Stefan N
Stefan N: Kommer nog att hålla om det är någorlunda stabilt tegel. Är det fiber i flytet? Ett akvarium på 300kg gör ju varken till eller från, om du kan stå på golvet så håller det även för det.
3 svar · 4,8k läst
P
papayagirl: [citat] Nix
7 svar · 16,3k läst
·
L
Liteavvarje: Det finns något klickgolv som går att dela och lägga igen , om det du har går är svårt att säga , du får fråga Tarkett
1 svar · 2,7k läst
J
justusandersson: Som useless skriver, vad som är vanligast har varierat över tiden. Man kan nog på goda grunder ifrågasätta Bauhaus personalens kunskaper om trä. Jag vet att det är gran. Det syns tydligt på kvistarna och även på ådringen. För att ta upp de skadade brädorna: Borra ett hål som har plats för ett sticksågsblad och använd sedan en sticksåg lite försiktigt. Brädorna är spikade i
9 svar · 14,9k läst
·
GoForIt
GoForIt: Är inte skarven under den tidigare väggen kapad då? Svårt att se på bilderna.. Det är ofta svårt att riva upp ett tunt laminatgolv utan att skada klickfogarna, vilket gör en återmontering svår.
1 svar · 8,3k läst
·
R
Robert N: Hej! Ska skruva nytt furugolv ovanpå existerande golv och har planerat använda lumpapp som vanligt. Dock så funderar jag på om det finns bättre alternativ för bättre ljuddämpning. Bor i gammalt flerbostadshus. De flesta alternativt jag hittar från Imex och andra fäller ju för flytande golv. Antar att det faktum att man skruvar gör att det är svårare att dämpa vibrationerna. Någon
0 svar · 1,6k läst
SSSS
SSSS: Hej Har ett ventilerat platongolv och vill byta ut golvsocklarna med filter till golvdon så jag kan välja snyggare golvsocklar. Bejer ville dock ha 380kr + frakt 625kr för detta vilket jag inte vill betala. Så finns det någon onlinebutik som säljer dessa eller liknande från en annan tillverkare? https://www.isola.se/produkter-sv-SE/tillbehoer/platon-luftdon-plast/ [bild]
0 svar · 4,6k läst
·
Andreas_kalmar
Andreas_kalmar: Ett tips eller rättare sagt en varning det är en extremt känslig sten att lägga använd ett fix från en seriös leverantör har aldrig själv lagt just den stenen men vet flera som har fått missfärgade stenar och tillochmed stenar som har slagit sej
3 svar · 5,4k läst
R
rbn: Undrar samma sak, ingen som testat Black Label? Barlinek hör jag alldels för olika om (speciellt att skarv inte blir så bra) för att våga köra. Har en hel villa som ska få nytt golv. Har precis lyckats förmå mig till att välja Parkett istället för Laminat, trots att det blir dyrare. Men vore ju skönt om det inte behövde kosta 800kvm utan mer runt 300-450:-/kvm
2 svar · 4,3k läst
GoForIt
GoForIt: [citat] Skrapa, eller hyr en stripper.
6 svar · 1,3k läst
L
Liteavvarje: Det beror på hur stor del som går över till något annat rum i samband med flytt av vägg
3 svar · 1,8k läst
L
Liteavvarje: Allt för att få en lyster på golvet ni vill ha , beror på vad det är för sorts trä som ligger där , efter slipning och lackning kommer underliggande lager av trä som inte har förändrats av ljuset att bli ljust , det kommer att mörkna efter ett tag ( kan ta flera år ) brukar anta en ton av rödgult Annars får ni slipa om golvet och lacka med pigmenterad lack , är lite svårt att få
3 svar · 796 läst
Mazen
Mazen: Snyggt, men lite trist med glipan. Du kan prova hyvla en tunn eklist på skrå och montera mot tröskeln så den täcker. Lite meck, men blir snyggt avslut :)
36 svar · 20,7k läst
P
Per i Hamrånge: En variant jag kört är att köpa en vitlackerad salningslist. Den har lite vinkel (är inte fyrkantig, men nästan). Du tar bort den gamla golvlisten, lägger salningslisten mot golvet och sätter sedan tillbaka golvlisten ovanpå salningslisten. Det kommer se ut som en profilierad golvlist. Borde täcka även din 16mm glipa. Fast detta är ju mer jobb än att bara spika en smyg/kvartslist
17 svar · 16,7k läst
·
Anna_H
Anna_H: En normal platsmatta är väl inte heller tjockare än ca 3 millimeter, iallafall när den legat så länge. då har du 6 millimeter på dig, men behöver klämma in 10 millimeter, så det är kört i vilket fall som helst, om du inte hyvlar nederkanten på dörren, vilket eventuellt kan leda till drag.
4 svar · 2,4k läst
R
Robert N: Tack för bra svar! Verkar som det är att lägga golvet först som gäller och såga ut för att sänka mer frisen
9 svar · 9,3k läst
L
Liteavvarje: Tror inte att det blir någonting av fukt eller så , sä använd det son ni vill . tex standard som är billigast och där ni hittar målat eller omålat , till bra priser
3 svar · 3,5k läst
N
najks: [citat] ja alltså exkl golvvärmen, den har jag betalat själv (2700kr) men allt material för utjämning av golv / inspackling av kabel / läggning av kabel / och fix av fall mot golvbrunn i dusch - det är detta jag betalar 4500kr för
4 svar · 1,7k läst
Ruttenrot
Ruttenrot: Anlitade Byggmax och deras "proffsläggare" att lägga deras klickgolv. Oj vad det bankades av och till och snyggt hade det nog blivit om man inte lagt ett paket defekta brädor. Jag vill absolut avråda från Byggmax sk."proffstjänster" då de inte verkar bry sig om att rätta till felaktigheter. Mycket snack och lite verkstad, blir det.
7 svar · 7,8k läst
J
Joakim Alpsten: Massa bra tips, tackar för detta. Bäst hittills känns en stuvbit plastmatta, att jag inte tänkte på detta själv! Tack alla!
8 svar · 2,7k läst
BirgitS
BirgitS: Ofta märker man rätt väl om det är två nästan lika ytor bredvid varandra, tycker jag i alla fall.
16 svar · 2,2k läst
·
P
Pagno: [citat] Tror inte ts är aktiv, tråden är sju år gammal....
2 svar · 2,4k läst
T
toolman77: Japansåg fungerar utmärkt att såga med men tänk på att ev. flisor hamnar på sidan mot dig och inte på undersidan som med en skjutande såg. Kapsågen har antagligen i n rätt grov klinga men det kan gå bra om du tar det väldigt försiktigt.
2 svar · 2,6k läst
mexitegel
mexitegel: Rekomendationen är ju i och för sig att ha ett underlägg under diskmaskinen som gör att eventuellt utläckande vatten upptäcks. Betonggolvet är tillräckligt tätt i sig, men genomföringar för rör i golvet bör ses över. Och ett betonggolv utan golvvärme är ingen fröjd för fötterna, så det är risk för att du ändå kommer lägga mattor på golvet :).
4 svar · 3,2k läst
GoForIt
GoForIt: Exakt. Antingen en ångspärr + stegljudsisolering eller en kombinerad produkt, ex. Kährs Tuplex. Har du svårare fuktproblem, så kan bättre fuktspärr krävas. Följ alltid tillverkarens rekommendationer.
1 svar · 2,9k läst
D
Der Alte: [citat] Hej! Jag har inget svar att ge dig, men vi har också fastnat för just detta golv, visst är det snyggt!! Så jag väntar lika spänt som du på svar. Att få en massa ljud från golvet vore väldigt störande:sweat::thumbdown: Hälsar Der Alte
1 svar · 1,6k läst
M
Macewe: Då låter det ju som att det alls vore omöjligt att lägga det flytande? Springor kan jag leva med, men vill inte riskera att varje bräda buktar upp så att det blir vågor över hela golvet. (Tänker i så fall lägga typ "panel", alltså långa brädor som fäst i varandra.)
5 svar · 5,7k läst
·
Åsa Lund
Åsa Lund: Linoleum innehåller linolja och sågspån. Om du stänger in detta mellan betongen och nåt nytt skikt ovanpå kan mattan avge skadliga ämnen till inomhusluften.
3 svar · 6,8k läst
R
Ragganof: Skulle nog spackla, papp sjunker ju ihop med tiden. Ardex R4 är grym. Slipper prima, torkar fort och fäster på va som helst.
2 svar · 4,4k läst
R
Ragganof: Du skär mattan runt en 3dje del av röret. Värmer och trär över. Den använderndu tex casco plomb för att försegla
7 svar · 10,6k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.