Någon gång i tiden byggdes den vackra farstukvisten bort med vsttenläckage som följd. Troligtvis pga nästan obefintlig taklutning och att där taken möts kan vattnet rinna rakt in under taket om det blåser åt det hållet. Därför har jag tänkt sätta i en dörr på insidan där det suttit en förut och därefter riva utbygget och ev även bygga en liten ny veranda. Men jag skulle vilja tillverka en egen ytterdörr och larm i samma stil som äldre gotlandshus. Har någon tips på sammanfogning i hörnen på dörren och hur man bäst utformar snedstöttorna inuti dörren? Och kan man bygga karmen på plats? Gillar den rustika känslan men samtidigt skall det inte va fult. Detta är till början en test. Har koll på vändlimning och att det är lätt att den slår sig. Bifogar lite bilder. Dels modell på dörr. Vart den skall sitta (dubbeldörr) en bred å en lite smalare. Utbygget samt modell på dörr (dock nytillverkad)
Karmen bygger man normalt som en ram och så lyfter man den på plats och kilar och skruvar fast. Jag har platsbyggt en karm en gång men det skall man inte göra om man inte är tvungen. Det är svårt att få måtten att stämma då man platsbygger och omöjligt att justera i efterhand.
"Findus" är den stora experten på dörrar här på forumet.
Dörren du visar ser ut att ha en ram gissningsvis 42x90mm med tappade och limmade hörn. Sannolikt fyra tvärträn som är intappade i sidostyckena, ett uppe och ett nere och två däremellan. Isolering i tomrummen. Inga snedsträvor.
"Findus" är den stora experten på dörrar här på forumet.
Dörren du visar ser ut att ha en ram gissningsvis 42x90mm med tappade och limmade hörn. Sannolikt fyra tvärträn som är intappade i sidostyckena, ett uppe och ett nere och två däremellan. Isolering i tomrummen. Inga snedsträvor.
Klicka här för att svara


