Har ett helt nytt gjutet betonggolv i garaget på 120kvm. Var finns det för alternativ för att ta hand om golvet, innan man börjar meka med bilar där inne?

Det som kan kännas till;
Bilar kommer att stå still allt ifrån nån dag till 1år.
Dubbdäck används.
Kommer absolut hamna olja, fett eller liknande på golvet tids nog.
Golvet är helt nytt, gjöts i maj.
Det är glättat i detta nu.

Skulle vilja ha lite förslag på hur man kan ta hand om glvet som sagt innan man börjar "använda det". Likaså i olika prisklasser, eller vad man ska kategorisera det i :)

Mvh Jonas

L
Rek är färg för verkstads- och garagegolv , tål olja och diverse kemiskt

Ythärda, tex med Litorin.

Ytan blir hårdare, avvisar vatten och dammar inte som ett obehandlat golv.

Lätt att få på, häll ut och fördela med en sopborste, nån dag senare är det klart.

L Liteavvarje skrev:
Rek är färg för verkstads- och garagegolv , tål olja och diverse kemiskt
Håller det i längden då? Hört att både 1- och 2-komponentsfärg väldigt sällan håller måttet oavsett vad.
Isakare Isakare skrev:
Ythärda, tex med Litorin.

Ytan blir hårdare, avvisar vatten och dammar inte som ett obehandlat golv.

Lätt att få på, häll ut och fördela med en sopborste, nån dag senare är det klart.
Hmm, finns det någon länk till detta så det förklarar det lite mer?

Mvh Jonas

Epoxygolv

H Holmspel skrev:
Epoxygolv
Måla menar du?

Mvh Jonas

2 komponent epoxi blir väldigt bra golv, men dubbdäck finns det nästan inget som står emot.
Du kan höra med http://www.fogfriaytor.com/# om deras ytor klarar dubb.
Börja med att torrslipa golvet, ju slätare desto bättre håller färgen.

Protte

Vet inte om man målar eller hur man gör.

Ska själv lägga industri-epoxy hemma så det blir nog slitstarkt så det räcker och blir över :)

Superfloor är ju ett alternativ annars sp finns det gott om lösningar beroende på vad du vill ha eller betala för compaktgolv tex är en typ av sandförstärkt epoxi

Genomfärgad granitklinkers, 70kr kvadraten på Bauhaus.
Tål dubbar bra och de skador som uppstår syns väldigt lite när det är samma färg genom hela plattan.

Färg tycker jag ser bra ut ett tag bara.

Granitklinkers tål inte heller svetsstänk. Jag röstar för slätt industrigolv, klinkers är helt okej men tycker skarvarna är dryga när man rullar runt saker och ska städa.

Själv kör jag med nuretanolja i verkstan. Uppfyller mina krav till bra pris, dvs dammfritt, tåligt och lättstädat.
Bara att slipa eller beta bort betonghuden och sopa ut oljan.

H Holmspel skrev:
Vet inte om man målar eller hur man gör.

Ska själv lägga industri-epoxy hemma så det blir nog slitstarkt så det räcker och blir över :)
Har du någon priskoll på industri-epoxyn? Tänkte om det ens är värt att fundera på.

Mvh Jonas

Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
Granitklinkers tål inte heller svetsstänk. Jag röstar för slätt industrigolv, klinkers är helt okej men tycker skarvarna är dryga när man rullar runt saker och ska städa.
Det är inte så många färger som gillar svetsstänk heller, ser ju bara hur det ser ut på jobbet där vi har industrigolv vid svetsutrustningen.
Jag lägger en fibercementskiva under när jag svetsar hemma, har funkat bra hittills.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.