Golv
nolimitz: [citat] Ja, det är inte det mest optimala golvet för barn :p Vi har dock inte sett något blött på golvet och brukar ändå vara rätt uppmärksamma. Just därför undrade vi om drt kunde vara något annat. Men då är det säkert följden av ett barnsligt roligt experiment med vatten..
MF90: Jag håller på och lägger pergo vinylgolv för första gången. Plasten som jag fick var väldigt skrynklig i slutet av rullen. Kan jag använda detta eller rekommenderas det att plasten är helt plan?
xLnT: Det blev ingen förändring med mer slipning så jag slog på vattenglaset. Blev rätt nöjd med resultatet, ska bli intressant att se hur det ser ut imorgon.
Jens33: Det brukar stå i anvisningen vad är det för underlag/foam du ska ha under golvet. Det brukar finnas en lapp i paketet. Oftast är det en foam med 2 mm tjockled som rekommenderas. Det beror på vad det är för platonmatta du har och hur mjuk den är. Är mattan för tjock och mjuk då kan du få svikt mellan plattorna och det knarrar när du går på dem. Styva underlag brukar ge bästa
doubleH: [citat] Nej, tyvärr. Och vi flyttade i höstas så det går inte att fota längre... Men det blev bra :) Krävs dock att det är några mm glapp mellan dörrblad och tröskel
Tosse: Är det bara lite så kan du köp typ final finish från combimix eller dylikt. Då kan du handspackla ned till 0 i princip. Väggspackel/sandspackel är för mjukt för golvet. Du behöver någon cementtyp.
RobertÖ: Ja men bra tips ändå, fick mig att tänka att det kanske finns någon tjock heltäckningsmatta som dämpar lite?
Kaptenfisk: Vi flyttade in nu precis så från min mammas hund är det inte iaf! Fläcken är precis där vi kommer ha vårat matbord, så det är ingen större fara. Jag var mest nyfiken ifall det fanns något trix för att lätt kunna få bort den. Men som sagt vi kommer med största sannolikhet ha en matta över.
ricebridge: Beror ju helt på hur deras egen underlagsfoam ser ut förstås. Är det bara ett tunt lager skumplast så är det ju exakt samma produkt som den vanliga.
Hemmakatten: Vi hade ett lutat och vitladerat grangolv. Det blev extremt fult efter bara nåt år. Förutom att lasyren försvan i gångstråken så försvann även det lutade. Där trät är lutat är det död cellulosa som försvinner. Det blev till slut ett torrent, gult golv där det var stora åsar och djupa skåror. Golvet, dyrt från Rappgo/Mörka Skogs, skulle enligt uppgift gå att slipa om tre
pelig: Skicka dit en besiktningsman, de kan borra i golvet å mäta fukthalten.
Nizztos: Lägger undergolv och tänkte göra en expansionskarv. Är egentligen inte mycket över 10m men det är en renovering där jag behöver flytta runt saker så jag behöver lägga undergolv på en del av ytan innan jag river resten av det gamla golvet. Räcker det att skarva över en bjälke? Känns som det är väldigt lite marginaler om man börjar och slutar skivor på samma bjälke och dessutom
AndreD: Åk och hyr en ABS med lämplig slipakiva så blir det 100
Jonatan79: Kolla upp vad som kyler golvet innan ni lägger på nytt.
Exxi: Har bara bra erfarenheter av detta bruket dyrt men riktigt bra. En till bra egenskap är att du kan blanda detta bruket i vilken konsistens som behövs för jobbet blött eller riktigt hårt från början alltså inte så känsligt som billigare bruk som är mer exakta mått och du får bara en sort konsistens. Och tvättningen av grejorna är bara att diska ur med diskborste
Jarlingar: Eftersom det är en Quick n dirty fix så kan du fylla med i stort sett vad som helst.. Finbetong eller dylikt går utmärkt, går bra att blanda för hand också (y) Bruk, murslev och hink så är du kittad sen.
Flaska: [citat] Påminde väldigt mycket om det resultatet jag fick. Att få bort allt lim är nog overkill. Jag skurade golvet efteråt med såpa som jag hälde lite Klorin i för att döda bakterier. Huruvida det var nödvändigt kan man ju diskutera men tog ju ingen tid samt kändes bra så varför inte. Försvann den skumma lukten
13th Marine: Det hoppas jag med ;) Har inte gått runt och känt på golvet efter jag flyttade in allt bråte igen :) Blir nog bra dedär!:ok:
Oldboy: Ja, försök. Se bara till att inte skada röret.
Fredrik_1976: Hej! Har fått en vattenskada och söker efter ett golv som heter pergo mocha oak plank. 72015-0823. Pergo har slutat tillverkat det. Någon som har tips på golvbutiker som kan ha lite lager liggandes, eller någon som golvet liggandes som man kan få köpa? Vill inte byta ett helt golv även om försäkringen täcker kostnaden, trist med olika golv i huset.
largab: I tvättstugan limmade jag lk eps 16 direkt på oisolerad betong , klinkers direkt på. Funkar att lägga parkett på också.
Smisksågen: Det är ett rum i en butikslokal. Jag vet inte vad som finns under betongen, så djupt har jag aldrig gått.
Nilsson2018: [citat] Tack för svar. Klinkers hade jag inte tänkt på, men skulle ändå hellre gjuta något. Och en list, det låter bra. :)
osiris: Svarar själv då istället. Den höjd limmet byggde var ganska exakt det som sen försvann i slipningen. Jag bedömer det inte som så mycket som 3 mm som tillverkaren påstår, snarare kanske 1-2 mm.
Litengubbe: Det blev OSB-skivor, tänkte bara visa genomförningslösningen, blev ju rätt ok om jag får säga det själv...:whistle: [bild] [bild] [bild]