Jag renoverar ett kök i vårt radhus från 1960 och har en liten utmaning med golvet.

Efter att brutit upp en klickparkett upptäckte jag att det är olika underlag i rummet (pga att originalplanlösningen var en annan). Lite drygt halva rummet är granplankor, med masonitskivor på. Sedan är det en del gammal parkett och en del betong. Se bilder!

Tanken var att lägga in en plastmatta, men mattläggaren sade att det inte går utan att först göra något åt ojämnheterna. Detta hade jag väl på känn, men hade hoppats att han hade någon lösning. Istället bad hann mig fixa ett plant undergolv först, med t ex skivor.

Jag är lite grön på det här, så jag undrar vad ni hade gjort? Två faktorer som påverkar det hela:
1. Det är lite bråttom, och jag skulle helst ha in ett golv före köket kommer 25/8.
2. Jag vill helst att det nya golvet bygger så lite som möjligt på höjden, för att det inte skall bli för stor skillnad mot vardagsrummet.

Är det ett alternativ att flytspackla? Kan man göra det till ett färdigt golv, med betongkänsla? Skulle kunna funka. Förstår att flytspackling inte är det enklaste att göra dock.

Tacksam för tips!

Ett delvis upprivet köksgolv visar blandade underlag; träplankor, parkett och betong.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Orenoverat köksgolv med varierande underlag: granplankor, masonitskivor, gammal parkett och betong.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett ojämnt golv med blandning av granplankor, masonitskivor, parkett och betong.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ojämnt undergolv i renoveringsprojekt för kök med granplankor, masonitskivor, gammal parkett och betong.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på en hand som lyfter en masonitskiva och avslöjar underliggande granplankor på ett golv under renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Om man skulle vilja få ner den där betongen någon centimeter, hur går man tillväga då? Slipar? Bilar?
 
R
Matläggaren har rätt
Det med masonitskivor på golvet är för att det inte ska bli ränder som syns på mattan
Har så själv i två rum ( gammalt ) och lagt matta på
Att försöka hacka bort betong så det blir så jämt att det går att lägga en matta blir svårt ,
och måste spacklas , det enda som kan fungera är att bygga upp med skivor som är nåtade
och limmas i skarvarna så det blir jämt
 
  • Gilla
88-65
  • Laddar…
Golvet var så ojämnt så vi bröt upp hela plankgolvet och parketten, och hackade ur betongen. Tanken är att fixa till reglarna och lägga nytt undergolv sedan.

Lite nya frågor som dykt upp:
Isoleringen under golvet är kutterspån, som verkar helt torr. Är det ändå läge att skopa ut den och ersätta med ny isolering, typ ekoskivor? Är det värt jobbet? Det är olika avstånd mellan reglarna (45-52 cm), så det blir ju en del sågande/skärande antar jag.

Renoveringsrum med uppbrutet golv, exponerade isoleringsplattor av kutterspån och träreglar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Originalparketten verkar vara någon slags gammaldags klickparkett. Finns det någon chans att få tag på ny sådan nu? Då skulle man kunna få samma golv på hela undervåningen.

Upptagna trägolvplankor och parkettbitar staplade mot en vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hand håller ett stycke gammaldags klickparkett med synlig kantuppsättning framför en trappa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Du hade kunnat spackla hela skiten med ardex k22f för att få ett jämnt golv
 
nino nino skrev:
Du hade kunnat spackla hela skiten med ardex k22f för att få ett jämnt golv
Det var såna väldiga skillnader i golvet bara, typ 2 cm på sina ställen.
 
BirgitS
88-65 Renoveringsmannen skrev:
Originalparketten verkar vara någon slags gammaldags klickparkett. Finns det någon chans att få tag på ny sådan nu?
Osannolikt att det finns något som är exakt likadant däremot har åtminstone Tarkett och Kährs parkettgolv med holländskt mönster (som du har).
 
  • Gilla
88-65
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Osannolikt att det finns något som är exakt likadant däremot har åtminstone Tarkett och Kährs parkettgolv med holländskt mönster (som du har).
Just det!
BirgitS BirgitS skrev:
Osannolikt att det finns något som är exakt likadant däremot har åtminstone Tarkett och Kährs parkettgolv med holländskt mönster (som du har).
Just det! Kollade det utbudet nu, men tyvärr är det inte precis samma mönster. Alla deras rutor är liksom förskjutna mot varandra, i vår parkett ligger de dikt an. Känns nästan omöjligt att hitta något likadant, om man inte låter en parkettläggare lägga stav för stav? Skulle väl bli hur dyrt som helst.

Kanske blir rutigt linoluemgolv istället, Marmoleum click.
 
BirgitS
Menar du rutmönster?
Det har väl Tarkett?

Har du ett foto på golvet när det ligger på plats?
 
BirgitS BirgitS skrev:
Menar du rutmönster?
Det har väl Tarkett?

Har du ett foto på golvet när det ligger på plats?
Mitt golv:
Ett tomt rum med parkettgolv och öppen dörr som visar ett annat rum med ett annat golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och Tarketts variant:
Ett modernt vardagsrum med Tarketts mörkbrunt trägolv i fiskbensmönster, möbler och gröna växter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
BirgitS
Det är nog ungefär likadana parkettbrädor egentligen men jag har aldrig sett din läggning av dem med tvärstavarna hörn i hörn på ena sidan i något hus eller lägenhet från 60-talet. Tyvärr får man inte lägga Tarketts brädor så att tvärmönstret kommer hörn i hörn, troligen något med hållbarheten. Det finns ju rutmönster hos Tarkett om du tycker det är mer likt än det vanliga flätmönstret.
 
Jag skulle vilja påstå att ditt orginalgolv är fellagt.
 
  • Gilla
88-65
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det är nog ungefär likadana parkettbrädor egentligen men jag har aldrig sett din läggning av dem med tvärstavarna hörn i hörn på ena sidan i något hus eller lägenhet från 60-talet. Tyvärr får man inte lägga Tarketts brädor så att tvärmönstret kommer hörn i hörn, troligen något med hållbarheten. Det finns ju rutmönster hos Tarkett om du tycker det är mer likt än det vanliga flätmönstret.
Typiskt att man skulle ha en så ovanlig variant... :-)

Tack för tips om den andra från Tarkett, skulle man kunna överväga. Samtidigt svårt att säga hur lika golven kommer bli varandra, i färg och lyster och så. Är nog mera inne på att lägga schackrutigt linoleum i köksdelen nu, och sedan någon gång i framtiden nytt golv på hela undervåningen (om man verkligen känner att man vill ha precis samma golv).
 
Anna_H Anna_H skrev:
Jag skulle vilja påstå att ditt orginalgolv är fellagt.
Att de skulle ha lagt lamellbrädorna fel i förhållande till varandra? Intressant.
 
Ja, någon tyckte det såg läckert ut med "korsning" istället för det normala som ser mer ut som ett flätverk.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.