nikasp
nikasp: Vi har en lucka i ett tidigare barnrum till krypgrunden. Man får lyfta ut luckan i två eller tre delar och golvet är sågat med millimeterprecision så man tänker inte på att den finns där.
7 svar · 12,5k läst
·
BirgitS
BirgitS: Eftersom golven är så olika och du har en bred tröskelplatta emellan dem så skulle jag inte bry mig om riktningen på golvet utanför rummet. Både på bilderna och i verkligheten tycker jag att det är mer inbjudande att gå in i ett rum där brädorna ligger i samma riktning som jag ska gå. Sen så syns ju skarvarna mindre om man följer ljusets riktning. Mer info om riktningen:
1 svar · 7,9k läst
·
A
ankan_84: Det ska testas- Tack
4 svar · 2,3k läst
·
T
Tegelvillan69: Ok ! Då jävlar åker den ut nu
2 svar · 1,1k läst
·
A
Andreas12345: https://www.sakervatten.se/download/543-622162FA514365FA3867DDCE401378A7/Bjalklagets-uppbyggnad-i-vatrumskonstruktioner.pdf
1 svar · 1,2k läst
V
villasuperstar: Har försökt lista ut själva vilken typ av väggmaterial vi har så är själva inte helt säkra. Av dom dokument vi har fått från när huset byggdes verkar det vara en hel del spånskivor som fanns med i beställningen - i originalbeställningen står det gipsskivor men det är överstruket och så står det spånskivor istället (innertaket är tretex enligt besiktningsmannen). Kan det
8 svar · 1,4k läst
·
Stefan N
Stefan N: Jag skulle inte börja kleta i nånting utan bara låtit det vart.
3 svar · 835 läst
H
hgus358: Har landat i att det blir ett vinylgolv (klick) i hall/kök vid sommarstugan. Önskar lite konsumentupplysning från er. Vilket varumärke är bäst? (Att lägga, underhålla, som tål solljus, slitage, ligger kvar etc) Finns något märke och sätt att lägga som "sticker ut" kvalitetsmässigt?
0 svar · 2,0k läst
N
Norrbottensgård941: Alternativt slopa frisen, och lägga någon sten, och ansluta med golvet direkt mot stenen?
1 svar · 2,8k läst
H
Hybbe: En update om någon är intresserad partade med hantverkarna idag och monteringen var provisorisk dock så är det stödet på bilden som är vad som passar denna model av radiator. Hantverkaren säger att de brukar montera stödet i undegolvet och sedan monteras parkett parkett runt stödet och detta täcks med någon form av täck platta. Detta ska enligt hantverkaren ge ett bra och snyggt
12 svar · 3,4k läst
·
D
Dunder11: Det låter ju riktigt bra (y) tack för snabbt svar :)
3 svar · 3,4k läst
Åsa Lund
Åsa Lund: Jag hade oljat, fogat och oljat. Det suger så mycket att du gott kan olja två gånger. För jag gissar att du vill ha oljans skyddande egenskaper? Då kan ett lager vara för tunt
1 svar · 1,1k läst
M
Martin_355: Han måste ha förklarat fel. Har haft andra hantverkare här och det är ingen som har nämnt något om någon "matta". Man blir osäker när olika hantverkare kör sitt egen variant. Tack för hjälpen ni som har svarat.
6 svar · 924 läst
A
AndersS: Har ingen betydelse.
5 svar · 1,1k läst
·
blackarrow
blackarrow: [citat] Hade ett rum med grönmålade väggar också. Vi kallade det green-room...och så orange-room, hobbyrummet, som hade orange heltäckningsmatta som passerat bäst för datum... Nu har de rummen nålfiltsmatta.
