J
jojo123: Du haren fast botten att bygga på , då kan det inte hända något . Om du tror dig kunna lägga betong på det djupaste ställena så går det , du behöver 2 cm flyt , gärna med en armering av putsnät , det håller ihop lite bättre då , samt att du får en plan yta ,även mot det gamla golvet , ska du fortsätta med samma sorts plattor på det nya eller nytt
8 svar · 1,9k läst
·
Anna_H
Anna_H: Ja, nu har det gått tio dagar, så nu är du ju erfaren :D
3 svar · 901 läst
·
BirgitS
BirgitS: Jag tycker det, om det är trösklar/lister emellan som bryter linjerna. En mässingslist gör ju att man verkligen upplever det som två olika golv. Alla golv går inte att lägga tvärs en korridor t.ex. därför att planklängden är något kortare än korridorsbredden och man får inte använda för korta bitar och inte ha skarvarna för nära inpå varandra.
1 svar · 931 läst
·
H
huggan: Bara det finns en rörelsemån kan du göra som du vill men det är såklart en fördel om den kan tas bort utan att riva delar av väggen.
1 svar · 1,7k läst
·
B
Bolian: [citat] Tog fogskum och la sedan en fogsvans mot golvet o sågade bort rester. Blev jättebra.
7 svar · 4,2k läst
·
D
Drsnuggels: [citat] [citat] Följdfråga, är de möjligt att klämma fast denna under dörrkarmen? Känns inte som de går genom att bara såga ut för plankdjupet..
24 svar · 2,1k läst
·
hscn
hscn: Ser ut som fukt kommit in via skarv. Du kan täta skarven hyfsat smidigt genom att använda kemsvets. Finns olika typer beroende hur stor springa som ska tätas. Exempel https://www.bygghemma.se/hus-och-bygg/kemikalier/tatningsmedel-och-fog/byggfog-och-butyltatning/kemsvets-for-vinylgolv-romus-typ-a-fog/p-185516
1 svar · 2,9k läst
·
F
Fixerskan: [citat] Jag tänker att det kan bli stora glipor där skarvarna sammanträffar men har inte erfarenhet eller kunskap för att veta säkert.
8 svar · 1,8k läst
Putten
Putten: [citat] Självklart blir det att förlägga värmeplåtar innan slangen läggs ;) Grundfrågan var om det gick att använda befintlig parkett som underlag. Och det verkar det ju gå att göra. Gör jag det kommer jag i nivå med betongplattan som jag gjöt för ett par år sedan. Enligt tillverkarens anvisningar för nya parketten klarar det av golvvärme. Kollade litet mer på spårade skivor.
5 svar · 1,4k läst
Åsa Lund
Åsa Lund: Testa att moppa med såpa i vattnet?
1 svar · 1,4k läst
Centano
Centano: [citat] Lägg kilarna ned eller kapa dem, alternativt sätt fler än en kil vid varje punkt.
3 svar · 4,9k läst
L
Larsson93: Antingen byter man ut just det slitskiktet eller kan man fylla med ekfog och sedan slipa och lacka så är problemet med hålet löst :)
7 svar · 1,9k läst
·
J
justusandersson: En centimter är inte mycket att spela med. Det bästa är nog att fortsätta med samma typ av material, puts, flytspackel eller klinkers (fast de brukar bygga ca 1,5 cm).
3 svar · 2,5k läst
J
Joachim Särkimäki: Hej kära forumvänner! Jag har detta golv i ett rum sedan tidigare, men nu behöver jag några plankor till p.g.a ombyggnationer. Detta golv verkar inte finnas att få tag på i Sverige längre. Finns dock i andra länder, men frakten blir rätt dyr.. Så har ni ett paket liggandes så köper jag det gärna! Så här ser golvet ut: [bild]
0 svar · 935 läst
·
V
vectrex: Du kan börja med att sluta förvåna dig. Du antar inte hur mycket det fuskas och görs fel vid husbyggnation i Sverige 2018. Om golvet trycks ner 4mm med en 2mm foam så är undergolvet rejält ojämnt. Kan inte vara på något annat sätt. Parkett trycks inte ihop (annat än på micrometerskalan), foam trycks ihop men jag skulle uppskatta det till ett par tiondels mm med en 200kg last utbredd
32 svar · 6,0k läst
BirgitS
BirgitS: Får golvet läggas på tvären i hallen enligt läggningsanvisningarna eller blir det väldigt mycket spill, dvs. dyrt? Det brukar finnas bestämmelser dels om hur korta plankbitar man får använda och dels hur långt det måste vara mellan två skarvar. Tillägg: Om det har gått några år sen golvet i vardagsrummet las så har det troligen ändrat sig lite i färgen och det kan se konstigt
2 svar · 5,4k läst
·
mexitegel
mexitegel: Det är just verona vi har lagt. Enligt produktbladet får den en gulare ljusbrun färg med tiden om det var det du menade?
