garvin
garvin: Låter lite mycket. Men ni måste slipa det om det ska bli snyggt.
2 svar · 2,6k läst
·
MathiasS
MathiasS: Jo, om man kan flytspackla så är det så, annars är det ju lätt hänt att det bara blir värre....:) Har du större nivåskillnader du vill hantera är flyt förstås rätt väg att gå, men är det lokala ojämnheter som du kan jämna av med bred spackelspada tror jag fix är enklare, och du har det redan hemma.
3 svar · 921 läst
B
bjlind: Tack för hjälpen! Då har jag kommit en bra bit på vägen i att identifiera rätt list!
4 svar · 552 läst
·
G
genes: Hej! jag funderar på att köpa en golvslipmaskin och en kantslip. Har fått betäckningen som är örebroare, vilket jag hittar info om på nätet. Fick även att modellerna hette CM10 (golvslipen) och KM7 (kantslipen). Men hittar ingenting om det på nätet. Någon som vet nåt om dessa modeller och om dom finns?
0 svar · 777 läst
Piaplutt
Piaplutt: Funderat vidare och om man vänder halva golvet, så att i mitten möts not mot not? Där får man då skruva fast i noten (men då bara en bräda), sätta en lös fjäder och sen mata på åt andra hållet och kan alltså skruva alla i fjädern. Nån som har någon tanke om det? Och nån som vet hur man tillverkar en lös fjäder men enkla verktyg?
1 svar · 4,5k läst
·
ByggLouise
ByggLouise: Hej, Ska slipa mina trägolv och vill ha en vit ton på golven, vill samtidigt att det ska var underhållsfritt och har tänkt använda detta företag som jag har använt förut! https://www.golvsliparnastockholm.nu/priser det jag tänkte var brädgolvslipning inkl. lackbehandling 3 lackningar med vitlasering: 250 kr/kvm men när jag skrev till dom föreslog dom brädgolvslipning inkl. behandling
0 svar · 2,6k läst
Rabbithole
Rabbithole: Ska fixa iordning garaget nu. Och är lite osäker på vad jag bör göra med golvet. Plattan gjöts i slutet på oktober och det blev en del defekter. Entrepenören har slipat plattan en omgång men det är små ojämnheter kvar, kanske 1mm djupa på sina ställen så inga stora ojämnheter, några små defekter finns också, grop som en tärning typ. Målet är en slät målad yta, överväger
0 svar · 1,3k läst
B
bomm: Jag har tänkt lägga tjockfilmsepoxi i mitt garage. Har någon här erfarenhet av Tikkurilas produkter och kan vägleda mig lite? Garageplattan som skall behandlas är 51m² och är nyslipad (HTC M2). Rostfri golvränna 1x0,2m samt är plattan uppvärmd golvvärme. Det jag framförallt är lite frågande till, är vilken primer som man bör använda sig av samt ifall det är stor prisskillnad
0 svar · 1,2k läst
T
Torkad gubbe: har du provat? det kanske inte har exakt samma nyans till och börja med men borde bli en liknande ton.
1 svar · 1,9k läst
·
T
Torkad gubbe: https://www.haro.com/en/cork/all-about-cork/design-and-colour/ronda.php denna har blivit väldigt populär på sistonde
2 svar · 1,6k läst
T
Torkad gubbe: Det är inte hög luftfuktighet på vintern tvärtom det är låg luftfuktighet. I ett ouppvärmt hus får man räkna med större springor vintertid. Man skall aldrig lägga ett massivt golv flytande det skall alltid fästas i underlaget. När det gäller att skruva i spån så bör man skruva cc 40 eftersom spånet är poröst.
6 svar · 1,8k läst
T
Torkad gubbe: De flesta parkett tillverkare har instruktioner för att laga/byta ut en trasig bräda mitt i golvet oftast inte på offentlig nivå beroende på tillverkare eftersom vissa anser att detta skall göras av yrkesmän. Jag kan hjälpa dig med instruktioner om det är ett Haro Celenio golv. Det är varken svårt att få bort den trasiga biten med ett multiverktyg eller montera dit en ny eftersom man
5 svar · 5,4k läst
·
K
kaptenlars: Tog mod till mig och gjorde enl bruksanvisningen, blev bra! Tack för era svar!
4 svar · 3,5k läst
V
Vårtimer: [citat] Låtit projektet vila eftersom jag håller på ute nu när de e väder ;) . Men det slutade med att jag helt enkelt kapade bort trappnosen. Ska använda foder som trappnos sen med distans inanför så jag kan ha en gömd ledlist under
15 svar · 6,6k läst
·
S
Stensson11: [citat] Det var ju bra. Jag har aldrig sett ett golv bli så dåligt, ska bli intressant att höra hur det går.
5 svar · 5,0k läst
·
C
Carnoic: Tänkte bara uppdatera lite. Testade (mot bättre vetande) att blanda ut i lite vatten och fick en hyffsad konsistens på fixet. Det räckte dock enbart till ungefär hälften av plattorna, så jag åkte och köpte en till hink. Denna var dock väldigt fin och bra i konsistensen, såsom man kan förvänta sig att färdigblandad fix bör vara. Så min slutsats är att första hinken endera blivit
1 svar · 1,7k läst
C
C.Lundin: Tycker att det ser ut som en ljuddämpningsmatta. Brukar ofta ligga i entréer och trapphus t.ex.
2 svar · 957 läst
·
Konradsson91
Konradsson91: Vi skruvade ner listen så att den fäster i parketten men inte lägre än så! Får hålla lite koll på golvet och se hur det beter sig med tiden! Ni ska ha stort tack för alla bra svar och all hjälp!
14 svar · 13,0k läst
·
BirgitS
BirgitS: [citat] Du märker ju om den håller på och smular sig.
8 svar · 4,4k läst
·
Nyfniken
Nyfniken: Hur stora är hålen?
2 svar · 1,7k läst
U
under_construction: Utökar den här tråden lite. Anvisningarna är väldigt tydliga med att minsta avstånd mellan skarvarna får vara 500 mm. Jag hittar dock inte ett ord om kortaste längd på slut-/startbitarna. Är det så att dessa inte får vara kortare än 500 mm heller? Vore förvisso rimligt att räkna kanten av golvet som en skarv men 500 mm är väldigt långt.
5 svar · 1,9k läst
·
David Blåmes
David Blåmes: Ser ut som liknande som vi köpt från K-Rauta. Tillverkat av Cello. Tror det dock är K-Rautas eget märke... det är dock svinbra!
2 svar · 1,2k läst
·
BirgitS
BirgitS: Såpa kan ju lämna kvar en tunn hinna och efter några gånger har man en glatt såpyta överst. Vanligt rengöringsmedel borde lösa upp den befintliga såpan och i fortsättningen borde det oftast räcka med fuktmoppning med mikrofiberduk eller om det är svårare fläckar lite diskmedel i vattnet.
1 svar · 18,7k läst
C
C.Lundin: Vet inte hur man gör i Spanien, men i Sverige platsgjuts sällan terrazzo med så mycket skarvar. Vilket kanske pekar på att det är plattor. I.s.f. är det nästan lättare att ta bort plattorna och lägga nya. Även svårt att bedöma om det är missfärgning eller ett aktivt val av färg, då det på bild 2 inte syns alls. Terrazzo är inte alls som vanlig betong, utan mer en smet med mycket
4 svar · 8,3k läst
·
O
olofh: Behövs lite mer info för att gå att svara på. Hur stort är rummet Hur stor är höjdskillnaden som ska fixas Var är det under golvet, dvs kommer det hålla för en massa extra vikt Vad gick snett när du försökte själv? Kanske går att fixa till ändå. Sen kan det ju vara en risk att det du redan flytit måste bilas bort
1 svar · 2,0k läst
P
Peter_Stockholm: [citat] Har en trätrall idag och tänkte bara lägga något standard underlägg på trallen och sedan det nya Vinylen ovanpå..
2 svar · 2,7k läst
A
Arne999: Denna va ju jobbig.. två balkar går bara fram till mursrock och hänger typ iluften... Det som dom ev har vilat på känn i högsta grad osäkert... Aja det blir la till att riva bort och städa ur så man ser hur det är tänkt...kortlinga tvärs över hallen som mäter 180 i bredd funkar hoppas jag
3 svar · 5,3k läst
·
Andreas_kalmar
Andreas_kalmar: Bra då är vi på samma sida fast jag har slipat golv i över 20 år och upplever slodade golv som ett dåligt val men det är ju min åsikt inte fakta mvh Andreas
45 svar · 32,9k läst
·
Snailman
Snailman: Tänkte lägga dem i vilt förband, alltså med olika förskjutning rad för rad. Nåt åt det här hållet:. http://2.bp.blogspot.com/-MNgJNOlYGWQ/UF9lDqylzmI/AAAAAAAAYI4/s-_ECgvz_vM/s1600/IMG_5128.jpg Är ca 90 kvm totalt, och det är 20 meter långt på längden (hälften korridor), tänkte lägga plattorna längs med det längsta hållet Underlaget är gjuten platta, armerad med 8x 150
0 svar · 2,7k läst
E
etompau: Kanske en bit teaklist.
2 svar · 1,1k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.