VKReno
Hej,

Vi har precis börjat renovera ett tegelhus från 60-talet.

Började i sovrummen med att dra bort gamla heltäckningsmattor. I ena rummet hade antagligen limmet till mattan reagerat med spånskivan för det lukta ganska skarpt där inne efteråt. Vi rev ut alla golvspånskivor. Upptäckte att det låg 100 mm isolering i golvet men det saknades ca 70 mm isolering upp till reglarnas topp/spånskivorna. Lätt fixat - köpte 70 mm isolering och fyllde på. Nya golvspånskivor på det och rummet luktar gott igen =)

Vi har ett dubbelt så stort sovrum som ligger granne med detta rum som vi inte planerar att byta golvskivor i MEN:

Två frågor:

1. Borde vi bryta upp spånskivorna och fylla på med isolering i det rummet också?
2. Utöver sämre isolering, finns det någon nackdel/dåligt med att ha 70 mm luft precis under golvspånskivorna?
 
Det är inget ovanligt att ha "tomt" under golv på det viset. Det viktigaste är att det är fullt ute omkring ytterväggarna.
 
Vi hade också halvtomt i vårt bjälklag, tog min 110mm hålsåg och gjorde hål 30-40cm från ytterväggarna, sedan tog jag på mig en diskhandske och fyllde upp med lösull mot yttervägg men även innåt.
Det gjorde stor skillnad,
Inblick i bjälklag med hål och nyisolering av lösull nära träkonstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett utmärkt område på ett bjälklag där ett hål planeras att sågas för isolering med lösull nära en yttervägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
VKReno
Precis så där ser det ut i vårt rum också. Vad märkte ni för skillnad?
 
VKReno VKReno skrev:
Precis så där ser det ut i vårt rum också. Vad märkte ni för skillnad?
Golven blev betydligt varmare, var iskalla att gå på tidigare, speciellt i hörnen.
Vi har luft/luftvärmepump i vardagsrummet, det här rummet ligger längst bort från pumpen och har inget eget element, det blev ett par grader varmare efteråt.
 
VKReno
Peter2400 Peter2400 skrev:
Golven blev betydligt varmare, var iskalla att gå på tidigare, speciellt i hörnen.
Vi har luft/luftvärmepump i vardagsrummet, det här rummet ligger längst bort från pumpen och har inget eget element, det blev ett par grader varmare efteråt.
OK, tack.
 
Återuppväcker en gammal tråd. Vi har nog samma problem i vårat 70-talshus. När vi tog bort en gammal garderob på övervåningen, ungefär mitt i huset, så kom vi åt att titta under golvet, och det saknas isolering sista biten upp. Dessutom var där iskall luft. Golven är kalla nära ytterväggarna.

Ett par praktiska frågor:

* Kan man inte blåsa in lösull så att man fyller varje sektion med bara ett hål i ena änden, eller kommer det då isolering någonstans där det inte får finnas? Vi har som sagt ett trähus från 1976, och jag vet inte exakt hur väggarna är konstruerade.

* Vi har inte spånskivor, utan såna där breda plankor med träskikt högst upp, och där kärnan är en spånskiva. Det är alltså bärande och ytskikt i ett. Hålen vi gör kommer alltså att synas. Finns det något sätt att göra hål som sen går att täcka för igen, lite diskret? Man skulle vilja ha en hålsåg som sågar koniskt (omöjligt förstår jag), så att man bara kan lägga tillbaka "locket" med lite lim.
 
L lubbe75 skrev:
Återuppväcker en gammal tråd. Vi har nog samma problem i vårat 70-talshus. När vi tog bort en gammal garderob på övervåningen, ungefär mitt i huset, så kom vi åt att titta under golvet, och det saknas isolering sista biten upp. Dessutom var där iskall luft. Golven är kalla nära ytterväggarna.

Ett par praktiska frågor:

* Kan man inte blåsa in lösull så att man fyller varje sektion med bara ett hål i ena änden, eller kommer det då isolering någonstans där det inte får finnas? Vi har som sagt ett trähus från 1976, och jag vet inte exakt hur väggarna är konstruerade.

* Vi har inte spånskivor, utan såna där breda plankor med träskikt högst upp, och där kärnan är en spånskiva. Det är alltså bärande och ytskikt i ett. Hålen vi gör kommer alltså att synas. Finns det något sätt att göra hål som sen går att täcka för igen, lite diskret? Man skulle vilja ha en hålsåg som sågar koniskt (omöjligt förstår jag), så att man bara kan lägga tillbaka "locket" med lite lim.
Hur ser det ut underifrån då?
Kan vara en väg att fylla därifrån, enklare att spackla och måla ett tak än att fixa golvet.
 
  • Gilla
lubbe75
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.