Bjor Bjor skrev:
Dom är inte speciellt lätthanterliga men det blir vackra golv. Dom bredaste jag köpta var lite över 50cm, men då försvann lite när jag kantsågade dom, så 45cm blev dom bredaste. Sen hur svårt det är att lägga ett sådant golv det vet jag inte än, men utan utmaningar blir det inte lika roligt.

När kan det vara bäst att lägga ett golv, någon som vet. Är det mitt på sommaren, eller är sensommaren bättre?
Det beror på vilken fuktkvot som golvet har. det ska vara ca 8% om det ska spikas, men annars så kan man vänta med fastsättningen och låta de får ligga och anpassa sig till rummets egenskap. På sommaren som har en högre fukthalt innebär det att de är svällda och mot vintern så krymper de och springorna vidgas därmed. Jag har lagt in kilsågat golv flytande nu i förhösten, och det har blivit ganska stora springor. De är på ena golvsidan skruvade rakt igenom (för att senare dras med handsmidda spikar) för att se vart det bär väg i jämförelse. Samtidigt är det kanske vanskligt att få alltför sammansatta plank med tanke på att de sväller mot sommaren och kanske bågnar till följd. Det låter sig vänta och se med när jag kommer att spika dom.
Det finns även kilsågat på http://basinge.nu

• Gilla
Mimipig
  • Laddar…
Januari-april är såvitt jag vet bästa tiden att lägga golv förutsatt att virket har varit i uppvärmt utrymme sedan sommaren.
Om du lägger det löst på Finländskt/norrbottniskt vis kan du kila ihop golvet i efterhand om det likväl krymper.

• Gilla
Noramasen
  • Laddar…
Jag får nog lägga det löst (flytande) så länge, kanske med någon skruv. Sen knacka ihop det när det har krymp som det troligen kommer att göra, för jag kan inte lagra golvet inne innan jag lägger det. Sen kanske vänta med att spika det utifall de sväller för mycket. Tur så ska jag spika det uppifrån.

H heimlaga skrev:
Traditionellt använde man nästan alltid gran till golv.
Enligt uppgift för att gran hålls ljust när man skurar det så som de gjorde förr men sannolikt också för att gran inte har lika öppna porer som furu så det bör vara lättare att hålla rent.

Gamla golv brukar inte vara spontade. I stället borrade man in hälar (tråpluggar) i kanterna med ungefär en meters mellanrum. Hälarna hindrade plankorna från att röra sig i förhållande till varandra på samma vis som en spont gör men det blev ju inte lika tätt som med spont.
Virket brukar vara kilsågat. Eftersom varje sågskär var arbetssamt med den tidens utrustning ville man ju täcka så stor golvyta som möjligt per sågskär och därför kantade man virket så att man fick maximal bredd och naturligtvis kilform på plankorna. Skogen var grov förr så plankorna kan ibland vara över 40 cm breda i grovändan.
I södra Sverige och på en del håll längre norrut är golven spikade. I Finland och delar av Norrland ligger golvplankorna löst på bjälkarna. Då kunde man kila ihop golvet så det tätnade när virket hade torkat och krympt.

Jag skulle kilsåga virket på gammalt vis till gammaldags mått och hyvla och sponta och sätta in lösfjädrar så som Bjor föreslår. Med lösfjäder får man en centimeter mer bredd ur varje planka än med spont och då kommer man närmare det gamla utseendet samtidigt som man får tätare golv än med traditionellt ospontat.
Tack för tipset! Jag ska ta kort på vårt övriga originalgolv så ni får se. I hallen ligger riktigt breda brädor, säkert över 20 cm och dessa ser ut att vara spikade med något. I vardagsrum och salar är plankorna smalare, ca 15-16 cm och har inte spikar. Plankorna verkar vara samma bredd, dvs inte kilsågade.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.