Hej,

Har en del ojämnheter i gammalt brädgolv i ett kök där det tidigare låg en plastmatta på. Planen är att lägga på ett nytt klickgolv (laminat). Ojämnheterna är allt från några mm till 2-3 cm. Tänkte nu flytspackla så att det blir jämnt. Golvet (ursprungligen från 1900-talets början) har sett likadant ut så länge vi har bott där (25 år) så det är inget som förändrats med tiden. Kan man flytspackla direkt på brädgolvet eller måste man ha på något annat först, typ primer av något slag?
Eller finns det någon metod som är bättre/enklare än flytspackling? Exempelvis att bara jämna ut med lump papp, kan det räcka? Det blir ju några lager på de ställen där skillnaden är 2-3 cm.
 
Redigerat:
Du kan också använda vanlig golvgips eller liknande.
Hur stora är ojämnheterna egentligen? Laminatgolv brukar vara hyfsat förlåtande.
 
  • Gilla
knightmare
  • Laddar…
Vad har brädgolvet för svikt? Det är avgörande för hållbarheten att underlaget är stabilt.
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
  • Gilla
knightmare
  • Laddar…
ricebridge ricebridge skrev:
Du kan också använda vanlig golvgips eller liknande.
Hur stora är ojämnheterna egentligen? Laminatgolv brukar vara hyfsat förlåtande.
Det är lite småvågigt här och där. På ett ställe är det en liten höjd och därifrån lutar det ca 1 m mot en dörröppning. Det är där skillnaden är mest, ca 2-3 cm.
 
M MagHam skrev:
Vad har brädgolvet för svikt? Det är avgörande för hållbarheten att underlaget är stabilt.
Det är inte mycket till svikt, möjligen på något enstaka ställe.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.