Hej jag och frugan har köpt hus. Och de första vi gjorde var att slita ut detta golvet. De satt riktigt löst men gick sönder på några ställen. Limmet som sitter kvar i golvet under var vit så jag tänkte inget Svartlim iaf. Men nojjar över att de skulle vara asbest i själva plastmattan nu.
Det där skulle faktiskt kunna vara en asbestarmerad matta bara snabbt bedömt utifrån utseende och karaktär (lite småtorr som ganska lätt rivs sönder va?)B Brans skrev:
Men inte mycket att göra nu i vilket fall som helst så lägg bitarna i förslutna sopsäckar utomhus (som tas till tippens asbetskontainer om sådan finns), våttorka ordentligt, vädra ur, tvätta händerna och tänk på något annat. Gjort är gjort och det var nog inte ens asbest!
Det blir säkert alldeles utmärkt. Och sannolikheten att det ens var asbest är mycket mindre än tvärtom. Just att den var så gummiaktig gör att det låter mer som PVC som etompau sa. Inte nyttigt det heller så ert hem blir nu mycket sundare.B Brans skrev:
Jag tror inte där är asbest i den mattan. Vad jag vet användes asbest mest på 50-60 talet, där brukade vara ett lager med ren asbest.
Jag tycker att vi bestämmer oss för att den där inte innehåller asbest.Asbesträdd skrev:
Men något tydligt lager finns knappast i asbetsmattor, och de fanns in på 70-talet. Också mattor från den tiden som saneringsproffs rent optiskt inte skulle tro innehåller asbest kan göra det ibland till allas överraskning. Test är det enda man kan lita på tyvärr med mattor från den tiden - förutom så klart om man exakt kan identifiera en matta som redan bevisats innehålla eller inte innehålla det.
Här tar dom inte så mycket för en analys om du har någon bit kvar (klipp till utomhus) : https://www.evema.se/asbestanalys/
Nu är de ju så att asbest bara är farligt när materialet bryts så att det uppkommer damm..
Tolkar det som du har fått ut allt helt därför ingen skada skedd
Tolkar det som du har fått ut allt helt därför ingen skada skedd