Fast fasadparti

492 läst  14 svar

1. Scouten
    Byggveteran · Nivå 7
    Hej jag leker med tanken att sätta in ett större glasparti (220cm högt och ca 600cm långt). Färdiga partier i sektioner ger ganska stora mittposter, eller så är de vansinnigt dyra.

Samtidigt kan man köpa glasningslister och glaskassetter på nätet för en spottstyver, men det kräver ju en hel del hemmapul, är det någon som har gjort det och kan ge mig lite inspiration, eller som kan avråda mig?

2. Scouten
    Byggveteran · Nivå 7
    Är det ingen som har erfarenhet av att köpa glaskassetter på nätet och montera i egen karm?

3. R
    Medlem · Nivå 16
    Har du funderat på hur mycket en 2,2x6m stor isoler med typ 8+8 härdat väger och kostar?

Vi lyfte in 2x8m 10mm härdat och jag tror den vägde närmare 800kg och kostar ca 150 000kr, bara glaset.

Om du inte skall ha den stående behöver du bygga ett ramverk som skall klara av att bära upp en 6m öppning eller så får du gå upp ännu mer i dimension på glaset och göra rutan till en bärande del i konstruktionen.

• Laddar…
  4. Scouten
    Byggveteran · Nivå 7
    Jag har funderat och jag vet. Min plan är i så fall att köpa tre glas som är 2*2,2 ungefär, sen hade jag nog inte tänkt mig 8+8 mm glas, det känns overkill.

5. R
    Medlem · Nivå 16
    Det byggs fasta partier hela dagarna. Det är dock som med allt, annat enkelt när man kan och svårt om man inte kan.

Jag skulle tro att det svåraste när man skall bygga en karm av trä själv är att få fatt i bra virke.

Utan att ha kollat detaljerna så tror jag det blir billigare att köpa ett färdigt parti. De har helt andra priser på glasen än vad du kan komma åt.

(6+6 skulle jag tro behövs för den storleken och härdat om de skall gå ner till golv.)

• Laddar…
  6. W
    Medlem · Nivå 4
    6mm Härdat räcker gott för 2000x2200mm, Du bör nog tänka på något solskydd också när man har stora glaspartier.

7. Scouten
    Byggveteran · Nivå 7
    Ja, det har du rätt i, det är ju fortfarande på drömstadiet, men invändiga lamellgardiner och automatisk markis var min tanke. Kanske borde man sikta på lite solskydd i glaset också?

8. Scouten
    Byggveteran · Nivå 7
    Jag ska självklart kolla med en glasfirma också, det kan visa sig att det åtminstone är värt prisskillnaden.

9. W
    Medlem · Nivå 4
    Här kan du läsa en del om solskydd. https://glassolutions.se/sv/produkter/solskyddsglas

Jag är kanske lite partisk då jag jobbar som säljare på Glassolutions :)

10. R
    Medlem · Nivå 16
    Sageglas är ett måste! ;)

• Laddar…
  11. Scouten
    Byggveteran · Nivå 7
    På jobbet sätter vi alltid solskyddsglas, så egentligen borde jag veta att det behövs, men den inneboende snålheten får en ju att vilja kapa hörn och ta genvägar.

12. Scouten
    Byggveteran · Nivå 7
    Firmorna på nätet tvekar ju inte på att erbjuda 4mm glas i de storlekarna. Är det en otillåten konfiguration?
    Glasgiganten:
    ISOLERGLAS D4-12 - HÄRDAT
    SGG Climaplus.

13. R
    Medlem · Nivå 16
    De säljer det du beställer. Om det håller eller uppfyller krav är ditt problem

14. Scouten
    Byggveteran · Nivå 7
    Så är det naturligtvis, det är därför jag frågar här, där all kunskap finns.

15. W
    Medlem · Nivå 4

Det är inte riktigt sant. 4mm glas går inte att härda så stort med en bra kvalitet. 1500x2000mm brukar man säga är max för en godtagbar kvalitet.

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: