Hej!

Lade i förrgår på ett första lager 2komp epoxifärg från Nils Malmgren på mitt garagegolv.
Hade egentligen tänkt lägga ett lager till igår men golvet var fortfarande klibbigt så jag avvaktade.

Noterande dock att golvet var flammigt och på något ställe spräckligt.

Kan flammigheten bero på att detta bara var grundmålningen och att underlaget suger olika? Eller har jag haft för hög luftfuktighet? Försvinner detta med nästa lager?

Spräckligheten misstänker jag kan vara att där var lite dåligt blandad färg som stänkt upp på hinkens sidor, och att detta följde med när jag hällde ut det sista. Tänker att jag slipar lite lätt där innan jag lägger på nästa lager, är detta en vettig idé?

Och en sista fundering, jag har en gjutjärnsbrunn som jag målat runt, och kanten på den har börjat rosta, detta innebär att färgen runt om också rostat. Kommer första lagret epoxi binda detta, eller kommer även nästa lager bli rostigt? :x

Tar tacksamt emot tips och råd :o

Är färgen blandad enligt anvisningarna har du haft vatten i ? Viktigt att man inte lägger för mycket rost kommer troligtvis att slå igenom

I första strykningen hade jag vatten i enligt anvisning (skulle vara 10%, men kan nog ha blivit 10-13%).

Då är det nog bara att det suger olika bara va noga så du rör ner härdaren riktigt ventilation är bra oxå

Jag blandar med visp på borrmaskin, men ska vara ännu mer noggrann nu till sista omgången.

Funderar på att sätta in avfuktaren istället. Där är viss ventilation men jag är inte säker på att den räcker (Galler i portarna och en öppen lucka på väggen)
Det är för kallt ute för att det ska härda med ett fönster öppet för vädring, så jag kör luftvärmepumpen för att få upp temperaturen.

• Gilla
jarmar
  • Laddar…
Sen är ju torktid som står på burken vid 18-20 graders golvtemperatur dvs om du har en oisolerad platta så får du nog räkna med det tredubbla

Torktid skulle vara 24h vid 10grader (beträdningsbart)
Plattan håller 12-13grader med pumpen igång.

Ok har du målat andra vändan än?

Inte än, tänkte ta det ikväll.
Tänkte gå över där det är spräckligt med våtslippapper också.

13th Marine skrev:
Inte än, tänkte ta det ikväll.
Tänkte gå över där det är spräckligt med våtslippapper också.
Är det inte lite overkill på ett garagegolv?

Det är ett begränsat område precis där man kliver in, så är det en liten insats som innebär att jag slipper se det så kan jag överväga att göra det.

//Han som överarbetar och övertänker allt :x

Öppnade porten för att titta i dagsljus i fredags och konstaterade att jag inte var så duktig på att spackla trots allt, en hel del gropar kvar, så jag sket i att slipa ner det spräckliga utan bara målade på.

Rosten blödde igenom runt golvbrunnen igen =(
Samt att jag tydligen inte lyckades blanda färgen ordentligt för halvvägs genom målandet så verkar jag fått lite annan nyans. :x

Kan också vara så att husfix bildar en hinna på golvet vilken inte riktigt fäst mot underlaget, vi får se om det börjar flagna.

En sista fundering, enligt råd över telefon från NM så blandade jag först en omgång för att måla socklarna med, sedan blandade jag resterande omgång i samma burk för att kunna nyttja det som blev över. Detta innebär att jag för den första delen överskred "pot life", är detta ett problem?

Ursäkta att jag drar upp denna gamla tråd men jag verkar ha exakt samma problem som du med exakt samma produkt. Blev det bra för dig till slut? Alltså härdade det och blev hårt?

Inga problem, så gammal är den ju inte.

Spontant skulle jag säga att färgen inte är hård utan mer väldigt seg. Men det var ett tag sedan jag kände på den. Jag får känna på den och återkomma, blir förhoppningsvis ikväll i så fall.

Smet in och kände, nu sådär två år senare är det definitivt hårt, iaf där jag kände.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.