Rester av gammal nålfiltsmatta

366 läst  6 svar

1. N
    Medlem Nivå 4
    Jag har rivit ut en gammal nålfitsmatta med plast ovanpå och ludd undertill. Nu sitter ju givetvis stora del ar av luddet kvar på golvspånet. Hur får jag bort det, skrapa, slipa? Eller behöver jag ens ta bort det? Det är dock lite skum lukt i huset, mest troligt från golven Det ska läggas en ny heltäckningsmatta istället.

2. J
    Medlem · Nivå 8
    Jag skulle nog välja att försöka ta bort resterna av mattan. Har gjort det på ett betonggolv med en barkspade. Skulle kanske fungera för dig också.

3. D
    Medlem · Nivå 5
    Om det luktar skumt kanske det är läge att kolla vad som göms under spånskivorna också. Som bonus slipper du slitjobbet med att skrapa bort eländet. Jag har skrapat ren en trappa från sådana mattrester och det var inte roligt.

4. N
    Medlem Nivå 4
    Efter lagom mycket jobb ser det ut så här. Det gick bäst att köra med ganska styv spackel och hålla den 90 grader mot golvet. Dock siter ju mycket lim och ludd kvar. Det är lockande att plocka loss spånskivorna och sätta nya, även om det inte är något skumt under dom. Lukten kommer från mattorna/limmet, och det är inte ens så mycket lukt i detta rum.

I ett annat rum var det lättare. Nålfiltsmattan var limmad i tunn masonite som enkelt gick att slita loss

5. F
    Medlem Nivå 2
    Hade ett liknande scenario. Jag köpte en billig stålborste som man fäster på borrmaskin som jag använde för att borsta bort med. Jag överdriver om jag påstår att det gick snabbt det var ju ändå 25m2 yta det rörde sig om men gick ändå hyfsat. Var inga problem att få rent till spånskivan. Man fick stanna upp i bland och sopa sen köra vidare. Det var en tjock nålfiltsmatta som liksom dela sig när man slet loss den och kvar på golvet blev ett slags grått mjukt material

6. N
    Medlem Nivå 4
    Jag testade stålborste på rondell och det gick till och med snabbt. 20min för 10m2. Dock bet den inte på limmet, men luddet försvann i ett nafs

• Laddar…
  7. F
    Medlem Nivå 2
    Påminde väldigt mycket om det resultatet jag fick. Att få bort allt lim är nog overkill. Jag skurade golvet efteråt med såpa som jag hälde lite Klorin i för att döda bakterier. Huruvida det var nödvändigt kan man ju diskutera men tog ju ingen tid samt kändes bra så varför inte. Försvann den skumma lukten

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: