Har precis kommit in i mitt nyköpta hus från tidigt 80-tal. Första projektet är att fixa till ett sovrum. Det har varit (och är) lite golvknarr som jag hoppas kunna få bort nu när jag byter ut golven.

Huset består av en gjuten platta. Golven är spånskivor som ligger på träreglar (förmodar jag). Ovanpå det har det legat ett trägolv (Pergo) som jag nu slitit ut. Det verkar ha legat en limmad matta i rummet sedan tidigare då det var limrester kvar på större delen av spånskivorna. Detta skrapade jag ganska enkelt bort med en skrapa.

Nu till mina frågor:
1. Det är som sagt en del knarr i spånskivorna när man går på vissa ställen. Hur får jag bort det? Är det att försöka lokalisera var det knarrar och försöka fixera det med hjälp av att dra en skruv?

2. Genomföringen för elementrören som går ner i plattan ligger väldigt nära spånskivan, kanske till och med dikt an. Hur stort spel bör det vara där? Funderar på om det kan vara det som gör att allting knarrar, att det kapas tryck mot rören?

Tack på förhand :)

Har också delar av huset med liknande/samma typ av konstruktion fr tidigt 80-tal. Osiolerad platta på mark med frigolit och flytande spångolv ovanpå. Vid ett av elementen går/ligger elrören (vp-rör) mot golvspånet. Varje gång man går förbi så flexar golvspånet lite och gnider mot vp-rören, med åtföljande knarr. Ett par mm spel bör det vara för att undvika sådant.

Är det spånet som rör sig mot reglar så bör det gå att tysta med en el flera extra skruvar. Golvspån är "mösigt" så många skruvar kan behövas, alt färre, men med större huvuden.

5-7 mm springa mellan väggar och rör
syn där några skruvskallar i spånplattan ? annars kan det vara flytande golv på frigolit (vanligt på 80 talet)
t

• Gilla
pennybridge
  • Laddar…
Jag ser spikskallar men de är inte lätta att upptäcka :)

Min tanke är att köpa spånskruv och dra bredvid spiken. Vad tror ni om det?

Vet inte hur jag kan få bort den skiva som ligger emot röret. Ska jag försöka gröpa ur med något mindre verktyg runtom röret?

Ja, försök. Se bara till att inte skada röret.

• Gilla
pennybridge
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.