Tröskel mellan två golvtyper markerade med siffrorna 1 och 2 där golvskarv och avslut behöver justeras.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hej!

Första inlägget här, första gången jag lägger ett golv och första gången jag äger ett hus så ni får ha tålamod med denna rookie :)

Jag har som sagt lagt golv och det har uppstått rejäl hjärnkollaps vid trösklarna! Har nu efter att ha läst diverse inlägg insett att jag kunde ha gjort på 10 andra sätt men nu är jag nybörjare så det gjorde jag såklart inte.

Hur löser jag detta snyggast ? 1:an kan väl lösas med en kvartslist men hur gör jag vid 2:an?!

Ja, nu blev det som det blev och golvet har ju en del springor så jag skulle nog inte gjort nåt alls.

Är golvhöjden den samma på båda golven, och nedre dörrglipa medger det, så kan du ju kapa bort tröskeln med en multimaskin, och sedan lägga dit en platt tröskel. De finns ju även i tunna varianter av aluminium. Lite pill med urtag vid monteringen är att räkna med.

Stefan N Stefan N skrev:
Ja, nu blev det som det blev och golvet har ju en del springor så jag skulle nog inte gjort nåt alls.

Det är ett golv som har en svart springa mellan plankorna så det ska se ut som ”plankgolv” så just looken på golvet är rätt, däremot är det vid trösklarna jag kunde ha tänkt till mer :) hehe!

GoForIt GoForIt skrev:
Är golvhöjden den samma på båda golven, och nedre dörrglipa medger det, så kan du ju kapa bort tröskeln med en multimaskin, och sedan lägga dit en platt tröskel. De finns ju även i tunna varianter av aluminium. Lite pill med urtag vid monteringen är att räkna med.

Ja jag har tänkt denna tanken att göra nått i den stilen men karmen är kapad för den högre delen av tröskeln så det blir väl ett synligt och stort jack där då om jag kapar av den högre delen och lägger en platt tröskel?

M Maartensson skrev:
Ja jag har tänkt denna tanken att göra nått i den stilen men karmen är kapad för den högre delen av tröskeln så det blir väl ett synligt och stort jack där då om jag kapar av den högre delen och lägger en platt tröskel?
Ja, det gör det ju. Får du plats med en ny tröskel i trä kan du ju köpa en bit planhyvlad trä och återställa falsen med. Alternativt att du köper en tröskel till och modifierar.

• Gilla
Maartensson
  • Laddar…
Nu vet jag inte hur praktisk du är och vilka maskiner du har tillgång till.
Jag hade kapat bort nuvarande tröskel och gjort en ny, troligtvis i två delar.
Första delen blir en passbit som ligger i nivå med de nya golven.
Sedan en plan tröskel som du ev. behöver göra uttag för i dörrkarmen som täcker springorna mot de nya golven och skjuter på plats. Troligtvis hade jag limmat den övre tröskeln mot undre passbiten som kan skruvas.
Om golven har olika nivå får man göra den så att den skjuts på plats från det lägre golvet och har ett uttag i den delen mot det högre golvet så den döljer springan som finns.
Och som det ser ut får man kapa dörren någon cm.
Jag brukar använda planhyvlad ek får sådant här arbete, brukar finnas på de en del byggvaruhus.

Tack för snabba och bra svar :)

Hur pass tunna tröskellister finns det? Tänkte om man kan lägga en väldigt tunn list på 2:ans sida och precis vid/strax över skarven och sen betsa/måla ihop allt så det blir enhetligt ? Är det uppnåeligt tror ni ?

Att man lägger en väldigt tunn skarvlist på hela denna del, hoppas min bild förklarar

• Trägolv med tunn skarvlist mellan två olika träslag eller ytbehandlingar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Normalt är ju planhyvlat ner till 8 mm. 6 mm förekommer.

Kanske kan du använda det golv du lägger?

• Gilla
Maartensson
  • Laddar…
D doubleH skrev:
Det finns tunna skarvlister i aluminium som jag har använt för samma ändamål.
Dessutom så är ditt golv i ungefär samma färgskala som brons-varianten:
[länk]
Finns även motsvarande list som skulle funka på 1:ans sida:
[länk]

Har du bild på hur det blev hemma hos dig? :)

Om du har en multicutter kan du kapa den gamla tröskeln i flera bitar och lyfta bort den ganska enkelt. Bygg en ny tröskel. Jag tycker inte att trösklar är så viktiga och i ditt fall skulle jag försöka bygga en T-formad tröskel. Foten ligger mot undergolvet där den gamla tröskeln låg och är jämnhög med nya golvet. Taket ligger ovanpå och täcker glipor. Med ett 6-8 mm tjockt tak borde du slippa kapa eller höja dörren.

För ditt nästa golvprojekt, tänk till hela vägen så slipper du nödlösningar. Plocka bort trösklarna innan du börjar lägga golv så har du bättre förutsättningar att bygga snygga övergångar.

arneri68 arneri68 skrev:
Om du har en multicutter kan du kapa den gamla tröskeln i flera bitar och lyfta bort den ganska enkelt. Bygg en ny tröskel. Jag tycker inte att trösklar är så viktiga och i ditt fall skulle jag försöka bygga en T-formad tröskel. Foten ligger mot undergolvet där den gamla tröskeln låg och är jämnhög med nya golvet. Taket ligger ovanpå och täcker glipor. Med ett 6-8 mm tjockt tak borde du slippa kapa eller höja dörren.

För ditt nästa golvprojekt, tänk till hela vägen så slipper du nödlösningar. Plocka bort trösklarna innan du börjar lägga golv så har du bättre förutsättningar att bygga snygga övergångar.

Tack för tipset! :)

Ja man lär sig hela tiden känner jag, man lär sig av sina misstag helt enkelt!

M Maartensson skrev:
Har du bild på hur det blev hemma hos dig? :)
Nej, tyvärr.
Och vi flyttade i höstas så det går inte att fota längre...
Men det blev bra :)
Krävs dock att det är några mm glapp mellan dörrblad och tröskel

• Gilla
Maartensson
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.