Golv
Joneli80: hej och tack för svar jag snickrade lite igår och lyckades få ihop det. jag mätte och mätte och efter det kapade jag till biten och puttade den så långt jag kunde under karmen/fodret sen slog jag den på plats från andra hållet. gick smidigare än jag trodde. ska ha en T-list mellan rummen sen. [bild]
Slunken: Hej, jag hade också gjort så som du nu planerar, låter som en OK idé. Med kortlingar borde det bli stabilt nog även om det kanske inte blir samma som om det var spåntskarvat som övriga skivor. Vet inte om ovan gör dig gladare - men vänta för säkerhets skull en stund till och se vad andra säger. Om du gör det så här års kan du vänta med att slänga på parketten ett tag och
jojo123: Gips är ett helt dött material och suger inte , används ofta som underlag till flytt men spån är ett halvdött material och kan suga mera av fukt , sen det med att ha fix direkt på deras aluskivor kontra aluplåt är något som jag inte testat eller gjort , hur det biter kan vara olika p.g.v kvaliteten på aluminium
JPP: Spacklade du om golvet? Vill själv limma mitt trägolv på flytspackel. Hur gjorde du?
Semiproffset: Spruta ner lite polyuretanskum (svällskum) och lämna ett par cm längst upp och spackla i lite bruk, så får du en bra fästyta för fixet. Är du orolig för att det skall lossna runt kanten om det ex skulle trycka vatten så kan du ju stämma bort en bit av plasten så binder du spacklet/bruket mot betongen..
Olf Oggler: Hur mycket kan man räkna med att energibehovet ökar om man bygger bort uppreglade golv i en källare med oisolerad platta? Dvs man river ut regelverk och isolering i de befintliga golven och lägger klinkers direkt på betongplattan. Att man får kalla golv är ju en självklarhet. Men hur mkt mer energi kan gå år om man fortfarande vill ha utrymmet uppvärmt?
Åsa Lund: Kan du blanda liten mängd lack/ olja i den koncentration som du kan få när du ska måla hela ytan? Och testa på en planka vilken som helst
Arne999: Ok ja ska inte lägga nån parkett utan massivt grangolv
dajaskazal: Hej! En närstående behöver fixa till sin trappa i huset. Den hade en plastmatta när de flyttade in, men de rev bort den och behöver nu fortsätta i någon riktning. Vilket är bäst - få en plastmatta inlagd eller slipa och måla? Trappan är sliten och det är finns en hel del envisa limrester kvar (typ överallt). Om de anlitar en golvläggare. är det väldigt tidskrävande (kostsamt)
Oldboy: Om det drar kallt från golvspringorna så måste bjälklaget vindtätas och mer isolering fyllas på. Klassiskt är om det ligger spån i bjälklaget som isolering. När spånet över lång tid sätter sig så blir det en liten glipa upp mot golvbrädorna där uteluft kan dra in. Orsaken är tvåfald, dels att spånet sjunker ihop och skapar en luftglipa i toppen upp mot golvet, och dels att
AudioFil: Hej, jag har en lägenhet som är byggd 1970 där golvet är ca 3cm sand och ovanpå detta flytande golvspån. Nu håller jag på att lägga parkett i hela lägenheten, förutom just innanför ytterdörren där jag vill ha en liten yta med klinker. Golvet känns stabilt, men är det möjligt att lägga ett lager flytspackel med armeringsnät direkt på spånskivorna? Isf hur tjockt? Alternativet
Perskijson: Ok, tack så mycket. Tips på mjukfog? Förresten: Har rör till radiatorer som går under hallgolv, är det bara att gjuta in dem i eps och flytspackel?
Johan456: Kör Nivellgolv med eller utan ventilation. Ventilerar du så är det en typgodkänd konstruktion.
Lärospånet: Mja så dramatiskt behöver det nog inte vara - jag har gjort samma som TS och det blev utmärkt. I värsta fall kan man ju sandpappra bort det om det inte blev bra. Knepet är TUNN färg - i princip bara färgat vatten :)
AndersS: [citat] Tror inte på laminat utan faner med lack på, blir så där om det tränger in fukt och ytan sedan är tät av den starkare golvlacken. Vecket du avser är inte det en kortskarv som vikt upp sig?
patriq83: [citat] ne mattan sitter ordentligt limmad så den är inte lös utan betongen som är ojämn så mattan följer med den. vi hade tänkt lägga vinylgolv i hallen och köket.
KnockOnWood: Ett alternativ är att sätta en tunn kvartsstav vid tröskeln. Och du skall väl ha golvsocklar runt om. Så håller mattan sig "på mattan" :)
trasker: Ja det ska jag göra, framför och runt. Men jag tänker ju lägga något skydd framför ugnen när det är klart. Ligger ett idag också :)
BirgitS: Bra, om jag förstod det rätt har Soundlogic akustikbaksida och då står det så här i instruktionen: [citat]
BirgitS: Här är i alla fall tre företag som säljer stavar att lägga till massivt stavparkettgolv: http://www.aprobo.com/sv/art-wood-collection/art-stavparkett https://www.almedalsgolv.se/vara-tragolv/parkettstav https://ardbo.se/stavparkett/ Stavarna spikas eller limmas mot underlaget, se https://pjparkettgolv.se/golvlaggning/stavparkett/ Tillägg: Tänk på att det blir en glipa under dörrarna när
Arne999: Ja det är ju en annan aspekt, jag har räknat ut sluttemp och tar ingen hänsyn till något tidsförlopp. Återigen va detta för att få nån känsla för hur det kan se ut istället för att bara lita blint på vad återförsäljare säljer. Givetvis vill dom sälja dyra plåtar och spackeltillverkaren vill såklart att man öser på mängder med flyt osv osv Kan ju iof räkna på det oxå men
Johan456: Förstod vad du menade med att mäta klickgolvet vara kvar. Frågan är om det gör någon skillnad. Tänkte att du kunde lägga Foam mellan spånet och sponten, sen var jag frågade till om det gjorde någon skillnad.
JanneJanne123: [citat] Var tvungen att läsa flera gånger, tolkade det som att du blev förbannad över allt sammans efter ölen, men sedan trillade poletten ner :D
Christian Ek: Ska precis lägga platon blå i källaren och tänkte sedan lägga 8mm laminatgolv ovanpå detta. Någon av er som har erfarenhet av det? Behövs verkligen spånskiva under?
Hemmakatten: Kalksten låter som ett utmärkt val. Vi hade det i hallen, en korridor och WC. 12 år senare är det fortfarande lika snyggt. Väldigt lättskött. Kostar dock ca 1000 per kvadrat.
Kallebo: [citat] Bergo top tile sport ser ju ut att bli perfekt. Kostar 4-500 per m2 men det skulle det ju kunna vara värt om det håller. Det enda stora orosmomentet är att det enligt instruktionerna inte får läggas i utrymmen med ojämn temperatur. Vi har inte tänkt hålla garaget uppvärmt..