Har ett 60tals hus där jag ska byta trägolvet i v-rummet. Under golvet ligger det idag papp direkt på plattan och ingen fukt eller lukt. Funderar vad som är bäst köra samma som uppenbarligen fungerat i 50 år ´+``? Eller om man ska lägga en foam med fuktspärr? Men borde inte fukten kunna torka ut bättre med papp om den kan andas genom pappen?
 
L
Hej,

Jo kör på det som bevisligen har funkat utmärkt!
 
L Lärospånet skrev:
Hej,

Jo kör på det som bevisligen har funkat utmärkt!
Man ska inte satsa på foam med ångspärr då?
 
L
Ska du lägga bräder på samma sätt eller blir det matta eller klickgolv eller liknande?
 
L Lärospånet skrev:
Ska du lägga bräder på samma sätt eller blir det matta eller klickgolv eller liknande?
Kährs klickgolv.
 
L
Foam bygger mer, men eftersom du lägger klickgolv är det ändå troligen tunnare än vad bräderna var?

Med foam blir golvet inte lika stumt, kan vara att det blir mer stress på fogarna då.

Men hade du problem med trägolvet som låg direkt på papp med glipor pga mycket rörelser i träet?
 
L Lärospånet skrev:
Foam bygger mer, men eftersom du lägger klickgolv är det ändå troligen tunnare än vad bräderna var?

Med foam blir golvet inte lika stumt, kan vara att det blir mer stress på fogarna då.

Men hade du problem med trägolvet som låg direkt på papp med glipor pga mycket rörelser i träet?
Jo klickgolvet är tunnare.

Jag vet faktiskt inte det var i riktigt dåligt skick, har bara bott i huset i 6 månader och renoverar rum för rum. Det jag är mest fundersam är på hur man ska göra med fukten om man ska lägga foam med ångspärr eller bara papp på plattan och hoppas det håller som innan?
 
L
Vet du - när jag tänker mer på saken kanske foam är bäst i ditt fall trots allt. För jag funderar så att papp under ett brädgolv är en sak - men en annan sak under ett limmat golv om det finns risk för fukt. Den eventuella fukt som togs upp av brädgolvet från pappen och som träet hade marginaler att "hantera" - det kanske är samma fukt som kommer att få det tunnare och känsligare klickgolvet med alla sina fogytor skikt och lager att börja krångla.
 
BirgitS
Det är viktigt att följa tillverkarens läggningsinstruktioner om man vill kunna reklamera golvet om det visar sig att det är fel på det. Om jag inte missminner mig så står det i Kährs instruktioner för parkettgolv och liknande att det ska finnas plastfolie under foam/papp (alt.särskild foam med inbyggd plastfolie) när det läggs på betong.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.