Jag renoverar ett kök i vårt radhus från 1960 och har en liten utmaning med golvet.
Efter att brutit upp en klickparkett upptäckte jag att det är olika underlag i rummet (pga att originalplanlösningen var en annan). Lite drygt halva rummet är granplankor, med masonitskivor på. Sedan är det en del gammal parkett och en del betong. Se bilder!
Tanken var att lägga in en plastmatta, men mattläggaren sade att det inte går utan att först göra något åt ojämnheterna. Detta hade jag väl på känn, men hade hoppats att han hade någon lösning. Istället bad hann mig fixa ett plant undergolv först, med t ex skivor.
Jag är lite grön på det här, så jag undrar vad ni hade gjort? Två faktorer som påverkar det hela:
1. Det är lite bråttom, och jag skulle helst ha in ett golv före köket kommer 25/8.
2. Jag vill helst att det nya golvet bygger så lite som möjligt på höjden, för att det inte skall bli för stor skillnad mot vardagsrummet.
Är det ett alternativ att flytspackla? Kan man göra det till ett färdigt golv, med betongkänsla? Skulle kunna funka. Förstår att flytspackling inte är det enklaste att göra dock.
Tacksam för tips!
Efter att brutit upp en klickparkett upptäckte jag att det är olika underlag i rummet (pga att originalplanlösningen var en annan). Lite drygt halva rummet är granplankor, med masonitskivor på. Sedan är det en del gammal parkett och en del betong. Se bilder!
Tanken var att lägga in en plastmatta, men mattläggaren sade att det inte går utan att först göra något åt ojämnheterna. Detta hade jag väl på känn, men hade hoppats att han hade någon lösning. Istället bad hann mig fixa ett plant undergolv först, med t ex skivor.
Jag är lite grön på det här, så jag undrar vad ni hade gjort? Två faktorer som påverkar det hela:
1. Det är lite bråttom, och jag skulle helst ha in ett golv före köket kommer 25/8.
2. Jag vill helst att det nya golvet bygger så lite som möjligt på höjden, för att det inte skall bli för stor skillnad mot vardagsrummet.
Är det ett alternativ att flytspackla? Kan man göra det till ett färdigt golv, med betongkänsla? Skulle kunna funka. Förstår att flytspackling inte är det enklaste att göra dock.
Tacksam för tips!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Matläggaren har rätt
Det med masonitskivor på golvet är för att det inte ska bli ränder som syns på mattan
Har så själv i två rum ( gammalt ) och lagt matta på
Att försöka hacka bort betong så det blir så jämt att det går att lägga en matta blir svårt ,
och måste spacklas , det enda som kan fungera är att bygga upp med skivor som är nåtade
och limmas i skarvarna så det blir jämt
Det med masonitskivor på golvet är för att det inte ska bli ränder som syns på mattan
Har så själv i två rum ( gammalt ) och lagt matta på
Att försöka hacka bort betong så det blir så jämt att det går att lägga en matta blir svårt ,
och måste spacklas , det enda som kan fungera är att bygga upp med skivor som är nåtade
och limmas i skarvarna så det blir jämt
Golvet var så ojämnt så vi bröt upp hela plankgolvet och parketten, och hackade ur betongen. Tanken är att fixa till reglarna och lägga nytt undergolv sedan.
Lite nya frågor som dykt upp:
Isoleringen under golvet är kutterspån, som verkar helt torr. Är det ändå läge att skopa ut den och ersätta med ny isolering, typ ekoskivor? Är det värt jobbet? Det är olika avstånd mellan reglarna (45-52 cm), så det blir ju en del sågande/skärande antar jag.
Originalparketten verkar vara någon slags gammaldags klickparkett. Finns det någon chans att få tag på ny sådan nu? Då skulle man kunna få samma golv på hela undervåningen.
Lite nya frågor som dykt upp:
Isoleringen under golvet är kutterspån, som verkar helt torr. Är det ändå läge att skopa ut den och ersätta med ny isolering, typ ekoskivor? Är det värt jobbet? Det är olika avstånd mellan reglarna (45-52 cm), så det blir ju en del sågande/skärande antar jag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Originalparketten verkar vara någon slags gammaldags klickparkett. Finns det någon chans att få tag på ny sådan nu? Då skulle man kunna få samma golv på hela undervåningen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 128 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 128 inlägg
Just det!BirgitS skrev:
Just det! Kollade det utbudet nu, men tyvärr är det inte precis samma mönster. Alla deras rutor är liksom förskjutna mot varandra, i vår parkett ligger de dikt an. Känns nästan omöjligt att hitta något likadant, om man inte låter en parkettläggare lägga stav för stav? Skulle väl bli hur dyrt som helst.BirgitS skrev:
Kanske blir rutigt linoluemgolv istället, Marmoleum click.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 128 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 128 inlägg
Det är nog ungefär likadana parkettbrädor egentligen men jag har aldrig sett din läggning av dem med tvärstavarna hörn i hörn på ena sidan i något hus eller lägenhet från 60-talet. Tyvärr får man inte lägga Tarketts brädor så att tvärmönstret kommer hörn i hörn, troligen något med hållbarheten. Det finns ju rutmönster hos Tarkett om du tycker det är mer likt än det vanliga flätmönstret.
Typiskt att man skulle ha en så ovanlig variant...BirgitS skrev:
Det är nog ungefär likadana parkettbrädor egentligen men jag har aldrig sett din läggning av dem med tvärstavarna hörn i hörn på ena sidan i något hus eller lägenhet från 60-talet. Tyvärr får man inte lägga Tarketts brädor så att tvärmönstret kommer hörn i hörn, troligen något med hållbarheten. Det finns ju rutmönster hos Tarkett om du tycker det är mer likt än det vanliga flätmönstret.
Tack för tips om den andra från Tarkett, skulle man kunna överväga. Samtidigt svårt att säga hur lika golven kommer bli varandra, i färg och lyster och så. Är nog mera inne på att lägga schackrutigt linoleum i köksdelen nu, och sedan någon gång i framtiden nytt golv på hela undervåningen (om man verkligen känner att man vill ha precis samma golv).