6 svar · 3,3k läst
Bernieberg
Bernieberg: Om du inte limmar så kan du minimera risken för knarr genom att lägga en remsa grålumppapp mellan golvbjälke och spånskiva. Om det knarrar på något ställe är det kanske inte hela världen om ”den riktiga renoveringen” inte är så långt borta.
5 svar · 1,7k läst
·
F
Fixerskan: Nu har jag fått rådet från Byggmax kundtjänst att lägga golvet flytande och limma ihop brädorna. Vet någon hur det är bäst att fylla upp gropen som syns på bilden? Sand? Annat?
3 svar · 1,7k läst
·
Z
zamen: Jag gjorde slag i saken och hellimmade golvet mot plastmattan förra veckan. Blev helt okej resultat även om vissa av de gamla brädorna var lite bångstyriga att få på plats. Når vi plockade ihop golvet så att det med totalt 4 skruvar allt som allt. Så i princip alla brädor bara låg och levde sitt eget liv. Du ska det betsas upp och få hårdvaxolja så det pallar med slitaget ett kök
18 svar · 4,2k läst
·
Rabbithole
Rabbithole: Aluminiumlist räknas som tröskel även om den är väldigt låg ;)
9 svar · 7,2k läst
·
C
Crayo: Den plattan gjöts -92 Låg klinkers innan på halva ytan. Hade släppt på väldigt stora ytor
17 svar · 8,7k läst
K
kimjohanss: [citat] Tusen tack!! Blir att kolla på detta!
2 svar · 2,7k läst
·
C
claesborjesson: [citat] Min son har en kontorsstol och billig vinylmatta, numera ett stort hål. Lägger man vinylmatta vill man inte heller ha några skarvar i underlaget, de kräver ett helt slätt underlag. Det absolut bästa OCH billigaste är ett klickgolv från IKEA, 49:-/m2 samt ett golvunderlägg för 8:60-/m2.
30 svar · 7,3k läst
S
StyvBoard: Jag hade nog lagt hallen och fortsatt in i rum 2 och 3 och sen tagit rum ett för sig. Smått omöjligt att mäta sig fram till lämplig bredd på startplanka för att det ska funka ut i hallen och övriga rum. Vill ju till att golvplank är ordentligt uttorkade och legat i rum där de ska läggas så det inte blir för stora rörelser.
23 svar · 4,1k läst
·
T
Anonymiserad 56656: Det går också att be om stenprover. Det verkar gå alldeles utmärkt att få prover gratis hemskickat till sig. Sedan finns också företaget Östersjösten som bla saluför baltisk kalksten men även tysk. Men fraktkostnaden avskräckte mig något. I alla fall i mitt fall. Kanske enklare med klinker.
3 svar · 2,5k läst
D
Drsnuggels: [citat] hur gick detta till slut? Har du kvar golvet idag? Blev det tröskelfritt som du ville?
4 svar · 4,2k läst
·
hscn
hscn: Wicanders som tillverkar korkgolv, korkoplast, har haft flera (och har fortfarande) varianter med kork under trälager för att minska stegljud och för att golvet ska upplevas som varmare. https://sw.wicanders.com/se/home/homepage/
1 svar · 1,4k läst
·
D
Drsnuggels: [citat] Har nu bestämt mig för pe-folie plus kork. Måste jag även sätta ventilationslister/motsv eller är jag klar nu?
7 svar · 3,8k läst
M
MagHam: Gråa avloppsdelar som förläggs i mark eller gjuts in ska bara märkta "BD"
26 svar · 12,3k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.