D
Daniel 109: Om platorna ligger i samma plan så kommer det att funka bra. Fogarna kommer inte att störa.
2 svar · 674 läst
·
R
Ricregad: Hej Har precis rivit bort all golv i köket då vi skall montera ny kök och jag höll på att att bli galen på allt knarr när man gick på den. Tidigare har det varit nerifrån och upp Oisollerad betongplatta Ångspärr 50mm cellplast 20mm cellplast 22mm spånskiva Plastgolv Hur gör jag bäst nu? Klarar jag mig med s80 cellplast då jag även skall ha 14mm parkett? När jag googlat så är
0 svar · 910 läst
T
tompabighouse: Det som blir fult är att -> om jag lägger en parkett skiva
3 svar · 1,4k läst
·
KalleKe
KalleKe: Håller på att lägga matta nu och gled in här (gör man ibland när orken tar slut och motivation behövs), helt underbar historia :D:D:D
6 svar · 7,7k läst
Peter2400
Peter2400: [citat] Det beror mest på hur ojämnt underlaget är. Om du får på 3 tuber/kvm, ungefär 1 liter lim, så bygger det 1mm.
1 svar · 1,6k läst
Peter2400
Peter2400: Det finns 5mm undergolvsplattor i träfiber, de är betydligt hårdare än cellplast. https://www.hornbach.se/shop/SKANDOR-Undergolvsplattor-i-trafiber-790x590x5-mm/7114485/artikel-detaljer.html
8 svar · 3,1k läst
Fadai
Fadai: Hoppsan! Så blir det när man slarvläser....:lying:
11 svar · 8,5k läst
·
A
A-Man_08: Det kommer fungera hur bra som helst, vet folk som lagt klickgolv i uterum, det har inte rest sig eller någonting. Trycket från kaminen är inga problem du har väl inte 4-500kg på en lite punkt utan den är väl fördelade på ben, platta eller något. Även om du ställer den på laminatgolv så kanske du vill ha något bradfast framför, kanske lägga några rader klinker?
1 svar · 1,1k läst
O
Ollza: [citat] Kan kanske vara ett uttjänta linoleumgolv dåför ytan är inte vacker om någon valt det som golv . Sen verkar limmet ha gjort sitt eftersom det går att lyfta på linoleumet och det ser inte ut att vara svartlim. Kan nog ligga bröder under som du säger. I de andra rummen ser det ut att vara golv som inte är tänkt som golv men som används som det dvs rätt bra glipor. Då låter
6 svar · 3,2k läst
·
Joco_
Joco_: [citat] Tjaaa.... När jag läste om det så var det vissa som rapporterade att det kunde bli "klapprande" ljud, men jag är tveksam... Vågade dock inte chansa.
3 svar · 1,3k läst
prototypen
prototypen: Det är väl trossbotten som ramlat ner. tillbaka med isoleringen eller ny isolering och återställa trossbotten. Trossbotten kan vara brädor som ligger på en smal list spikad på golvreglarna. Varför det ramlat ner, tja kanske brädorna är murkna eller något rört sig så brädorna halkat av listen. Men ta in en besiktningsman för du verkar inte ha så stor kunskap om hus. Protte
6 svar · 783 läst
BirgitS
BirgitS: [citat] Vi använder en mikrofibermopp typ den här: https://www.granngarden.se/mopp-smart-microfiber-teleskop-3-i-1/p/1250787 fast vår köpte jag på Ica Maxi. Mikrofiberduken blöter man lätt och vrider sen ut så mycket man kan så den endast är fuktig under användningen. Jag tycker att golven är torra bara några minuter efter moppningen. Mikrofiberduken kör man i tvättmaskinen när
4 svar · 2,8k läst
C
Chokladmonstret: Vi har en inredd källare i ett hus från 74. I den lilla hallen där man kommer ner på ca 10m^2 ligger där idag en plastmatta och väggarna är tapetserade. Jag vill lägga in en ny plastmatta eller klickgolv. Den rätta lösningen är väll egentligen platonmatta osv. La in det i gillestugan bredvid och känner att det var en del jobb med det jämfört med att bara lägga golv som vanligt.
0 svar · 612 läst
S
Saraida1: Jag ska lägga klinker på mitt gamla källargolv som jag har satt fast kiiltos isoleringsskivor på, ska nu prima innan elslingor och golvplattor, på flaskan för startprimern står det att man måstelägga på flytspackel senast 24 timmar efter primern! min fundering är varför det är så viktigt att det måste spacklas så fort efter primningen, kan man lägga elslingor först och prima
0 svar · 1,1k läst
arneri68
arneri68: [citat] Jag tror dessvärre inte på lösningen av undergolv ni valt. Om inte plankorna legat och torkat typ 3 månader inomhus är det troligtvis inte snickeritorrt och det kommer krympa. Att plankor slår sig är väldigt vanligt och det är därför lamellkonstruktion brukar användas för flytande golv. Lyckas ni inte få fast plankorna i golvet ordenligt kommer de slå sig. Risken är
9 svar · 6,4k läst
·
nimhed
nimhed: Vilken höjd från betonggolvet är acceptabelt för trägolvet?
5 svar · 2,5k läst
O
ostenbor: Ja naturligtvis. Tack
4 svar · 1,7k läst
·
pjapen
pjapen: Finns snabbruk som du kan lägga men smakar det så kostar det, Själv hade jag grävt ur lite mer så jag fått ett bra upplag under brunnen. lagt grovbetong och fått till en hyfsat slät yta som det går att montera brunnen på alternativt trycka ner brunnen i betongen och ha en jigg i trä för att fixera höjden. sen hade jag klämt i en säck Weber 318 golvbruk runt brunnen, då får du en
1 svar · 4,9k läst
·
C
camelspin: Har aldrig fäst den, den ligger hyffsat still, ännu mer så när några rader golv kommer på. Det ger sig själv om man säger så.
1 svar · 5,0k läst
Andreas_kalmar
Andreas_kalmar: Beror på vad det är för bindemedel men troligtvis cement i ett sånt gammalt golv Då finns det möjlighet att färga det men man får slipa med diamanter efteråt
1 svar · 2,9k läst
hantverkare1
hantverkare1: Det går fint, men lägg foam först
1 svar · 952 läst
J
Jesse123: Efter ha tagit några bättre bilder och skickat en fråga till Nrm, enligt dom är det granit.
8 svar · 1,4k läst
·
S
scim: Svårt att säga utan att se en bild men det borde inte vara något problem. Alternativet är ju att gå över golvet med en golvslip för att få bort topparna.
1 svar · 487 läst
M
MagicFingers: Jag har en "klutt" bambu i min hall, den tål väldigt mkt, installerad.. ptja kanske 1år.... färgstabil som jag ser det, fick en bortskänkes bunt av detta... kommer inte ihåg vad det stod på paketen... ngn svensk återförsäljare/gross var det iaf.. men jag har tittat på danmark och fått hem provbitar och som jag ser det finns det 1 klickgolv och ett not/spånt system på dem, jag är
2 svar · 2,1k läst
sträss
sträss: tjena, Jag har ett litet problem här, de är så att underlaget är ojämnt under min lagda parkett, de har tidigare varit en vägg precis där det är ojämnt. Men den är nu riven och från ena rummet var det en parkett som låg, de andra rummet var de bara en betongplatta. Jag har lagt mitt nya golv direkt på gamla parketten och sedan flytit upp betongplattan för att få samma nivå, men nu
0 svar · 2,8k läst
P
Anonymiserad 173289: Jo, du har rätt. Dessutom färre grejer att flytta runt. Men i övrigt gäller ju mina frågor fortfarande.
2 svar · 1,9k läst
·
ricebridge
ricebridge: Nej, det blev åtminstone inte jag klokare av. Hur menar du?
4 svar · 2,6k läst
·
T
Thomas': Hej! Hur löste det sig för dig? Kunde du välja att köpet eget golv och låta hjältevadshus lägga in det åt dig? Vi funderar nämligen på det
5 svar · 5,8k läst
Oldboy
Oldboy: Om du vill markera springorna så nåtar du. Annars låt bli. Städningen är enkel, bara att köra över med dammsugaren vid behov. Våttorkning med lätt fuktad trasa om det blivit kladdigt/fläckigt. Obehandlat skurgolv går förmodligen också. Är van vid denna typ av golv och tycker att de är trevliga.
17 svar · 3,5k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.