] Ditt badrums tekniska livstid (trots att du tycker det är fint fortfarande) börjar vara slut, om det inte redan är det. Om även kökets golv börjat sjunka så har du långt mycket större problem än en trasig kakelplatta. Du behöver låta besiktiga din krypgrund av en kunnig yrkesman.
swealp: [citat] Jag ska fråga vår betongkille på Betongindustri om vi kan ta typ 0,55 eller 0,50 i VCT istället. Tror dem la på 0,60 VCT eftersom det finns en existerande betongrand runt om kring som den ska fästa på. Tack!! Så kul att jag också använder Airwolf som avatar på andra forum :) inte hunnit lägga in det här.
Johan Gunverth: Kanske inte är exakt samma platta längre, men jag minns att jag testade med FB9700 ändå och det hände absolut ingenting på plattan. Plattan drar inte åt sig en enda vattenmolekyl känns det som. Är plattan från Vitra?
Dracula: Mega-gammal tråd :) Jag har putsade väggar i min lya, funderar på att skaffa 25-30mm långa dykkerts, och köra luftpistol kombinerat med några klickar fästlim. Folk generellt under skattar limmets verkan. Ev dukar det fint med bara limklickar kanske varje halvmeter. Ett fästlim som hugger direkt, kladdigt som tuggummi. Kiilto har ett jättebra lim. Ska man ta bort listerna i framtiden så
Carlsonn: [citat] Okej, jag läste att rekommenderad springa ligger på 5-8mm. Men det är nog som du säger att de "fuskat" när de lagt gipset ovanpå sockeln. Det lutar nog isåfall åt att jag endast tar upp smyglisten och lämnar ett mellanrum på ca 8 mm till sockeln och sen lägger på en 15 mm tjock smyglist som täcker springan, tänkte då på smyglisten jag länkat nedan.
bjornlof: Det bidde en t-list som vi tar och borrar några hål i och fäster i golvreglarna!