K
Kallebo: [citat] Bergo top tile sport ser ju ut att bli perfekt. Kostar 4-500 per m2 men det skulle det ju kunna vara värt om det håller. Det enda stora orosmomentet är att det enligt instruktionerna inte får läggas i utrymmen med ojämn temperatur. Vi har inte tänkt hålla garaget uppvärmt..
4 svar · 4,8k läst
·
C
C.Lundin: Som det tidigare sagts så behöver du en stoftavskiljare. Vet inte vad för yta du tänkt köra eller hur stor den är, men när det kommer till den typen av arbete och damm så skulle jag vilja påstå att man behöver proffsgrejer om det ska fungera med gott resultat. Även om du hyr maskin skulle jag rekommendera att göra rent filtret själv först, även dyrare maskiner behöver vård för
6 svar · 5,6k läst
H
Hemmanskarln: [citat] Tack för svar micfor! Jag gjorde klart rummet igår. Så här gjorde jag, hyrde in en slipmaskin som jag körde på med så all lös färg försvann. Spacklade sedan i lite i mindre skador med polyfilla. Golvet rengjordes sedan och målades med samma färgtyp tetecnofloor som innan men med annan kulör t4017. Målade endast 1 varv då det ser bra ut och då blir det inte supertätt
2 svar · 10,2k läst
·
A
AndreD: Kolla på tarkett eller forbo så skall du finna vad du söker ! Dock så brukar plast aldrig vara helt enfärgat då den brukar bestå av "flingor" eller vad man skall kalla de för men gummigolv finns i helt enfärgat ehrenborg kolla på de ! / mattläggare
6 svar · 5,7k läst
O
ows: Har använd denna: https://www.byggmax.se/färg-inomhus/spackel/flytspackel-p01202 Det är inte i våtrum. Då kör jag på med vanligt husfix
2 svar · 2,3k läst
J
jaclea: Stort tack för snabb respons. Blir nog utbyte.
5 svar · 1,1k läst
·
M
meckis: På golvet kan du köra finbetong. Flytspackel kanske man hade kunnat köra med, men finns risk att det flyter bort. väggn kör du med putsbruk o sedan spackel. prima ytorna o se till att allt löst e borta
1 svar · 1,0k läst
·
G
Gabbe1: Ja, det ser fortfarande snyggt ut, har inte drabbats av några sprickor, glipor eller andra problem.
7 svar · 11,6k läst
·
BirgitS
BirgitS: I en entré tycker jag att klinkers är bra för att det håller sig fint under väldigt många år trots smuts och slitage, vilket man inte kan säga om plastmattor/klickgolv, laminat och heltäckningsmatta.
1 svar · 4,4k läst
A
Annalouise: [citat] tack snälla men spacklet ligger redan. Det är ett fynd under en ful parkett
14 svar · 18,4k läst
useless
useless: Vad vill du veta? Rent spontant känns det som att strålningsförluster inte är så stort problem som dom vill göra sken av vid de temperaturer som är aktuella i en normal villa.
1 svar · 4,3k läst
·
K
Kallebo: Jag var inne på samma fundering men kom med hjälp av forumet här fram till att det inte är möjligt. Vårt bjälklags konstruktion bygger på att det är golvspånskivor som är skruvlimmade för att sviktkraven uppfylls. Men du ska kanske berätta mer om din konstruktion och ditt bygge..
3 svar · 1,2k läst
C
Carina_L: Jag funderar på att lägga laminatgolv i källare när jag här i tråden läste om en produkt från imex som heter softline provent. Jag har två rum i källaren där fått lagt platonmatta och parkettgolv men tycker att det låter mycket när man går på golvet. Ett litet genomgångsrum skulle beläggas med klinker men tyvärr tog jag inte referens på hantverkaren som nu har tagit upp lagt
26 svar · 41,0k läst
Q
qvintus4: Kollade lite på nätet , måste ju gå att lägga en slags av plastmatta typ våtrums matta eller vanlig "plastmatta" finns ju så mycket sen står det att man kan lägga löst upp till 20 kvm och det här utrymmet med betonggolv är bara 2x2,5 meter , ca k kvm ....
4 svar · 3,5k läst
BirgitS
BirgitS: Det är viktigt att följa tillverkarens läggningsinstruktioner om man vill kunna reklamera golvet om det visar sig att det är fel på det. Om jag inte missminner mig så står det i Kährs instruktioner för parkettgolv och liknande att det ska finnas plastfolie under foam/papp (alt.särskild foam med inbyggd plastfolie) när det läggs på betong.
8 svar · 3,0k läst
Pesse
Pesse: Hej ,jag undrar om någon har lagt spårade golvspånskivor för vattenburen golvvärme på elementhus bjälklag (20cm kassetter), är det tillräckligt att skruva golvspånet i då det inte är ett riktigt bjälklag ?
0 svar · 825 läst
L
Lärospånet: Ja i gamla maskiner kan man säkert hitta lite av varje!
24 svar · 3,1k läst
·
danne9
danne9: [citat] En av två bilar kör jag in och ut med dubbdäck nästan dagligen och det enda märken som blivit är några svaga repor där jag råkat vrida framhjulen några gånger. Där hjulen bara rullat rakt in och ut syns ingenting. Det här är min 4e vinter med klinkern.
19 svar · 17,8k läst
·
Signekarlsson
Signekarlsson: [citat] Det har vi redan gjort.
14 svar · 2,8k läst
K
knightmare: [citat] Det är inte mycket till svikt, möjligen på något enstaka ställe.
6 svar · 1,1k läst
D
DrGreenbaum: Nog går det bra, vi har limmat cirka 70 m2 trägolv på betongplattan med mycket bra resultat. Viktigt är att du ser till att all porös betong och betonghud är borta innan du börjar och prima ordentligt. Här finns råd för hur man ska börja med ett obehandlat betonggolv: https://www.alcro.se/Global/Broschyrer%20inomhus/Arbetsrad/Arbetsrad_Mala%20Golv.pdf Här är läggningsinstruktioner
2 svar · 6,5k läst
Mimipig
Mimipig: [citat] Tack för tipset! Jag ska ta kort på vårt övriga originalgolv så ni får se. I hallen ligger riktigt breda brädor, säkert över 20 cm och dessa ser ut att vara spikade med något. I vardagsrum och salar är plankorna smalare, ca 15-16 cm och har inte spikar. Plankorna verkar vara samma bredd, dvs inte kilsågade.
18 svar · 6,0k läst
N
Nizztos: Antar att man skall ha grålump. Men det bygger väl nästan inget? Kan man ha foam under om man gör på detta sätt? Bygger ju lite mer. Sedan tillkommer ju lim under gipsskivan också. Lär ju bygga mer än grålump?! Tanken var att skruva trägolvet i bjälklaget (igenom spånskivorna).
2 svar · 892 läst
P
ptlf: Där trappen slutar på övervåningen är det en liten hall på 2x2,5 m med limmad plastmatta o under den en vanlig 12mm spånskiva o under det spontat trägolv på ca 30mm, tyvärr lutar det lite olika o funderar nu på flytspackla ovanpå trägolvet....Håller flytspackel om det blir så tunt som 5-7mm där det är tunnast ?Som mest kanske det blir mellan 20-25mm....Går det armera på nåt
0 svar · 587 läst
R
Riffen: Hej! Har precis köpt ett suterränghus från -72 Vi håller på att renovera och ska besluta vilket golv vi ska lägga på nedervåningen. Huset är uppbyggt på en oisolerad platta. Vi kan tänka oss både laminat och trägolv. Att slipa betongplattan kan också vara ett alternativ, men då vi har små barn känns detta kanske lite ”hårt”. Speciellt eftersom de kommer få sina rum på
0 svar · 797 läst
S
slaffe: Så tipset är alltså att hyra en betingslip, speciellt märke/modell som är bättre? Samt hyra dammsugare (det kanske alltid medföljer när man hyr en betongslip?) Men även sådana filter fläktar för att rena luften bättre. Vilken typ av andningsmask ska jag använda för att inte få i mig dessa små partiklar av dammet, tänker speciellt på epoxyn. Det finns ju en uppsjö med olika
7 svar · 1,7k läst
blanko
blanko: Hej! Någon som har tips på hur man fixar upp förslitningar på ett vitpigmenterat fiskbensparkett? Behöver jag slipa om och göra om allt från grunden eller är det möjligt att bara rengöra att applicera på ny olja? Det är mest på ett ställe där golvet har slitits ganska ordentligt som behöver bättras på.
0 svar · 3,4k läst
·
BirgitS
BirgitS: Så vitt jag vet finns det inget parkettgolv som tål slabbande eller att man går på det med grus eller snö under skorna. När det gäller slabbande så är det inte ytan som är mest känslig (den kan man skydda med vax, lack etc.) utan skarvarna där vatten kan rinna ner och orsaka skador. Har man parkett i kök måste man hela tiden torka upp allt vatten på en gång för att golvet ska
1 svar · 4,7k läst
L
LordTTK: Ja den är slät, finns någon mindre ”tryck” märke efter nån möbel
3 svar · 2,2k läst
·
B
Bostadsrätt2: Jag håller just nu på att underhållsvax mitt hårdvaxoljade golv. Har alltid tyckt att Osmo hårdvaxolja och underhållsvax är skumt . . . Det ska enbart bestå av ”naturliga oljor och vaxer” men luktar väldigt kemiskt. Bara att det inte står angivet mer exakt vilka oljor och vaxer det innehåller gör mig misstänksam. Vid genomläsning av säkerhetsdatabladet blir det uppenbart att
0 svar · 2,1k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.