Matzeball
Matzeball: [citat] Sök på Youtube efter "hakgångjärn dörr" så hittar du videobeskrivningar hur du monterar de långa gångjärnen och vad du ska tänka på. Det blir lätt så att dörren hänger snett annars om du inte gör rätt. Det finns en dansk (om du klarar det) som beskriver det väldigt bra i filmen "Byg selv dør til skur eller havelåge"
18 svar · 6,4k läst
·
Ashes
Ashes: Fönstren är monterade i karmarna och går att skruva loss så bara karmarna blir kvar. CC mellan karmarna är kanske 80 cirka? Hur blir det med täthet om vi monterar kasett i de gamla bågarna? Som det är nu drar det mycket från fönstren och vardagsrummet är husets kallaste rum. En anledning till att vi vill byta fönster är att de gamla karmarna är bruna och vi ville undvika att behöva
25 svar · 7,5k läst
·
F
fixarpelle: Bygg en ram som du sedan limmar mot fönstret med lämpligt lim t.ex tec7. Limma och sett dit ramen med tvingar sedan kan du fogskumma runt ramen med tvingarna på plats. Något som även sitter i trät hade varit att föredra t.ex slå in en nubb i lämplig dimension snett in i trä men om det inte är möjligt så bör limmet och fogskummet hålla allt på plats. Ytterligare ett alternativ är
20 svar · 6,6k läst
·
J
Jörgen Ö: Är ju sällan det finns färdiga bleck, bättre att kontakta en plåtslagare som tillverkar efter just dina fönster/förutsättningar
1 svar · 4,1k läst
·
Oldboy
Oldboy: Falstång ja. En sådan med bred "anknäbb". Själv har jag en gammal från arvsgods. Vet ej namnet. Oavsett, snåla aldrig på verktyg. Det är hälsovådligt både fysiskt och psykiskt. För långa kanter som blir lite "knyckliga" med falstång så kan man mha en rak regel och ett stabilt bord böja över bordskanten och då få ett slätare resultat.
5 svar · 6,7k läst
·
G
Glidarn40: [citat] Tack, det skiljer bara 450kr mellan dom bara men det är leveranstiden som suger på 0.9. Men jag kör nog på dom ändå
2 svar · 1,5k läst
Rabbithole
Rabbithole: [citat] Dom blir inte solblekta och spröda så det problemet slipper man
5 svar · 1,3k läst
M
math_a: Hej, Ett fönster i mitt hus (identiskt med det på bild) har stängts fel och gått sönder..!? Nu är det helt stängt uppe, men glipar nere där det inte gått igen helt. Vrider jag på handtaget händer inget (känns som något släppt på insidan). Det är ett sådant som kan tippa inåt med handtaget 90 grader vridet och öppnas vanligt 180 grader vridet. Tittar jag på ett annat fönster i
0 svar · 649 läst
·
M
manjana: Min villa har 5 fönster mot gatan som behöver insynsskydd. Hade tänkt mig köpa måttbeställda, träpersienner av bättre kvalitet. När de väl sitter på plats ska de sitta där år efter år... Någon som har förslag på vart man kan vända sig, verkar finnas en uppsjö med olika leverantörer. Alternativt, så är jag sugen på att skaffa någonting som toprightnordic.com kallar för
0 svar · 761 läst
N
Niq: Om du vill ha inbrottsskydd så är det en glaskasset med ett laminerat glas utvändigt som du ska ha. Ger också lite bättre ljudisolering. Måste vara bättre att ta på försäkringen. Nog täcker väl hemförsäkringen sådant här? Om försäkringen täcker så är det väl bara att ringa glasmästaren och be dom komma och fixa. Samt någon som fixar golvet. Försäkringen betalar bara
9 svar · 15,2k läst
·
E
ex007: Jag har talat med H-Fönstret och fått superbra support samt några Q-lon lister att testa med, när jag testat så behöver jag bara meddela hur många meter jag behöver. Tack för svaren!
6 svar · 6,7k läst
·
N
NoOne2k: Du kan ju montera karmen med te.x adjufix eller http://karminfastning.se/valj-ratt-skruv/. Finns tydligen för plåtregel också. Edit: är tydligen Arvid Nilsson som säljer tema karminfästning. Jag har monterat mina fönster med den typen, visserligen i träregel, men det är mycket smidigare än med karmskruv.
6 svar · 11,8k läst
·
T
trasker: Bifogar bild. Detta är väggen som vi ska bygga sett från sidan.
9 svar · 3,4k läst
·
M
MissAnpassad: [citat] Ska du ändå köpa en nyproducerad dörr, be en snickare göra den från grunden istället för att köpa en massproducerad. Då kommer den passa rakt av. Visst, det kanske kostar en slant, men det kommer se bättre ut än om dörren är för tjock för dörrhålet.
