L
Lärospånet: [citat] Egentligen är det inte självklart att du vill stoppa all fukt i golvet. Om det är väldigt blött i backen och golvet inte släpper igenom något så kan det stiga desto mer i väggarna. Finns en annan tråd om det just nu här som berör detta: https://www.byggahus.se/forum/threads/kapillaerstigande-fukt-i-kaellare.332485/#post-3167845
3 svar · 653 läst
·
A
Arne999: Har ett gammalt trägolv som låg under laminatet som ja inte gärna river upp. Tänkte lägga nytt massivt trägolv, ek, ovan detta. Nya golvet ska ligga i samma riktning som gamla så ja måste väll ha nått mellan Det gamla är inte helt rakt men det spelar mindre roll eftersom allt ände är snett och skevt ändå. Nya golvet får såklart inte glipa isär men om en puttekula rullar till ett
0 svar · 1,3k läst
BirgitS
BirgitS: [citat] I badrum är det ju vatten under klinkern utan att de lossnar.
2 svar · 1,1k läst
A
Alex2018: Hehe, varje gång jag går in i en färgaffär med en bra ide kommer jag ut med något minimalistiskt dock
2 svar · 1,7k läst
Chaly
Chaly: Likadant här med träbjälklag över krypgrund i kåk byggd 1992. Inget att oroa sig över.
12 svar · 4,3k läst
·
L
Lagerström: Slipade bort lacken och la på vattenburen lack, blev suveränt.
2 svar · 3,4k läst
H
Höga Berget: Misstänkte att jag skulle få det svaret. Finns oftast inga genvägar. Blir nog att bara dra på ett lager lack så får det vara lite gropigt.
2 svar · 4,3k läst
·
B
Brolle85: Låter som en bra idé, lite märkligt om bjälkarna ligger på cc 120 bara, tänk på att lägga alla nya bjälkar med "ryggen" uppåt
1 svar · 1,6k läst
T
tergo: eller kanske en hund som har pinkat där du kan ju kolla med någon golvfirma om du kan få tag i en ny lamell så att du kan byta ut den t
4 svar · 1,9k läst
·
I
Ina-79: Ping! Ingen som har info om detta? :)
1 svar · 1,8k läst
D
Drsnuggels: UPDATE: Den andra dörrkarmen monterades ner i ett helt stycke m.h.a. tigersågen. Blev riktigt bra, förhoppningsvis går det lika bra att montera tillbaka den med karmskruv.
37 svar · 5,1k läst
·
D
Drsnuggels: Tack för svaren. Har nu valt att lossa trösklarna och lägga planken under tröskel / del av tröskel.
5 svar · 1,8k läst
·
J
justusandersson: Det handlar mest om att det blir så mycket svaj att det blir obehagligt. Om du använder dig av någon form av spontade golvbrädor så måste du upp i en tjocklek på 35 mm för att uppnå samma känsla som 23 mm tjocka ger vid 600 mm avstånd mellan bjälkarna.
1 svar · 898 läst
J
jojo123: Det med att mäta in , tror du inte vill ha några småbitar , sen det med att tejpa , inte lagt några mattor så , men har för mig att för en del år sen så var det tejpat på alla sidor . Kan tänka mig att det kan lyfta i en skarv om det inte fästes upp , och det blir en kant att sparka på ,
5 svar · 3,9k läst
V
volvo51: Är det inte enklare att bygga upp där garderoberna stått och sen lägga stegdämpare+golv. Annars är det att skrapa som gäller.
1 svar · 1,1k läst
·
M
marasgp: Jag hittade byggbeskrivningen för vår brf. Se bifogad bild som beskriver bjälklaget. Det låter väl inte som sand då endast bottenvåning har betongbjälklag, eller?
4 svar · 2,4k läst
·
Noramasen
Noramasen: [citat] [citat] Som plåtslagare så skulle jag självfallet lagt en bred plåtremsa över;):sick: Med tanke på att det ändå är ett långsiktigt förhållningssätt så tryter min fantasi ihop totalt med vad som kan vara lämpligt främst sett till utseende. -Annat än att lägga nytt golv. Det är ju ändå så, att absolut skönaste för fötterna är att vandra på helst såpskurade
7 svar · 1,4k läst
·
arneri68
arneri68: Jag gissar på björk. Ljust och relativt mjukt. Bok brukar ha en annan struktur, men färg och hårdhet stämmer bra. Ask brukar vara lite mörkare och är hårt. Lönn är ljusare och hårt. Med tanke på sprickorna är det inte ett klickgolv som varit absolut vanligast de senaste 15 åren, så jag tror att ts golv är minst 15 år gammalt.
24 svar · 9,9k läst
·
M
M.sandström: När vi oljade vårat tror jag de sa 3 dagar, men bäst är att fråga en firma. De flesta är villiga att komma och ge en offert, borde vara en baggis för dem att ge ett utlåtande om det är slipbart. När vi gjorde det 2011 kostade det 11000 för 65m2 inklusive nya golv lister. Det finns också träspackel för de största skadorna och det syns inte om man inte ligger och undersöker golvet
2 svar · 2,2k läst
·
berisen
berisen: Tack för alla svar. Vi får klura lite i hur vi ska göra, får ta en diskussion med säljaren helt enkelt och se vad dom betalat för plattsättningen. Som sagt, surt att det var så mycket sämre än vad jag trodde från början men inte mycket att göra åt saken nu i efterhand.
12 svar · 4,1k läst
·
V
Villa1949: Skicka annars på expressanalys innan posten töms idag så har du svar imorgon (om inte posten är försenad el det är andra tider pga helgdagarna nu)
5 svar · 5,8k läst
·
W
Walle99: Jag arbetar med en öppnare planlösning där en vägg tagits bort mellan två rum i lägenhet. Två olika golv ska nu bli ett och under dessa ligger det betong. Det jag undrar är: 1. Kan man anta att betonggolvet i botten kommer att vara någorlunda jämnt så man kan lägga nytt golv ovanpå detta? D.v.s. när man rivit bort de gamla golven. Eller är det vanligt att man behöver flytspackla
0 svar · 1,0k läst
Pontus1
Pontus1: Inga problem med föreningen vad gäller reglarna. Det känns ju också rimligt att 10cm betong + klinker borde ljuddämpa minst lika bra som ett tunt trägolv på träreglar.
4 svar · 1,6k läst
·
BirgitS
BirgitS: [citat] Isolerad eller oisolerad? Risk för att fukt kommer upp från marken? [citat] Du bör väl veta om plattan är ojämn. Fuktskadat trä som ruttnat tappar ju i höjd och ger också upphov till att plankan går att pressa ner. Vad man gör åt ojämnheter beror nog på hur stora de är. [citat] Platonmatta menar du nog.
5 svar · 2,6k läst
J
jojo123: [citat] Bättre skriva officiellt med ett R ;)
3 svar · 951 läst
J
Joak: Eps är frigolitkulor med lite cement så det är ganska lätt. Är mest för att ersätta reglarna. Isolerar en del också. Om valvet är slätt kan du lägga ett lager frigolitskivor. För att minska mängden eps. Är bra att få lite isolering under golvvärmen. Så du inte värmer taket på undervåningen.
3 svar · 1,5k läst
T
Thomas_Blekinge: Är väggen trästomme? Då borde du ha någon form av tätskikt eftersom fogarna är inte täta.
2 svar · 1,9k läst
L
Lärospånet: [citat] Intressant situation! Går själva sättningen rakt igenom rummet med parketten?
1 svar · 1,4k läst
Dardan
Dardan: [citat] Kan inte måtten i huvudet men tror det stämmer för dem är ganska stora. De är fastspikade.
4 svar · 870 läst
·
K
Kallebo: Vi har lagt allt som i alternativ två, med tanken att det ska se ut att ligga på ett bjälklag.. Men det fungerar bra med både ljus och hur vi rör oss. I ditt hus ovan känns det inte lika naturligt. Men du bör ju ha samma riktning som taket. Rätt dåligt om de satt takpanelen i olika riktningar, kan du inte lägga upp en ny ritning med hur takpanelen går?
17 svar · 2,8k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.