7 764 läst ·
10 svar
8k läst
10 svar
Spik till parkettgolv
Jag har sökt runt både här och i övrigtutan atthitta något svar. Jag ska snart lägga ett parkettgolv med enkelstav(fiskben), vad ska jag spika det med? Det verkar som det ska vara dyker, och jag har hittat en längd, men ska det vara 1.2 eller 1.8mm? Jag harfunderat över om det är bäst att hyra eller köpa en dykerpistol, köpa ger ju en annan frihet och verkar finas till överkomligt pris.
Hej... Jag skulle nog undvika att spika med pistolen , för det är så lätt att man slår sönder kanten och då får man bara problem med att passa till nästa bit,, Hammare och en bra dorn så får du kontroll över det hela. 1.2 spiken har ju lättare för att kröka sig om virket under är hårt, med 1.8 får du inte detta problemet.Ja, det är Dykert som du ska använda..
Eti..
Eti..
Har aldrig lagt, men brutit upp många gånger och det brukar vara spikat med 60 mm dyckert ,tror det kan gå bra med dyckertpistol men du får sätta några fler för det drar inte lika bra som med vanlig dyckert.
Produkter som diskuteras: "dyckert"
Dyckert
Dyckertspikar är särskilt utformade med ett koniskt format spikhuvud, vilket gör att de kan sjunka in i materialet efter infästning. Denna funktion gör att spikhuvudet blir nästan osynligt efter infästning, vilket gör dyckertspikar till ett
Läs mer
Tack för svar!
Då kanske det kan vara lika bra att slå de med hammare, rör sig bara om 5-6kvm så bör ju gå.
Stod även att det gick skruva, funderar på att göra detta vid gångstråk för att slippa framtida knarr, är det en god idé eller mest bara onödigt? Kanske lika bra att skruva allt i så fall?
Ber om ursäkt om första inlägget eventuellt såg konstigt ut och hade konstiga ord, var skrivet från telefonen... Den ville inte riktigt som jag.
Då kanske det kan vara lika bra att slå de med hammare, rör sig bara om 5-6kvm så bör ju gå.
Stod även att det gick skruva, funderar på att göra detta vid gångstråk för att slippa framtida knarr, är det en god idé eller mest bara onödigt? Kanske lika bra att skruva allt i så fall?
Ber om ursäkt om första inlägget eventuellt såg konstigt ut och hade konstiga ord, var skrivet från telefonen... Den ville inte riktigt som jag.
Hej
som parkettläggare kan jag råda dig lite
har du spikpicka så ska du använda 1,8 mm stift längd 38 mm är vanligast
2 st i varje stav,
Har du nyligen köpt pickan så passar den nog inte in i vinkeln vid sponten (hanen)
Fila till spetsen så mycket det går (där spiken kommer ut)
Sedan är det inga problem att hålla den vinkelrätt mot sponten när du spikar
vill du hellre handspika så ska det vara 2 tum dyckert
men det förutsätter att du köpt förborrade stavar som man hade förr när man handspikade
annars kommer sponten att spricka
Här kommer en länk till en film
denna killen hade aldrig lagt förr
han köpte stav av mig o fick råd o support per tel av mig
Han gjorde en väldigt bra film du kan titta på ( några små fel i läggningstaktiken blev det )
för han frågade inte så mycket utan gjorde det mesta efter eget huvud
Men slutresultatet blev riktigt bra måste jag säga, och det var ändå första gången han
gjorde detta
Här är länken
http://www.youtube.com/watch?v=zuLtMx_n95U
som parkettläggare kan jag råda dig lite
har du spikpicka så ska du använda 1,8 mm stift längd 38 mm är vanligast
2 st i varje stav,
Har du nyligen köpt pickan så passar den nog inte in i vinkeln vid sponten (hanen)
Fila till spetsen så mycket det går (där spiken kommer ut)
Sedan är det inga problem att hålla den vinkelrätt mot sponten när du spikar
vill du hellre handspika så ska det vara 2 tum dyckert
men det förutsätter att du köpt förborrade stavar som man hade förr när man handspikade
annars kommer sponten att spricka
Här kommer en länk till en film
denna killen hade aldrig lagt förr
han köpte stav av mig o fick råd o support per tel av mig
Han gjorde en väldigt bra film du kan titta på ( några små fel i läggningstaktiken blev det )
för han frågade inte så mycket utan gjorde det mesta efter eget huvud
Men slutresultatet blev riktigt bra måste jag säga, och det var ändå första gången han
gjorde detta
Här är länken
http://www.youtube.com/watch?v=zuLtMx_n95U
Tack för tipset! Sett den förr, den som inspirerat mig lite från början. Det låter ju då lättast med spikpistol. Hur står sig skruv då? Det kräver också förborrning av plankorna vad jag fattat? Vilka för och nackdelar har det i övrigt? Äger varken bra skruvdragare eller spikpistol, känner att jag i längden kommer ha större nytta av en skruvdragare, skruv känns därför "lämpligare" av den anledningen, är som sagt bara några få kvadrat. Undergolvet är råspont, eller kanske t.om. ett yttergolv, är lackat men i alla fall ordentliga plankor, runt någon tum tjocka, spikade i not.
