E
etompau: Tycker det ser bra ut för fönster från 1952. Skrapa bort lös färg, tvätt rent och måla om. Gissar att utskjutande tak tar det mesta av regnet.
1 svar · 2,0k läst
·
D
Derbyboy: Jag hat såklart sökt men många trådar var inaktuella.
3 svar · 1,4k läst
Björn Melander
Björn Melander: [citat] Om du orkar, en mätning vore kul att se med den dörren och med det montaget. Jag vet att vi gjorde isolationsmätningar på två nästan identiska rum, i samma skiljevägg, där den ena dörren var en noname dörr med massiv spånkärna (listerna byttes dock) och där den andra var en Daloc som var skyltad med R’w 35 dB. Jag vill minnas att dom uppvisade tämligen lika mätvärden.
47 svar · 17,4k läst
·
H
heimlaga: Karmen bygger man normalt som en ram och så lyfter man den på plats och kilar och skruvar fast. Jag har platsbyggt en karm en gång men det skall man inte göra om man inte är tvungen. Det är svårt att få måtten att stämma då man platsbygger och omöjligt att justera i efterhand. "Findus" är den stora experten på dörrar här på forumet. Dörren du visar ser ut att ha en ram
1 svar · 3,1k läst
·
S
Shiraz: Bara att gå till ARN.
3 svar · 10,7k läst
BirgitS
BirgitS: [citat] Modul är de olika standardmått som finns och för en vanlig dörr handlar det om hur stort hålet i väggen är innan man monterar dit karmen, t.ex. modul 9x21 betyder att hålet ska vara 90 cm brett och 210 cm högt. När det gäller pocketkarmen så står det på sidan du länkade till hur stort dörrblad och vägghål du ska ha till ett visst modulmått. Dörren du köper ska ha
1 svar · 4,1k läst
1
123abc: Hoppe har en 10års mekanisk funktionsgaranti som du eventuellt kan utnyttja om du kontaktar dom direkt då jag antar att den du köpt av inte lämnar så lång garanti. https://beslagskonsult.se/template/output/downloadfile.aspx?fileid=10 https://beslagskonsult.se/template/output/downloadfile.aspx?fileid=11 https://www.hoppe.com/se/sv/contact Om inte annat så säljer beslagskonsult alla hoppe
10 svar · 7,2k läst
·
1
123abc: [citat] Metoden är för att det är billigare att tillverka men det kostar inte mer i tillverkning att göra rätt. Min gissning är att problemen uppstår när olika fabriker gör olika detaljer som sedan monteras ihop i en annan anläggning och om de beställer från t.ex Kina och inte har en egen kvalitetskontroll så kan mycket bli fel då många fabriker har dålig kvalitetskontroll och
15 svar · 2,7k läst
1
123abc: Kontrollera höjden på regelkolven så den går fritt i slutblecket för annars kan det ge denna typen av fel. Det är enkelt att kontrollera nu när du kan öppna dörren.
8 svar · 6,0k läst
·
1
123abc: Du saknar alltså ca 1m med ångspärrs plast över springan mellan karm och regel. Plasten finns alltså under sponten vid regeln men en liten snutt har skurits bort. Utanför dörren verkar det vara en inbyggd altan eller liknande med tak och glas. Det är inte så mycket att bry sig om, du kan foga eller tejpa den biten.
3 svar · 1,4k läst
·
X
xLnT: [citat] Vad är det som du upplever som sådär med skum?
20 svar · 2,8k läst
H
hyggabus: Om fönstret skall vara i ett enda stycke och 6.2 m brett då blir takbalken ovan en rätt massiv pjäs, - Är taket fribärande typ 6.5 m eller är 6,2 meter en "det vore väldigt trevligt med ett jätte stort fönster" ?
3 svar · 2,3k läst
Johan Gunverth
Johan Gunverth: Bra tips! Exakt dessa. Ser dessutom ut att vara obehandlade. (ett företag som har adressen "Göteborgsliden" i Småland har all respekt från mig)
2 svar · 2,7k läst
·
NyaTorpane
NyaTorpane: [citat] Hur väderskyddat sitter dörren? Min mening är standard pardörr med överljus! Mycket snyggt! Lätt att byta senare också!
