5 926 läst ·
14 svar
6k läst
14 svar
Ta bort asbestpapp under golv
Hej,
Har två plastmattor i köket som jag vill bli av med. Under den understa mattan ligger det någon sorts papp och på baksidan av denna finns det asbets enligt analys. Pappen sitter rätt hårt mot spånskiva och under spånskivan verkar det ligga träribbor. Hur bör jag agera för att ta bort golven? Är det saneringsfirma som gäller eller borde det gå att lösa själv? Tänker att det bästa är att komma ner till träribborna innan nytt golv åker på. Bör jag vänta till en totalrenovering av köket ska göras för att inte riskera kontaminering av allt i köket?
Tips, tankar?
Tack på förhand
Har två plastmattor i köket som jag vill bli av med. Under den understa mattan ligger det någon sorts papp och på baksidan av denna finns det asbets enligt analys. Pappen sitter rätt hårt mot spånskiva och under spånskivan verkar det ligga träribbor. Hur bör jag agera för att ta bort golven? Är det saneringsfirma som gäller eller borde det gå att lösa själv? Tänker att det bästa är att komma ner till träribborna innan nytt golv åker på. Bör jag vänta till en totalrenovering av köket ska göras för att inte riskera kontaminering av allt i köket?
Tips, tankar?
Tack på förhand
Byggnadsvårdare
· Malmö
· 256 inlägg
Jag har certifikat för att riva asbest.
Du får lov att göra det själv men dammet farligt även för de andra som ska vara i köket efteråt om du inte får bort allt.
Ska du göra det efter konstens regler så är det bättre att ta in någon då det kräver mer säkerhet inomhus.
Men vill du prova själv är det bra att veta att det fastnar i allt så du ska göra det i dräkt eller avklädd för att sen dammsuga och tvätta av dig i en annan zon utanför den du satt upp runt rivning.
Allt ska förpackas i rivingszonen och tejpas ihop samt märkas med asbest.
Så länge du har mask kan du aldrig bli skadad men det stora problemet är att dammet följer dig ut och skadar sen
Du får lov att göra det själv men dammet farligt även för de andra som ska vara i köket efteråt om du inte får bort allt.
Ska du göra det efter konstens regler så är det bättre att ta in någon då det kräver mer säkerhet inomhus.
Men vill du prova själv är det bra att veta att det fastnar i allt så du ska göra det i dräkt eller avklädd för att sen dammsuga och tvätta av dig i en annan zon utanför den du satt upp runt rivning.
Så länge du har mask kan du aldrig bli skadad men det stora problemet är att dammet följer dig ut och skadar sen
Låter onekligen som att jag får ta in enorma när köket ska renoveras. Tack för bra svar!L Lerstenstegel skrev:Jag har certifikat för att riva asbest.
Byggnadsvårdare
· Malmö
· 256 inlägg
Från Arbetsmiljöverket
"Privatpersoners hantering av asbest
Arbetsmiljöverkets regler riktar sig till företag och gäller enbart yrkesmässig hantering av asbest. Reglerna gäller därför inte privatpersoner som hanterar asbesthaltigt material. Vi rekommenderar dock att man för sin egen och sina anhörigas säkerhet följer verkets regler om hur man hanterar asbest på ett säkert sätt.
Hur ska jag hantera asbesthaltigt material?
Att hantera asbest är farligt. Arbetsmiljöverkets regler, som är framtagna för att begränsa riskerna med att hantera asbest, kan även användas av privatpersoner. Reglerna beskriver metoder för att arbeta säkert med asbesthaltiga material. För att minimera riskerna för sig själv och sina anhöriga rekommenderar vi att man använder dessa metoder även som privatperson."
Detta är mest för att det inte är känt var gränsen för lungsäckscancer går.
"Sjukdomen kan förekomma även efter exponering vid låga halter asbest och det finns ingen känd säker lägsta exponeringsgräns för asbest. Mesoteliom kan sitta i lungsäcken eller i bukhinnan..
Även att tvätta kläder åt någon som arbetat med asbest ökar risken att drabbas"
Allt har att göra med antal partiklar per kubikcentimeter och även om du ska göra det själv så är det optimalt att hålla det så lågt som möjligt.
Man behöver inte hålla på med tre zoner om man gör det själv men man ska ha respekt för materialet även om vissa bara ignorerar varningar.
Varningen finns i namnet, asbest som betyder outsläcklig/oövervinnerlig och det är just det som det är, vart enda fiber (under en viss storlek) du drar in i lungorna kommer vara i dina lungor livet ut och har du otur kommer de ärra dina lungor.
Kommer ut lite starkt angående farorna men det är bra att få lite fakta med riskerna. Sen om du kan göra rivning utan att såga,bryta eller slipa är det i princip ofarligt om du ser till att du håller vissa riktlinjer.
Samt det är genetiskt då vissa tål mycket mer exponering än andra.
"Privatpersoners hantering av asbest
Arbetsmiljöverkets regler riktar sig till företag och gäller enbart yrkesmässig hantering av asbest. Reglerna gäller därför inte privatpersoner som hanterar asbesthaltigt material. Vi rekommenderar dock att man för sin egen och sina anhörigas säkerhet följer verkets regler om hur man hanterar asbest på ett säkert sätt.
Hur ska jag hantera asbesthaltigt material?
Att hantera asbest är farligt. Arbetsmiljöverkets regler, som är framtagna för att begränsa riskerna med att hantera asbest, kan även användas av privatpersoner. Reglerna beskriver metoder för att arbeta säkert med asbesthaltiga material. För att minimera riskerna för sig själv och sina anhöriga rekommenderar vi att man använder dessa metoder även som privatperson."
Detta är mest för att det inte är känt var gränsen för lungsäckscancer går.
"Sjukdomen kan förekomma även efter exponering vid låga halter asbest och det finns ingen känd säker lägsta exponeringsgräns för asbest. Mesoteliom kan sitta i lungsäcken eller i bukhinnan..
Även att tvätta kläder åt någon som arbetat med asbest ökar risken att drabbas"
Allt har att göra med antal partiklar per kubikcentimeter och även om du ska göra det själv så är det optimalt att hålla det så lågt som möjligt.
Man behöver inte hålla på med tre zoner om man gör det själv men man ska ha respekt för materialet även om vissa bara ignorerar varningar.
Varningen finns i namnet, asbest som betyder outsläcklig/oövervinnerlig och det är just det som det är, vart enda fiber (under en viss storlek) du drar in i lungorna kommer vara i dina lungor livet ut och har du otur kommer de ärra dina lungor.
Kommer ut lite starkt angående farorna men det är bra att få lite fakta med riskerna. Sen om du kan göra rivning utan att såga,bryta eller slipa är det i princip ofarligt om du ser till att du håller vissa riktlinjer.
Samt det är genetiskt då vissa tål mycket mer exponering än andra.
Redigerat:
Så länge asbest får vara ifred och i gen rör i det så det dammar så är det ofarligt. Jag skulle mycket starkt överväga att låta allt ligga kvar och lägga nytt golv ovanpå.O Ollza skrev:Hej,
Tips, tankar?
Tack på förhand
Tyvärr så är gamla PVC-golv inte så hälsosamma och framförallt inte för barn. Dubbla sådana känns sisådär att ha kvar.S Skärkarln skrev:
Ett GAMMALT PVC golv släpper nog inte ifrån sig särskilt mycket längre och speciellt inte om det täcks med ett nytt golv. Onödigt lägga tid och pengar påsatt slita bort något som kan ligga kvar. Och riva i asbest skall man låta bli så länge man kan. Inte svårt skydda den som river men ett elände att garantera att lokalen är sanerad efteråtO Ollza skrev:
Jag hade hoppats på det men det stämmer tyvärr inte. Att täcka golvet hjälper inte och det släpper ända till det typ vittrar sönder. Har varit i kontakt med expert på Naturvårdsverket för att dubbelchecka.S Skärkarln skrev:Ett GAMMALT PVC golv släpper nog inte ifrån sig särskilt mycket längre och speciellt inte om det täcks med ett nytt golv. Onödigt lägga tid och pengar påsatt slita bort något som kan ligga kvar. Och riva i asbest skall man låta bli så länge man kan. Inte svårt skydda den som river men ett elände att garantera att lokalen är sanerad efteråt
Pest eller kolera dessvärre
Jo det gör det säkert, men vilka mängder? Värst var det väl när det var nytt.O Ollza skrev:
Vill man minimera jobbet och sannolikt påverkas av försumbara mängder låter man det ligga
Vill man till sig själv kunna säga ” va skönt jag har varken asbest eller PVC i huset, jag har ett sunt hus” tar man omaket att riva ut skiten. Det svåra är väl inte PVC utan att få ut asbesten utan att det finns asbestdamm kvar efteråt
Som vanligt i livet, inget är svart eller vitt.....
Av ren nyfikenhet, hur går man praktiskt tillväga i ett sådant här fall med ett helt golv?L Lerstenstegel skrev:
Jag tänker dels på själva förseglingen - klär man bara in själva golvet för att undvika att resten av rummet blir kontaminerat, eller får man sanera hela rummet efteråt? Jobbar man med en bit itaget, eller är det allt på en gång?
Dels funderar jag på hur man får bort pappen från golvet utan att frigöra fibrerna i onödan? Man vet ju hur jäkla jobbigt det kan vara att få bort lim och sånt med ordinarie (dvs. långt ifrån dammfria) metoder.
Medlem
· Västernorrland
· 12 009 inlägg
Det ska ju påpekas att alla saneringar av asbest utgår ifrån att man gör vad man kan och vad som är praktiskt möjligt. Det är inte så att det efter en sanering absolut inte finns nå rester.........Där tror jag folk tror lite väl mycket.
Klicka här för att svara