R
RapidSledge: [citat] Aceton eller varmluftspistol.
2 svar · 2,2k läst
·
S
Steele76: Ja jag kommer nog få kapa dörren några mm. Är redan kapad då det var tänkt att läggas parkett där först. Tusen tack för bra förslag, ska fundera lite på vilket jag väljer
4 svar · 6,2k läst
·
C
Canon123: Tack för svar! Jag testade lite med multimaskin men fick det aldrig att funka bra, kanske aldrig hittade något passande blad... Vi använde huggmejsel tillslut, lite långsamt men ytan var liten så det gick hyffsat smidigt ändå. Lämnade lite märken i golvet men inte värre än att det gick att slipa bort. Springorna var ganska smala så med brytbladskniv gick det smidigt att pilla bort
2 svar · 6,5k läst
·
Kultypjämt
Kultypjämt: Sorry för delay.. Haft besök över helgen, fyllt år osv som ”stört”.. Fick ta bort en golvlängd, testa med en annan, då blev det bättre. Använda den ihop med en annan och hålla på sådär tills man fick ihop det bra. Man fick även lyfta upp golvet och trycka till skarven när den var i lyften, hjälpte också till. Men vissa golvlängder var sämre än andra. Nu fick jag ihop det
17 svar · 6,2k läst
·
BönhusReno
BönhusReno: Nu är jag här igen... som sagt, får inte tag på det här där jag bor, men jag undrar om någon kan säga om jag kan använda 12mm golvspånskiva istället för 16mm?
4 svar · 1,0k läst
·
CeeJay
CeeJay: Jo, det var dränering vi började tänka också men det där med gammal sjöbotten och kapilärsugning fick oss att köra på modellen med dränkbar pump nergrävd rejält långt ner i backen. Det verkar fungera - vi får se hur det blir när de mäktiga regnvädren sveper in från Atlanten, det är väl typ nu som det skall börja regna i sisådär 3 - 4 månader oavbrutet. Orten där vi bor
14 svar · 3,0k läst
Anna_H
Anna_H: Blöta ner är ju ett bra sätt att få det att damma mindre när man jobbar med det.
14 svar · 5,9k läst
L
Lizabettan: [citat] [citat] Tack för ett jättebra svar! Det är precis det här vi letar efter. Länkarna kommer till hjälp, ska kontakta dem för att få veta mera.
2 svar · 2,4k läst
Isakare
Isakare: Jag rev upp ett helt vardagsrum, och la tillbaka parketten som låg direkt på sanden, utan tidigare kunskaper, och det blev bra.
9 svar · 2,8k läst
Semiproffset
Semiproffset: Sjöstensgolv (som jag antar du menar) är ganska vanligt i "industriella" applikationer, precis så som bilhallar etc. Oftast är det då epoxybaserat bindemedel men man kan använda färgad eller ofärgad jättelös betongslam som binder små (finns olika storlekar) havsslipade stenar som blir ett slitstarkt skikt. Detta slipar man sedan upp så att stenen framträder. Detta kan sen ytbehandlas
1 svar · 755 läst
Anna_H
Anna_H: [citat] Ja, det var den jag "ritade" om så att man skulle se det.
7 svar · 1,3k läst
·
Putten
Putten: Hittat en vettig lösning efter mkt stötande och blötande. Tror jag landar på byggmax vitlackade 4-staviga ekparkett. Skapligt pris på den. Får se hur den går ihop med ikeas bodbyn grå lucka.
2 svar · 1,1k läst
F
Fridolina888: [citat] jag gav upp och låter hyresvärden slipa/fixa. kostade "bara" 1800kr för hela lägenheten.
13 svar · 92,1k läst
·
P
Poppi: Hej! Jag har ett 3-stavs parkettgolv från Karelia som är vitt med glitter i (Electric light ek 3-STAV mattlackad, glittret syns inte så bra på bilden). Jag undrar om man kan färga på de få ställerna där färgen har blivit avskalad och vissa repor. Jag vill inte slipa golvet för då kommer all färg och allt glitter försvinna. Kan man betsa eller något annat på "fläckarna" för att
0 svar · 17,6k läst
·
BirgitS
BirgitS: Dessutom tillhör gruset (och bjälkarna) med väldigt stor sannolikhet föreningens ansvarsområde och det är dumt att göra åverkan på andras egendom utan lov.
4 svar · 9,4k läst
·
L
Larsson93: [citat] Det är nu inte några problem att slänga in en heltäckningsmatta rätt på oisolerad betong i en källare.. Tack vare att mattan andas och inte stänger inne fukt. Då är det verkligen inga problem att lägga en likadan matta på isolerad betong. Väljer man bara rätt undersida av mattan så funkar det. Tillverkarna/leverantörer hjälper till att välja rätt ut efter behov
7 svar · 4,0k läst
K
Kaun: Hej på er, Jag och frugan tänkte lägga golv i helgen. Förutsättningarna är att ett klickgolv ska läggas i ett kök med mycket hårda betongväggar. Originalgolvet (plastmatta) finns kvar och det nya golvet läggs över. Min ursprungliga tanke var att limma listerna. Fråga 1: Finns det någon bra teknik för att lägga tryck mot listerna medan limmet härdar? Jag tänker mig att det hade
0 svar · 2,2k läst
E
etompau: Rent spontant och utifrån dina bilder tror jag det blir svårt att få bort limmet med en värmepistol. Det krävs nog fysisk bearbetning med en slipmaskin.
1 svar · 2,6k läst
·
88-65
88-65: Liten uppdatering på hur det hela blev: När golvet var uppbrutet tömde jag isoleringen från de två facken närmast yttervägg, och ersatte med ny cellulosasiolering. Spånet som blev över använde jag till att toppa upp övriga fack. Fick hjälp av en snickare att få reglarna justerade i höjdled, för att det färdiga golvet skulle bli i nivå med den gamla parketten i vardagsrummet.
16 svar · 3,9k läst
·
K
KycklingMos: Hoppas på lite synpunkter och råd (igen...) Haft lite bekymmer med golv(-hålhelvetet), men nu fått på en golvskiva. Har gått från 22 mm till 10 mm. [bild] Det som oroar mig en aning är att jag tycker det sviktar lite. Dessutom är jag lite rädd att det är någon mm i höjdskillnad. Dock ligger plastmatta ovanpå omkringliggande golvspånskiva, så mätningen är svår att få exakt.
35 svar · 8,0k läst
·
J
Jojomo: Är det någon som har lagt golvet ”Banana Song” i 1-stav från Barlinek? (Säljs bl.a på Byggmax). Skulle så gärna vilka se en bild på ett riktigt exempel. Har beställt 4st provbitar nu, men ändå svårt att få en känsla för golvet. Finns bara som beställningsvara så går inte att titta på i någon butik heller. Om någon har lagt det hemma och kan lägga upp en bild så vore jag
0 svar · 970 läst
88-65
88-65: Gammal tråd här, men jag är i färd med samma sak – ordna tröskeln till en ny öppning mellan vardagsrum och kök. Har läst och förstått att det bästa alternativet är att köpa planhyvlad ek och fixa till kanterna själv. Men hur lång sådan kan man få tag på? När jag kollar byggvaruhusens hemsidor verkar det vara standardlängder på 2,40 m? Min öppning är knappt 4 m. Får jag
4 svar · 7,4k läst
·
Rabbithole
Rabbithole: Skulle kunna vara HTC superfloor, tror inte det behöver underhållas alls men är ingen expert
3 svar · 1,7k läst
·
V
Villa1949: Läste om nån som hade problem med marmoleum klick att skarvarna reste av vatten. Så kanske bra att vara lite försiktig med svabbet då. Jag har hel linoulium matta i kök och inre hall. Fungerar bra. Fanns inte i schackrutigt när jag letade.
7 svar · 3,7k läst
·
BirgitS
BirgitS: Foton uppskattas av forumet, helst både på hur det såg ut innan, under och efter jobbet.
12 svar · 5,8k läst
Rabbithole
Rabbithole: Plast på marken och sen cellplast på plasten och mot grundmuren
17 svar · 9,2k läst
·
L
largab: Även den sämta kvaliteten är mycket bättre än vad som behövs. Välj det som blir billigast.
1 svar · 1,1k läst
M
mrbygg1: Jag fick bort allt... men det var inte lätt. Armarna är som spagetti idag:) [bild]
5 svar · 1,2k läst
·
O
olofh: Som sagts i många andra trådar. Att skicka in för analys kostar ca 500kr. Rätt billigt för att slippa oroa dig.
3 svar · 847 läst
·
Peter2400
Peter2400: [citat] Hur ser det ut underifrån då? Kan vara en väg att fylla därifrån, enklare att spackla och måla ett tak än att fixa golvet.
7 svar · 2,3k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.