3 svar · 1,6k läst
1
123abc: Om det är den modellen av låsbart hantag du har (motsvarande ASSA 835S) så ska fyrkantspinnen sitta fast i det låsbara handtaget. https://oem.assaabloyopeningsolutions.se/sv/site/oem/produkter/fonster--fonsterdorr/fonster--och-altandorrlas/sakerhetshandtag-assa-835s Har du handtag på utsidan och någon hittat på en egen lösning där tryckespinnen från utsidans handtag går rakt igenom
1 svar · 3,0k läst
1
123abc: Du kan använda oval låscylinder om du så önskar. Det du behöver är en oval låscylinder och en vredsats 256, mät hur hög cylinderring du behöver så du får rätt med än gång. Ditt nya låshus som är avsett för runda låscylindrar låser du säkerligen ett helt varv och dom är inte avsedda för vanligt vred ihop med en låscylinder, det fungerar men kan även ge funktionsproblem som
2 svar · 5,9k läst
A
AlexAndersen: Blanda lika delar av ättika och vatten i en sprayflaska Spraya lösningen på glaset Torka av glaset med en fuktig svamp Låt lösningen sitta i minst fem minuter Skölj glaset med varmt vatten. Torka glaset med en mikrofiberduk
5 svar · 8,5k läst
D
Drsnuggels: Det är en närbild av skarven fönster / vägg där det ska sitta list.
3 svar · 2,3k läst
·
C
Crayo: Skivorna kommer vara färdigspelade/lackade är tanken
6 svar · 3,3k läst
G
gaffa: [citat] Ok. Som lekman vet man ju inte vad som går och vad som inte går så jag slängde ut en blänkare. Du kunde identifiera den undre nyckeln från bilden så det tackar jag för. Facktermerna får jag väl googla på, och leta rätt på det där skjutmåttet som alltid får fötter, och skaka fram måtten som behövs. Kan du identifiera nyckeln bara du får rätt uppgifter? Till er som hade
16 svar · 9,9k läst
·
J
JohanLun: Nya verkar oftast aldrig ekonomiskt gå att räkna hem, har man gamla kärnvirkesfönster har man ofta profilerade inmålade foder och inte standard mått. Håller med om att på 70talshus känns det rätt självklart att byta, men på äldre hus oftast bättre att renovera...
6 svar · 3,0k läst
W
widdde: [citat] Det är inte riktigt sant. 4mm glas går inte att härda så stort med en bra kvalitet. 1500x2000mm brukar man säga är max för en godtagbar kvalitet.
14 svar · 2,5k läst
Nixxan
Nixxan: [citat] Tackar!!
12 svar · 8,3k läst
1
123abc: Vad sitter det för låshus i dörren? Täckbricka 4265 är avsedd för cylinderhål i ett modullåshus och täckbricka 992 för tryckeshålet men trycket ska inte blockeras.
16 svar · 11,5k läst
R
RoBo: Har ni försökt bryta er ut ? :thinking: [bild]
1 svar · 7,7k läst
13th Marine
13th Marine: Skulle tro att infinity scroll har hjälpt till här
33 svar · 11,8k läst
·
K
Källingen: Ska nog skaffa mig en mindre sickel som kommer åt ordetligt. Lite rätt att skada träät om jag använder kniv.
5 svar · 7,7k läst
Rabbithole
Rabbithole: Att dom inte håller enligt snickaren är vanligt "produkter jag inte använt" skitsnack. Kollar du i Europa så är säkert 95% av alla fönster PVC. Träfönster används främst av tradition i Sverige, och det går att spika i dom fast det är det ingen som gör. FD Kronfönster hade någon modell med karmskruv om man vill ha det
9 svar · 2,3k läst
1
123abc: Tröskeln brukar skilja lite och många billigare dörrar har en lägre tröskel ofta med inslag av aluminium. En del påstår att karmarna är klenare och där med rör sig mer men det är inget jag upplever. Det som kan skilja är vilka material det är byggd av då billigare ofta har mdf under lacken vilket gör att dörrbladet kan jäsa runt skador där lacken är borta av fukt men även
2 svar · 6,0k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.