1 145 läst ·
6 svar
1k läst
6 svar
Flytspackla på brädgolv
Hej,
Har en del ojämnheter i gammalt brädgolv i ett kök där det tidigare låg en plastmatta på. Planen är att lägga på ett nytt klickgolv (laminat). Ojämnheterna är allt från några mm till 2-3 cm. Tänkte nu flytspackla så att det blir jämnt. Golvet (ursprungligen från 1900-talets början) har sett likadant ut så länge vi har bott där (25 år) så det är inget som förändrats med tiden. Kan man flytspackla direkt på brädgolvet eller måste man ha på något annat först, typ primer av något slag?
Eller finns det någon metod som är bättre/enklare än flytspackling? Exempelvis att bara jämna ut med lump papp, kan det räcka? Det blir ju några lager på de ställen där skillnaden är 2-3 cm.
Har en del ojämnheter i gammalt brädgolv i ett kök där det tidigare låg en plastmatta på. Planen är att lägga på ett nytt klickgolv (laminat). Ojämnheterna är allt från några mm till 2-3 cm. Tänkte nu flytspackla så att det blir jämnt. Golvet (ursprungligen från 1900-talets början) har sett likadant ut så länge vi har bott där (25 år) så det är inget som förändrats med tiden. Kan man flytspackla direkt på brädgolvet eller måste man ha på något annat först, typ primer av något slag?
Eller finns det någon metod som är bättre/enklare än flytspackling? Exempelvis att bara jämna ut med lump papp, kan det räcka? Det blir ju några lager på de ställen där skillnaden är 2-3 cm.
Redigerat:
Det går att flytspackla, här kan du läsa golvbranschens rekommendationer där du även ser lämpliga produkter. Följ alltid spackeltillverkarens instruktioner.
https://www.golvbranschen.se/rad-riktlinjer/rekommendationer-for-golvavjamning/
https://www.golvbranschen.se/rad-riktlinjer/rekommendationer-for-golvavjamning/
Du kan också använda vanlig golvgips eller liknande.
Hur stora är ojämnheterna egentligen? Laminatgolv brukar vara hyfsat förlåtande.
Hur stora är ojämnheterna egentligen? Laminatgolv brukar vara hyfsat förlåtande.
Absolut enklast och bäst resultat att flytspackla golvet.
Tar ett par timmar inklusive förberedelser och sedan är det klart.
Att jämna ut flera centimeter med papp kan aldrig bli bra.
Vi spacklade upp våra golv ca90kvm med det här spacklet, blev väldigt bra,
https://www.hornbach.se/shop/MEGA-LINE-Megaplan-golvspackel-20-kg/7766239/artikel-detaljer.html
Tar ett par timmar inklusive förberedelser och sedan är det klart.
Att jämna ut flera centimeter med papp kan aldrig bli bra.
Vi spacklade upp våra golv ca90kvm med det här spacklet, blev väldigt bra,
https://www.hornbach.se/shop/MEGA-LINE-Megaplan-golvspackel-20-kg/7766239/artikel-detaljer.html
Det är lite småvågigt här och där. På ett ställe är det en liten höjd och därifrån lutar det ca 1 m mot en dörröppning. Det är där skillnaden är mest, ca 2-3 cm.ricebridge skrev:
Klicka här för att svara