Uppenbara nackdelar med skruv är ju att plankorna behöver borras, skruva tar längre tid än att spika samt ökad kostnad, finns fler nackdelar? Finns födelar utöver att det går att plocka upp golvet på ett kontrollerat sätt?
Uppenbara nackdelar med skruv är ju att plankorna behöver borras, skruva tar längre tid än att spika samt ökad kostnad, finns fler nackdelar? Finns födelar utöver att det går att plocka upp golvet på ett kontrollerat sätt?
Hej
Du kommer att få poblem om du skruvar
även om du förborrar, så kommer inte skruvhuvet ner ordentligt
vilket innebär att du inte får nästa stav ordentligt tajt, som i sin tur innebär springor
Har du bara några m2 som du ska lägga så gör du det snabbast i så fall med dyckert 2 tum
förborra först så slipper du att hanen spricker ( den är ju bara 4 mm ) o spiken är ju ca 1,5-1,9 mm
då förstår du själv att utbuktning eller spricka i hanen kommer att ske
i o m att honan bara är ca 0,2-0,3 mm djupare så finns det inte stor plats om hanen blir lite större
Du kommer att få poblem om du skruvar
även om du förborrar, så kommer inte skruvhuvet ner ordentligt
vilket innebär att du inte får nästa stav ordentligt tajt, som i sin tur innebär springor
Har du bara några m2 som du ska lägga så gör du det snabbast i så fall med dyckert 2 tum
förborra först så slipper du att hanen spricker ( den är ju bara 4 mm ) o spiken är ju ca 1,5-1,9 mm
då förstår du själv att utbuktning eller spricka i hanen kommer att ske
i o m att honan bara är ca 0,2-0,3 mm djupare så finns det inte stor plats om hanen blir lite större
Och mitt tips blir att limma!
Jag har lagt drygt 95 kvm fiskben i vårt hus (med mycket kompetent guidning och lite hjälp av Micke parkett) och ångrar inte en sekund att vi valde att limma. Dels har vi golvvärme så det var en faktor men med lim får du dels ett mjukare och mer ljuddämpat golv. Risken för knarr är också avsevärt mycket mindre!
SikaBond AT-84 använde jag och limspridare. Vi ville ha heltäckande lim under men annars kan man köpa AT-80 som är samma lim men i tuber...
Limmet är som badrumssilikon i konsistens ungefär...
Mvh,
Anders
Jag har lagt drygt 95 kvm fiskben i vårt hus (med mycket kompetent guidning och lite hjälp av Micke parkett) och ångrar inte en sekund att vi valde att limma. Dels har vi golvvärme så det var en faktor men med lim får du dels ett mjukare och mer ljuddämpat golv. Risken för knarr är också avsevärt mycket mindre!
SikaBond AT-84 använde jag och limspridare. Vi ville ha heltäckande lim under men annars kan man köpa AT-80 som är samma lim men i tuber...
Limmet är som badrumssilikon i konsistens ungefär...
Mvh,
Anders
Vild chansning att du finns här fortfarande fem år senareanders07 skrev:
Och mitt tips blir att limma!
Jag har lagt drygt 95 kvm fiskben i vårt hus (med mycket kompetent guidning och lite hjälp av Micke parkett) och ångrar inte en sekund att vi valde att limma. Dels har vi golvvärme så det var en faktor men med lim får du dels ett mjukare och mer ljuddämpat golv. Risken för knarr är också avsevärt mycket mindre!
SikaBond AT-84 använde jag och limspridare. Vi ville ha heltäckande lim under men annars kan man köpa AT-80 som är samma lim men i tuber...
Limmet är som badrumssilikon i konsistens ungefär...
Mvh,
Anders
Svarar själv då istället. Den höjd limmet byggde var ganska exakt det som sen försvann i slipningen. Jag bedömer det inte som så mycket som 3 mm som tillverkaren påstår, snarare kanske 1-2 mm.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden