Vårt kök/matrum har ett furugolv som börjar bli rätt slitet. Dessutom knarrar det en hel del.
Vi vill ha ett svart-vit-rutigt golv och det finns ju både vanlig matta men även forbos fyrkanter som klickas ihop.

Vi har småbarn så det får gärna vara slitstarkt. Dessutom kan golvet kännas småkallt vintertid så går det att få en lite varmare känsla så skadar ju inte det. Ska kolla upp möjligheten att isolera krypgrunden senare.

Fyrkanterna måste ju vara enklare att lägga själv?

Linoleum! Superfint och jättelätt att lägga med klickplatta.

En apelsin Mia Orange skrev:
Linoleum! Superfint och jättelätt att lägga med klickplatta.

Ok, men bygger det mycket på höjden och lägger man skum under?

M Murkla1949 skrev:
Ok, men bygger det mycket på höjden och lägger man skum under?
Plattorna är 9mm tjocka. Om golvet knarrar kanske du ska skruva fast de knarrande plankorna först. Knarret försvinner ju inte för att du lägger ett nytt golv över. Personligen gillar jag inte linoleum plattorna då själva linoleumskicket bara är någon mm. Resten är MDF. Dvs att jämföra med ett vanligt klickgolv. Att lägga en hel linoleum matta (limmad) blir lite trevligare (mindre kallt att gå på), men då finns det vad jag vet ingen svart/vit rutig, utan det är de vanliga "marmor" imitationerna i olika färger som gäller. Matta med s/v mönster verkar endast finnas som platsmatta. Just i kök kan plastmatta vara bättre än linoleum då denna inte tål vatten något vidare. Men det är snyggare, och känns mer "rätt" på något sätt. Jag kommer iaf att lägga linoleum matta i mitt kök.

Linoluemplattorna har ett tunt skikt av linoleum, men jag har sett många som legat i många år och fortfarande jättefina. Materialet är mycket hållbart. Dessutom känns materialet mycket bättre mot foten än plastmatta. Jag gillar helt enkelt inte känslan av plast. Nackdelen med linoleum platta: det bygger ganska högt. Det behövs foam eller lumppapp under.

Annars, skruva fast golvet och våga måla! (Lånad bild) Målat trägolv med geometriskt mönster i vitt och grått, omgivet av vita väggar och dörrar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tycker marmoleum klick känns riktigt gediget så skulle kört på det om stilen och höjden funkar. Ska det vara tunnt är vinylklick ett bra alternativ

Läste om nån som hade problem med marmoleum klick att skarvarna reste av vatten. Så kanske bra att vara lite försiktig med svabbet då. Jag har hel linoulium matta i kök och inre hall. Fungerar bra. Fanns inte i schackrutigt när jag letade.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.