9 svar · 10,2k läst
·
F
Fixerskan: Tack så mycket! Det var just liknande skivor jag såg på Bauhaus som jag var intresserad av. Klart att det är billigare, snabbare, miljövänligare och allmänt trevligare att skära till sådana än att flytspackla. Funkar det med lumppapp på resten som jag hade tänkt? Jag är så glad för att detta forum finns och samtidigt trött på luddiga, motstridiga och förvirrade råd som man kan
2 svar · 1,2k läst
J
justusandersson: Där ser man, lita inte på minnet. Jag hade för mig att golvgipsen hade en annan tjocklek än 13 mm. Det viktiga är att man använder golvgips, inte primärt tjockleken.
16 svar · 7,1k läst
·
berisen
berisen: [citat] Tack för bra svar! Så fort det blir lite varmare ute så ska jag riva bort klinkersplattorna för att se vad som finns under egentligen men det låter ju väldigt lovande att det är lätt att lägga bara underlaget är jämt. :) Hundra procent stumt är det ju inte eftersom klinkersfogarna spricker och har sig men det kanske är såpass stumt att laminatgolv fungerar bra?
3 svar · 4,2k läst
·
J
jdaniels: Tänkte först ha nivålist och startade en tråd utan svar... https://www.byggahus.se/forum/threads/nivalist-i-ek-laengd-2600-plus-limningen.334769/
7 svar · 17,4k läst
·
Klabbarparn
Klabbarparn: [citat] Hehe nej, rimligtvis inte... Jag missade den detaljen. Det kan inte vara tomma hyllplan som "skallrar" mot stommen?
16 svar · 3,8k läst
Smisksågen
Smisksågen: @Jörgen Ö @Stickan56 @ToRy Tack för alla svar. Ja, jag använde primer. Jag får riva bort skiten och försöka igen. Och sedan lägga ett riktigt golv över. Finns det något bättre sätt att jämna ut ett betonggolv än med flytspackel?
13 svar · 3,8k läst
·
J
Jörgen Ö: [citat] Kanske pga att tråden är 13år gammal….
17 svar · 25,7k läst
M
matsode: Behöver laga furugolvet i bifogad bild ”två plankor i T-mönster” och önskar fälla in lagningen i exakt höjd med befintligt golv. Angränsade golvplankor är i nuläget olika långa och gör att ny planka ej kan ha konstant bredd (om man inte kapar dessa jämnt först). Hur bör jag göra? Har varit inne på att fräsa spår i golv och nya plankor, cirkelsåga rakt etc men får inte ihop
0 svar · 2,7k läst
·
C
C.Lundin: Helt ärligt har jag lite dålig koll på de priserna då vi alltid köpte egna trissor till egna maskiner, men det kan säkert vara någonting sådant. :)
7 svar · 1,8k läst
·
P
Anonymiserad 173289: Tack, bra tips där!
24 svar · 14,4k läst
·
D
Drsnuggels: Är möjligtvis en dublett till tråden https://www.byggahus.se/forum/threads/slipa-flytspackel.307972/ men jag frågar ändå. Gav mig på flytspackel på ett ojämt betonggolv och det gick inget vidare. Ytan som är en del av rummet har nu en ofrivillig differens på 4-8mm hur det nu är möjligt.. Arean är som tur bara 1m2. Hur lång tid tar det att slipa ner 4-8mm? Funderade på att hyra en
0 svar · 3,8k läst
·
J
JohanSwed: Det är nog bäst det. Annars får jag byta hela plattan, men känns lite onödigt. Jag lägger nog billigare spackel i botten av hålet. Såg sedan på Ebay att det finns massor av material för ytan. Sökte på "marble repair".
2 svar · 2,4k läst
·
J
Johan456: [citat] Ja, jämför t.ex. skruven på subfloor med skruven från Nivell. Subfloor-skruven är hårdare. Nivell-skruven är mer seg. Just skruvarna är nog det viktigaste för spricker en sån och släpper från golvet så får man ett jobbigt klappljud.
32 svar · 11,0k läst
·
Stefan N
Stefan N: Inga problem med dom märkena.
5 svar · 4,5k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.