Hej,

Här är en fråga från en golvnybörjare, hoppas att den är ok att ha med i forumet.

Jag ska byta golv i köket. Riva ut det gamla lamellparketten från 1956 som är spikad på reglarna och ersätta med golvspån plus linoleumplattor. Nuvarande golvet sviktar väldigt mycket, vilket är anledningen till byte. Detta kan bero på för långt avstånd mellan reglarna, men då jag knackat med hammare så har jag mätt upp att de är cirka cc 65 cm. Sen är där två osäkra placeringar (streckat i bild). Svårt med noggrannheten utifrån knackning med hammare. Se skiss. Skissen är baserad på mina knackningar och halvdana fotografier från när grannen bytte golv.

Min fråga är om det är ett rimligt projekt att lägga golvspånen själv och komplettera med kortlingar för en som inte gjort nåt liknande men som är hyfsat händig ändå?

Min plan är att komplettera med kortlingar enligt de gröna linjerna i figuren. Sen lägga NOVOPANGOLVSPÅN som inte behöver ha skarven rakt på en regel. Jag tänkte lägga dem från höger till vänster med långsidan nerifrån och upp i figuren, så att säga. Är det rimligt?

• Skiss av köksgolv med reglar markerade i rött, streckade linjer för osäkra regelplatser och gröna linjer för planerade kortlingar.
L
Lamellparken är väl inte så tjock så den bär ordentligt på 600C/C , en golvspån är 22mm och bär på 600C/C som är normalt vid golvläggning , sedan det från viket håll som den lägges , är för vad den är tillverkad för , kanske från vilket håll som helst

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.