A
abel48: Ser ut så här nu... [bild] Skulle de fungera att lägga liggande 45x120 på cc60 tvärs över stockarna och sen golvspån på det? Mvh Anders
14 svar · 6,8k läst
·
H
hekson: [citat] Ber om ursäkt, la upp den på imgur :< my bad
3 svar · 1,2k läst
L
Liteavvarje: [citat] Det är väl OK med det , det är lite mjukt och flexar lite , men är svårt om du vill skrapa bort det . Du sa något om att ha en liten spalt för rörelse , är inte underlägget lite styvt då , kanske inte Men du verkar ha insett det med små hål och fixat det :)
5 svar · 6,4k läst
S
Snabelhund: [citat] Tack, då lutar det åt att jag flyter in det. Tror du att jag kan köra enligt cascos beskrivning? Dvs specialprimer och gipsbaserat flyt, minst 5mm?
4 svar · 3,6k läst
T
tank77: TS? Hur gick det att lägga golvet själv? Hur lång tid tog det? Hade varit kul med lite återkoppling på tråden.
26 svar · 21,7k läst
S
Skysodan: Ha precis, med test lyft den från tejpen o räta om det går.
4 svar · 4,9k läst
Ö
Österlenskan: [citat] Det blir parkett. Just nu är golvet extremt kallt och lär inte bli varmare. Vi har källare under som bara har sparsamt med värme så när vintern är här lär vi frysa ordentligt om fötterna.
10 svar · 9,8k läst
K
Kallebo: Okej. Tack
5 svar · 2,8k läst
T
tank77: Köp den från Amazon: https://www.amazon.com/Original-Devices-Woodworkers-Helpin-Hand/dp/B004XR97F0
2 svar · 2,5k läst
·
KnockOnWood
KnockOnWood: [citat] Se där ja, jag är ju uppmärksamheten själv :rolleyes:
6 svar · 7,2k läst
stemag
stemag: Lyfter den här tråden då jag undrar samma sak. Jag har ett ganska nytt golv, oljad ek. nu gör vi om rummet och vi vill ha ett /vitare golv. Vi har tittat på vit ask och lite olika varianter, men det känns så synd att riva upp ett nytt golv. Finns det typ någon vit olja man kan testa med för att se hur det blir innan man river ut? Jag förstår att resultatet förmodligen blir bättre om
3 svar · 4,2k läst
Gearhead
Gearhead: Gammal tråd men jag tänkte uppliva den igen då jag gjort det nyligen. Jag tog ett multiverktyg och skar igenom laminatet så att man fick en "brottyta" längs med väggen. Det borde gå lika bra att ta en 3mm borr och borra ett hål var 5:e mm ca, längs hela väggen!? Sen rev jag upp golvet & bröt av skivorna längs väggen. Sen tog jag ett stämjärn & putsade bort "skägget" som blev kvar.
6 svar · 10,8k läst
F
folkeorg: [citat] Det är redan gjutet, inte jättesugen på förhöjningsringar m.m. Men visst, i eftertankens kranka blekhet kunde jag tänkte igenom fallet lite bättre..
14 svar · 3,4k läst
·
S
Sara_B: Nja, jag tycker inte att det är så snyggt. Skulle hellre ha ett rent betonggolv...
2 svar · 1,2k läst
S
Sten Bumling: [citat] Hej, Jag lyfter denna tråd eftersom jag har en fråga kring att bila upp plattan och isolera i precis den hustypen som du beskriver där golven inte har någon bärande konstruktion och ytterväggar samt hjärtvägg står direkt på berg. Kommer det inte upp fukt genom väggarna om man endast bilar bort golvet och isolerar under den nya plattan/golvet? Jag tänker om det kommer upp mer
7 svar · 8,5k läst
E
erix0n: Det är lösa FK kablar.. min första tanke var om det verkligen får vara så... dom går nästan att pilla i ner springan mellan parkettgolvet och väggen men att bruka "våld" för att få ner dom kändes inte helt bra dessvärre inte tillgång till någon bild i dagsläget
2 svar · 1,5k läst
KnockOnWood
KnockOnWood: Jag begriper inte vad du skall använda plåtremsorna till :thinking:
3 svar · 1,8k läst
N
NiBaBaD: ok, skall ta hem några provlister och se vad frugan bestammer :)
8 svar · 6,8k läst
C
Chentin: Istället för att starta en ny tråd... Hur gick det för TS? Hittades någon metod som funkade?
17 svar · 34,5k läst
J
Jörgen Ö: För en ovan är det inte enkelt att handspackla ut svackor, risken är att man förvärrar problemet. Om nu din bekant var erfaren så kan jag inte förstå hur man kan kan få svackor på 2säckar, golvet kan ju inte varit speciellt stort!? Ju mer spackel man har ,desto lättare/bättre flyter det ut, samt att ska man flyta tunt skall man ha ett sk fullflyt, som har betydligt bättre
2 svar · 4,5k läst
M
McZ: flytspackel är ju ett alternativ. men i vilken ordning bör sakerna göras då?
4 svar · 2,0k läst
L
Liteavvarje: Det är bara att göra helt rent eller kanske spackla jämt , alla knottrar som finns framträdet exakt lika genom mattan efter ett tag
1 svar · 1,3k läst
·
H
huggan: Köpte för 1,5 år sedan.
7 svar · 12,6k läst
·
H
huggan: Sanden som ligger i ditt bjälklag tillhör föreningen och inte dig. Denna ligger här för att hindra ljud mellan lägenheterna. Att ersätta den med EPS ger inte samma effekt och du bör först prata med styrelsen samt kolla upp golvsystem som uppfyller liknande ljuddämpande egenskaper.
1 svar · 2,6k läst
·
Jonatan79
Jonatan79: Om det inte knirrar och knakar mycket när ni går på det är det bara bra att det ligger. Inte så noga med liten springa i innerväggen, fyll upp om du har material.
2 svar · 1,8k läst
GoForIt
GoForIt: Tuplex är en kombinerad ångspärr/golvfoam (och då utgår jag från att det är samma Tuplex som Kährs använder)
1 svar · 2,4k läst
KnockOnWood
KnockOnWood: När jag slipade trägolv för länge sedan blandade jag slipdamm med golvlack och lagade med. Eller använd [bild] http://www.theofils.se/produkt/Golvlagningskit--64941.aspx Eller borra ur och limma i en plugg [bild] https://www.trabutiken.se/shop/proppborr-oe15-16672p.html Det finns borr och proppfräsar i olika storlekar, som passar ihop parvis, men jag hittar ingen länk just nu. Används
5 svar · 20,1k läst
·
BirgitS
BirgitS: Tack själv :) Förhoppningsvis har ju ett och annat fastnat under åren som gått och skulle ju själv välja golv inför en renovering förra hösten så fick ju läsa på en del.
4 svar · 4,6k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.