Skall lägga in ett Kährs 1 stavs parkettgolv utan trösklar inom det rödmarkerade området på nedervåningen.
Eftersom man möts av en avlång hall när ytterdörren öppnas så önskar jag att få använda en fullbredds golvskiva mot köket och matrum.
Det ser i mitt tycke helt klart bäst estetiskt sett, än att få en klyvd golvskiva.
Så planen var att utgå ifrån hallen och lägga golvet med normal läggningsteknik ut mot vardagsrummet, men då blir jag tvungen att lägga resterande golv omvänt i kök och matrum.
Vad jag förstått är det omständligt och skall gärna undvikas om möjligt.
Så, några tips hur jag genomför detta enklast?
Eller är det bara omvänd läggning som gäller om jag vill ha som beskrivet?
Eftersom man möts av en avlång hall när ytterdörren öppnas så önskar jag att få använda en fullbredds golvskiva mot köket och matrum.
Det ser i mitt tycke helt klart bäst estetiskt sett, än att få en klyvd golvskiva.
Så planen var att utgå ifrån hallen och lägga golvet med normal läggningsteknik ut mot vardagsrummet, men då blir jag tvungen att lägga resterande golv omvänt i kök och matrum.
Vad jag förstått är det omständligt och skall gärna undvikas om möjligt.
Så, några tips hur jag genomför detta enklast?
Eller är det bara omvänd läggning som gäller om jag vill ha som beskrivet?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Bar att mäta ordentligt från matrum/vardag och snörslå dig mot kök/hall och lägga det i samklang kök/korr samtidigt så det möts , men kan var lite svårt då det inte enbart är bredd som gäller utan även vinklar , annars baklänges
Mycket mätande och tänkande , det måste vara exakta mått , golvet har det
Mycket mätande och tänkande , det måste vara exakta mått , golvet har det
Produkter som diskuteras: "snörslå"
Snörslå & krita
Snörslå och krita är verktyg som ofta används i byggindustrin för att mäta och markera långa, raka linjer över stora ytor. Med hjälp av en sträng, kallad en linje eller snörslå, som är täckt med krita, kan du skapa en rak, synlig linje
Läs mer
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 099 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 099 inlägg
Kolla vad du behöver för bredd på rörelsefogen med det golv du tänkt dig och med det avståndet genom både vardagsrum och matsal, t.ex. Kährs golv med Woodloc 5S behöver en rörelsefog som är 1,5 mm per meter golvbredd och med stora avstånd krävs det då väldigt tjocka socklar för att dölja springan.
http://www.kahrs.com/sv-SE/konsument/lagga-och-underhalla-tragolv/att-lagga-tragolv/
http://www.kahrs.com/sv-SE/konsument/lagga-och-underhalla-tragolv/att-lagga-tragolv/
Klicka här för att svara