Hej. Har ett hus från 50talet med källare, källaren är fräsch och inga konstiga lukter osv. Grunden dränerad av föregående ägare för något år sedan med platonmatta.

Har en rum därnere med tvättstuga bastu och dusch .Golvet i själva tvättstugan har flagnat rejält samt ungefär halva taket.
Golven ska vara målade för några år sedan med teknos tecnofloor paint .

Så min fråga är vad är bästa färgen att lägga på , difusionsöppen? Och ska man då slipa bort all gammal färg? Lämplig takfärg? Fylla i mindre gropar i golvet med?
 
  • IMG_20190110_094525.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Flagnat och skadat betonggolv i ett källarutrymme med synliga rester av grå färg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Flagnat betonggolv med avflagningar nära en avloppsbrunn.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tak med vit färg som flagnar och blottar underliggande ytor i en källartvättstuga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
H Hemmanskarln skrev:
Hej. Har ett hus från 50talet med källare, källaren är fräsch och inga konstiga lukter osv. Grunden dränerad av föregående ägare för något år sedan med platonmatta.

Har en rum därnere med tvättstuga bastu och dusch .Golvet i själva tvättstugan har flagnat rejält samt ungefär halva taket.
Golven ska vara målade för några år sedan med teknos tecnofloor paint .

Så min fråga är vad är bästa färgen att lägga på , difusionsöppen? Och ska man då slipa bort all gammal färg? Lämplig takfärg? Fylla i mindre gropar i golvet med?
Hej,
Teknos färgen förefaller inte vara diffusionsöppen och jag gissar att du har tillskjutande fukt (oisolerad platta) varför färgen flagar/släpper.
Jag har en liknande huskonstruktion och har låtit slipa bort all gammal färg, både på golv och väggar. Är nu i situationen att jag ska välja golvbehandling. Har övervägt vattenglas och silikatfärg men har landat i de här alternativen som alla är diffusionsöppna;
Golvepoxi - Nils Malmgen NM50 golv super
Golvepoxi - Hagmans EP-V
Enkomponent polyuretan/akrylat - Hagmans Golvfärg 1K

Angående takfärg så beror det på material i tak. Jag har själv delvis betong i taket och det är målat i början av 70-talet, troligen med "plastfärg" för det var det på väggarna. Färgen i taket är i bra skick och lämnas orörd, väggarna kommer målas med silikatfärg för att tillåta fuktvandring.

/mvh Micke
 
  • Gilla
MagHam
  • Laddar…
micfor micfor skrev:
Hej,
Teknos färgen förefaller inte vara diffusionsöppen och jag gissar att du har tillskjutande fukt (oisolerad platta) varför färgen flagar/släpper.
Jag har en liknande huskonstruktion och har låtit slipa bort all gammal färg, både på golv och väggar. Är nu i situationen att jag ska välja golvbehandling. Har övervägt vattenglas och silikatfärg men har landat i de här alternativen som alla är diffusionsöppna;
Golvepoxi - Nils Malmgen NM50 golv super
Golvepoxi - Hagmans EP-V
Enkomponent polyuretan/akrylat - Hagmans Golvfärg 1K

Angående takfärg så beror det på material i tak. Jag har själv delvis betong i taket och det är målat i början av 70-talet, troligen med "plastfärg" för det var det på väggarna. Färgen i taket är i bra skick och lämnas orörd, väggarna kommer målas med silikatfärg för att tillåta fuktvandring.

/mvh Micke
Tack för svar micfor!
Jag gjorde klart rummet igår.
Så här gjorde jag, hyrde in en slipmaskin som jag körde på med så all lös färg försvann. Spacklade sedan i lite i mindre skador med polyfilla. Golvet rengjordes sedan och målades med samma färgtyp tetecnofloor som innan men med annan kulör t4017.
Målade endast 1 varv då det ser bra ut och då blir det inte supertätt (färgen luktar extremt starkt )Taket fick jag skrapa rejält utanför dusch /bastudörrar samt spacklade även i skador. Detta målades 1varv med nordsjö ambiance sky helmatt takfärg.
Så nu återstår att montera in praktisk inredning samt hitta några bra mattor att använda på golvet för att slipa gå direkt på den kalla betongen. Har du prövat tejpa plast på golvet ? Vore kul att se bild på ditt projekt.
Mvh
 
  • Nymålat grått betonggolv med avloppsgaller, omgivet av vita väggar och dörröppningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett renoverat rum med slipmaskin på betonggolv och fläckar av bortslipad färg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.