Hej. Har ett hus från 50talet med källare, källaren är fräsch och inga konstiga lukter osv. Grunden dränerad av föregående ägare för något år sedan med platonmatta.
Har en rum därnere med tvättstuga bastu och dusch .Golvet i själva tvättstugan har flagnat rejält samt ungefär halva taket.
Golven ska vara målade för några år sedan med teknos tecnofloor paint .
Så min fråga är vad är bästa färgen att lägga på , difusionsöppen? Och ska man då slipa bort all gammal färg? Lämplig takfärg? Fylla i mindre gropar i golvet med?
Har en rum därnere med tvättstuga bastu och dusch .Golvet i själva tvättstugan har flagnat rejält samt ungefär halva taket.
Så min fråga är vad är bästa färgen att lägga på , difusionsöppen? Och ska man då slipa bort all gammal färg? Lämplig takfärg? Fylla i mindre gropar i golvet med?
Hej,H Hemmanskarln skrev:Hej. Har ett hus från 50talet med källare, källaren är fräsch och inga konstiga lukter osv. Grunden dränerad av föregående ägare för något år sedan med platonmatta.
Teknos färgen förefaller inte vara diffusionsöppen och jag gissar att du har tillskjutande fukt (oisolerad platta) varför färgen flagar/släpper.
Jag har en liknande huskonstruktion och har låtit slipa bort all gammal färg, både på golv och väggar. Är nu i situationen att jag ska välja golvbehandling. Har övervägt vattenglas och silikatfärg men har landat i de här alternativen som alla är diffusionsöppna;
Golvepoxi - Nils Malmgen NM50 golv super
Golvepoxi - Hagmans EP-V
Enkomponent polyuretan/akrylat - Hagmans Golvfärg 1K
Angående takfärg så beror det på material i tak. Jag har själv delvis betong i taket och det är målat i början av 70-talet, troligen med "plastfärg" för det var det på väggarna. Färgen i taket är i bra skick och lämnas orörd, väggarna kommer målas med silikatfärg för att tillåta fuktvandring.
/mvh Micke
Tack för svar micfor!micfor skrev:
Hej,
Teknos färgen förefaller inte vara diffusionsöppen och jag gissar att du har tillskjutande fukt (oisolerad platta) varför färgen flagar/släpper.
Jag har en liknande huskonstruktion och har låtit slipa bort all gammal färg, både på golv och väggar. Är nu i situationen att jag ska välja golvbehandling. Har övervägt vattenglas och silikatfärg men har landat i de här alternativen som alla är diffusionsöppna;
Golvepoxi - Nils Malmgen NM50 golv super
Golvepoxi - Hagmans EP-V
Enkomponent polyuretan/akrylat - Hagmans Golvfärg 1K
Angående takfärg så beror det på material i tak. Jag har själv delvis betong i taket och det är målat i början av 70-talet, troligen med "plastfärg" för det var det på väggarna. Färgen i taket är i bra skick och lämnas orörd, väggarna kommer målas med silikatfärg för att tillåta fuktvandring.
/mvh Micke
Jag gjorde klart rummet igår.
Så här gjorde jag, hyrde in en slipmaskin som jag körde på med så all lös färg försvann. Spacklade sedan i lite i mindre skador med polyfilla. Golvet rengjordes sedan och målades med samma färgtyp tetecnofloor som innan men med annan kulör t4017.
Målade endast 1 varv då det ser bra ut och då blir det inte supertätt (färgen luktar extremt starkt )Taket fick jag skrapa rejält utanför dusch /bastudörrar samt spacklade även i skador. Detta målades 1varv med nordsjö ambiance sky helmatt takfärg.
Så nu återstår att montera in praktisk inredning samt hitta några bra mattor att använda på golvet för att slipa gå direkt på den kalla betongen. Har du prövat tejpa plast på golvet ? Vore kul att se bild på ditt projekt.
Mvh
Klicka här för att svara