Byggahus.se

Val av golv i vardagsrum

1. J
    Medlem Nivå 5
    Har funderingar på val av golv i vardagsrum och korridor. Yta på drygt 40kvm.
    Idag ligger en 14mm slipbar parkett som numera har en ålder av 39år. Golvet är ju slipbart men har några skavanker som blir svåra och slipa bort. Sen är inte den gulaktiga färgen riktigt uppskattad här hemma utan skulle vilja ljusa upp det isf. Men enl färgaffären så var det mkt svårt och få det jämnt o snyggt.
    Vad finns för alt med färgning och lack på det?
    Har kikat på vinyllaminat o i första läget lagt det ovanpå men känns som det blir besvärligt med dörrar som blir för liten glipa i underkant samt alla andra anslutningar som måste justeras vid altandörrar, kamin mm
    Nån som har tips på bra parkett eller ska man riva upp parketten och lägga vinyllaminat istället? Det bygger ju inte 14 mm så blir problem åt det hållet istället.
    Villrådig

2. Strip
    Medlem · Nivå 10
    Vad har du för träslag i golvet nu? Det blir säkert ganska mycket ljusare av en slipning. Eventuellt kan du ju välja att olja golvet, det finns ju gott om pigmentering varianter för den som vill ha ett något ljusare golv.

3. J
    Medlem Nivå 5
    Har 3 stavs ekparkett idag.
    Är ask hårdare o hållbarare än ek om man väljer nytt?
    Hur är kvaliten på Byggmax parkettgolv?

4. M
    Medlem Nivå 5
    Jag tycker att du ska slipa. Laminat blir ett riktigt nerbyte!

• Laddar…
  5. P
    Medlem · Nivå 7
    Den där parketten ska du rädda! Inget klick golv eller laminat kan ersätta det. Fundera på om någon betsning eller lasyr kan få till en färg ni gillar. Strunta i att lacka, utan använd vax eller olja, så gulnar det inte lika mycket. Några små skavanker kan man leva med (tycker jag). Enda nackdelen med att betsa/lasera är att det inte går att bättra på om det blir nedslitet någonstans (tex hall). Utan det blir ett naturligt slitage som man får leva med. Ask och ek är ungefär lika hårt.

6. J
    Medlem Nivå 5
    Ja är ju ett alternativ. Betsning och hårdvaxolja verkar ju vara ett alt. Ingen som gjort det och som kan visa bild i tråden?
    Är ju om man ska bemöda sig och byta ut golvet o lägga lite extra pengar för o få nytt.

7. Strip
    Medlem · Nivå 10
    Ask är likvärdigt ek i hårdhet, men ljusa golv är ju väsentligt känsligare för smuts och fläckar. Byggmax för väl i första hand Barlinek, vilka åtminstone jag tycker håller helt fantastisk kvalitét. Jag har lagt lackad 3-stavs ask från Barlinek i två små rum (med några års mellanrum) och måste säga att de har sjukt mycket bättre finish än det svindyra skitgolvet från Kärhs som jag lade i ett annat rum :mad:

Nä.

8. Johannes Carlsson
    Allvetare · Nivå 17
    Slipa och kör pigmenterad hårdvaxolja

9. J
    Medlem Nivå 5
    Osmo hårdvaxolja eller finns det andra alt?

10. Johannes Carlsson
    Allvetare · Nivå 17
    Det finns några olika fabrikat vad jag förstått är det ingen större skillnad.

11. J
    Medlem Nivå 5
    osmo är väl lacknaftabaserad