Golv
f_s_81: Ska vi ha matta väljer vi självklart en som är anpassad till betonggolv
Annafixar: [citat] Ja men lägg gärna ut en bild så det går att se hur det ser ut om du har möjlighet! Har fortfarande inte bestämt mig för hur jag ska göra med min lucka.
jonko: [citat] Något liknande en sån här borde funka https://www.tme.eu/se/details/loc-4090/lim/loctite/loctite-4090/ I värsta fall får du borra ett par hål på 1-2mm och sen laga med vax.
Patzie: De är normalt, klinkern är inte vattentät utan tätskiktet ligger under det så vattnet kan vandra under plattorna om man spolar på det , men är det korrekt ska fallet vara mot brunnen så då är de ingen fara(y)
elpaco: [citat] Cervicit? Celiaki? Cystadenom? Calcaneusfraktur? Nu kan jag inte fler ..
Jesper123: [citat] Tack för svar! Tanken är typ bar/biljardrum. Tanken är att hålla låg budget, därav tanken om matta direkt på, och takhöjden är begränsad för höjning av golv också, tyvärr.
anders07: Ja, färgen säger inget egentligen utan bara en analys kan avgöra vad det är... Skicka in ett prov på analys innan du river ut det!
justusandersson: Det är nog armerad betong på båda ställena.
Gilgamesch: Visst låter det märkligt. Alla monteringsanvisningar jag ser / läser säger att lägg med uppvik mot vägg alternativt dikt an mot vägg. Foamen vi har är med åldersbeständig plast. Tack för svar
Leffe08: Körde på primer i söndags, funkade fint för elektrikern på måndag - limning gick bra. Väntar nu på plattsättaren och flytspackling, men tänkte prima på lite till inför det =) Tack för all hjälp!
tergo: ev https://www.bauhaus.se/reperationskit-kahrs-for-lackade-golv.html t
Catan: [citat] Hej igen : ) Om man vill lägga klinkers hur gör man då? Gjuter man på skivan? För jag tänker att det inte går att lägga klinkers direkt på skivan då den sviktar = fogarna spricker? Tack på förhand!
Daniel_N: [citat] Som jag skrev i förra inlägget så hittar du bra virke hos snickerier. Även småsågar kan ha bra virke. Och stora sågar typ Ansgarius Svensson. Eller grossister som Bröderna Holm eller Fredricssons. Det är dock ingen av ovanstående som har färdiga golvplank, utan sen måste det tillverkas. Det kan snickeri eller hyvleri göra. Det finns absolut mycket dåligt virke idag. Det
Leif i Skåne: Har haft rum byggt på 10-12cm betong direkt på mark. Kolla inlägg #3 och länkar. https://www.byggahus.se/forum/threads/bygga-temporaert-rum-i-garage.331404/#post-3152018 Då det är elektrisk golvvärme som håller en viss temperatur så är fuktvandringen nedåt mot kallare mark, det har varit stabilt sedan 2007
daysconfused: Ska lägga ett massivt 25mm furugolv på isolerad betongplatta utan golvvärme. Liten yta, ca 6 kvm. Har funderat på att lägga ett flytande golv enligt golvtillverkarens anvisning som är (uppifrån och ner): Trägolv Grålumppapp Plywood Plastfolie Betong Nu till fråga 1: Jag behöver komma upp lite mer i bygghöjd än vad jag gör med ovanstående konstruktion. Kan jag byta ut plywooden mot
Holmspel: Testat syra? Det tar bort betong, fix m.m. Du får dock gå med något alkaliskt medel efteråt för att neutralisera syran.
major_tom: iskalla golv kan också bero på att isoleringen i golvbjälklaget är gammal och har sjunkit ihop, så att det uppstår drag.
LGV: [citat] Har lukt i mitt nedre sovrum Dockutan källare, bytte golv för några år sedan tycker lukten har kommit efter de. Luktar bara om man stoppar ner näsan annars ej
HerrWigren: [citat] Håller helt med dig kändes som att de lagt någon epoxy under för att jämna ut stegen. Som en blandning av plast och spackel. Jävla påhitt! När jag skrapade med makitan så blev underlaget blankt, som när man slipar epoxy eller resin. På bilderna är det vara grovjobbet gjort. Den kommer slipas ytterligare men inte trärent isf. På med ett lager häftgrund spånat det garanterat
Emsere: [citat] Hej! Verkar vara en gammal tråd, men tänkte chansa att fråga ändå :) vi är i samma situation nu och har tanken på att lägga en ny filt ovanpå vår gamla filt i trappan. Vad hade du för lim till detta? Samt har du något tips på hur man bäst skär till filten/mattan?
villasuperstar: Tack för svaret! Valde trots allt att göra en kontroll hos en asbest-firma här i stan, kanske lite onödigt nojig men ville gärna veta. Dom hittade inga spår av asbest varken i limmet eller själva mattan!
C.Lundin: Vill man inte göra om för mycket och inte heller använda "källaren" så går det ju att fylla till 90% med t.ex. cellplast eller krossmaterial och gjuta kaka på detta. Inte gratis, men det blir inte konstruktionen och formarbetet som krävs för att gjuta ett valv heller. Jag ska ärligt säga att jag inte fick en helt klar bild av hur det varken ser ut eller hur tanken att nyttja det i
Hjulbent: Kan vara kvar väta under plattorna, fogarna är inte täta utan vatten går ner och kanske in under någon platta, det tar lång tid för väta att torka bort, då vid frysning ( tjäle exspanderar ) kan det trycka upp plattor, tror inte tätskiktet har gett sig
Joco_: Platon kan jag inte svara för, men jag har använt Byggmax egna matta, den är helt OK att gå på, ställa möbler på och arbeta på.
Oldboy: Tyvärr en klassiker pga dålig lösning/byggkonstruktion. Gnagare och dåligt utförande/hantverk/oförstånd gör problemet påtagligare. Felet är att bjälklaget/facken/isoleringen är mer el mindre öppet ut mot långsidorna. Det brukar aldrig vara igenspikat med tjockt massivt trävirke, och än mindre drevat tätt och försett med tätlister runt om. Det är ett måste om vind och gnagare
guggen: Har själv lagt både 1 tum och 1.5tum i diverse bredder. Ångrar de 1 tum jag lagt där det varit cc60. Jag uppfattar dock att det handlar om ett äldre hus och att TS inte är en van renoverare, då skulle jag rekommendera 1.5tum, eller åtminstonde den dimension det gamla golvet har.
Stug_Ante: Hej Jag har en "sommarstuga" som jag bor året runt i och värmer kojan med luftvärmepump när det är kallare än -10 blir golven svinkalla Det finns ventilationshål i 4:a riktningar som jag pluggar igen på vintern. Det är platta på mark, med uppreglerat golv och luftspalt på ca 10-15 cm alltså inte krypbar. + någon cm isolering ca 10 ovan "trossbotten" och någon form av målad tjock