Hej jag och frugan har köpt hus. Och de första vi gjorde var att slita ut detta golvet. De satt riktigt löst men gick sönder på några ställen. Limmet som sitter kvar i golvet under var vit så jag tänkte inget Svartlim iaf. Men nojjar över att de skulle vara asbest i själva plastmattan nu.
 
  • Delvis uppdragen färggrann plastmatta med retro mönster och en rulle tejp på en sliten trägolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Upprullad plastmatta med synligt limrester som troligtvis inte är svartlim.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
L
B Brans skrev:
Hej jag och frugan har köpt hus. Och de första vi gjorde var att slita ut detta golvet. De satt riktigt löst men gick sönder på några ställen. Limmet som sitter kvar i golvet under var vit så jag tänkte inget Svartlim iaf. Men nojjar över att de skulle vara asbest i själva plastmattan nu.
Det där skulle faktiskt kunna vara en asbestarmerad matta bara snabbt bedömt utifrån utseende och karaktär (lite småtorr som ganska lätt rivs sönder va?)
Men inte mycket att göra nu i vilket fall som helst så lägg bitarna i förslutna sopsäckar utomhus (som tas till tippens asbetskontainer om sådan finns), våttorka ordentligt, vädra ur, tvätta händerna och tänk på något annat. Gjort är gjort och det var nog inte ens asbest!
 
Okej var rädd för de.. har en liten dotter vad kan jag göra nu i efterhand ?
 
skicka en bit på analys för några hundringar så du vet om du behöver oroa dig alls
 
Även om det skulle finnas asbest i den så är ingen större skada skedd. Läs på om de verkliga riskerna med asbest så ser du att du förmodligen borde vara mer rädd för PCB, Ftalater, etc...
 
Ser ut som en vanlig 70-talsmatta. Kan ej se att där skulle vara asbest i den.
Troligtvis av PVC.
 
  • Gilla
Brans och 1 till
  • Laddar…
Har svabbat golvet. Och plastat in allt mög. Nej den gick inte sönder lätt var som gummi. Fick ut hela mattan i 5 bitar typ. Vädrar för fulla muggar nu.
 
L
B Brans skrev:
Har svabbat golvet. Och plastat in allt mög. Nej den gick inte sönder lätt var som gummi. Fick ut hela mattan i 5 bitar typ. Vädrar för fulla muggar nu.
Det blir säkert alldeles utmärkt. Och sannolikheten att det ens var asbest är mycket mindre än tvärtom. Just att den var så gummiaktig gör att det låter mer som PVC som etompau sa. Inte nyttigt det heller så ert hem blir nu mycket sundare.
 
Nu är inte jag golvexpert, men tycker mattan ser lite för "ny" ut för att vara från esbesttiden.
 
Jag tror inte där är asbest i den mattan. Vad jag vet användes asbest mest på 50-60 talet, där brukade vara ett lager med ren asbest.
 
L
Asbesträdd Asbesträdd skrev:
Jag tror inte där är asbest i den mattan. Vad jag vet användes asbest mest på 50-60 talet, där brukade vara ett lager med ren asbest.
Jag tycker att vi bestämmer oss för att den där inte innehåller asbest.

Men något tydligt lager finns knappast i asbetsmattor, och de fanns in på 70-talet. Också mattor från den tiden som saneringsproffs rent optiskt inte skulle tro innehåller asbest kan göra det ibland till allas överraskning. Test är det enda man kan lita på tyvärr med mattor från den tiden - förutom så klart om man exakt kan identifiera en matta som redan bevisats innehålla eller inte innehålla det.
 
  • Gilla
Asbesträdd
  • Laddar…
Ingen mer som vet sjukligt nojjig
 
L
Nu är de ju så att asbest bara är farligt när materialet bryts så att det uppkommer damm..

Tolkar det som du har fått ut allt helt därför ingen skada skedd
 
Nej precis fick ut de i hela bitar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.