20 svar · 2,6k läst
P
Petter Forsen: Det är skillnad i uppbyggnad av ramen märkte jag när vintittade runt. Fastnade tillslut på en pvc dörr från Estland med tyska pvc profiler, har 2st en till källardörren med liten sikteuta och en till uterum altan.m me 3/4 glas. Gick att beställa presis som man ville, både glas och storlek. Ramen runt är lite grövre priset överlägset mot andra som kunde leverera med våra mått.
5 svar · 2,9k läst
FrökenFunkis
FrökenFunkis: [citat] Vilken leverantör använde ni? Jättefint!
11 svar · 13,1k läst
·
Demmpa
Demmpa: Ett fönster i modulmått 9*13 kan du nog få hem på två veckor, tex elitfönstet, eftersom det är ”lagervara”, men en altandörr på x*23 lär vara beställningsvara hos alla och då lär det vara minimum sex veckors leveranstid.
3 svar · 2,4k läst
Noramasen
Noramasen: Tråkigt att du fått ett sådant bedrövligt utförande som bara ser ut att fortsätta. Se till att få det blecket utbytt då det är egentligen ogjort arbete. Deras räddning med silicon (den ska vara avsedd för utomhusbruk och förenlig med plåt) är förkastligt då det kommer med tiden att dra till sig smuts och se illa ut. Tätheten kan man diskutera beroende på var den läggs. Garanti
9 svar · 7,9k läst
·
P
Pin: [citat] Problemet var att det var fast pris, så blev inte så billigt... Kanske därför de jobbade så snabbt ;) Ingick rivning men ej bortforsling, listning, några bleck andra återanvändes , foder återanvändes (de bytte de flesta inifrån)
7 svar · 3,1k läst
P
pilen: Påståendet att den lilla mängd med grafit jag använder skulle sätta igen och täppa till i kanaler och stift i cylindern ser jag som löjligt. Efter att jag gjort rent cylindern så är det bara ett lätt tryck med grafitsprayen. Om man däremot fyller låset med grafit och/eller olja varenda gång det kärvar utan att rengöra då blir det problem så som du beskriver det. Ingen av de
15 svar · 10,0k läst
·
Ulf123
Ulf123: [citat] Du har rätt i att det inte är en "standardtröskel". Standardtröskeln fungerar bra när man har samma nivå på golven. Jag byggt en ny tröskel av en ekbit på högkant och en annan som ligger ovanpå.
14 svar · 4,2k läst
·
P
Pagno: [citat] Jag tror inte att vanliga byggvaruhus har "bra" lister i sortimentet. Vill du ha för spår så finns det på Theofils, jag har köpt på bolist för något år sedan, vet inte om du har något av dessa i närheten. Leif Nilsson har också o-list. Det du skall ha är en list för rätt spårstorlek annars går det med vanlig P-list som är förklistrad (klisterremsa). Mvh P-A
3 svar · 2,2k läst
·
D
Dub361: [citat] Swedoor tillverkar dörrar i både NCS 0502Y och NCS 0500N (och kan för övrigt ordna dom flesta NCS och RAL-kulörerna). Gå in på deras hemsida och hitta en återförsäljare nära dig. Finns säkert fler tillverkare som erbjuder möjlighet att välja färg själv, dom är givetvis dyrare än 500kr-dörrarna på bauhaus men kvaliteten och ytfinishen på tex Swedoors innerdörrar är
1 svar · 1,2k läst
P
Anonymiserad 182052: Jag väntar på ett godkännande från brf men jag behöver veta vad lagen säger för att kunna argumentera.
25 svar · 2,8k läst
Mikael_L
Mikael_L: [citat] Är åtgärden något som kräver bygglov eller bygganmälan? För gör du en åtgärd som inte kräver detta så vet ju inte ens kommunen om det. Och om jag fattade rätt så finns de gamla sätten kvar, att ta sig mellan rummen, så då är det bara att köra på. Men det finns en intressant sak, som man kan tänka på. Många kommuner är pigga på att alltid tvinga på husägarna
30 svar · 90,5k läst
-Pilla-
-Pilla-: Tack för all hjälp. CZ har varit här och tittat på vårt hus och vi insåg att på grund av en vattenskada som varit tidigare i huset har man bytt ut golvet som ligger i samband med ytterväggen där vi tänkte sätta in fönstret. I och med att man gjort det har man försvagat konstruktionen väldigt mycket. Så vi är tyvungna att inse att vi skulle försvaga konstruktionen ytterligare
13 svar · 6,1k läst
·
1
123abc: Problemet beror på att det köpts in vanliga innerdörrar istället för "riktiga" dörrar avsedda för att användas inomhus, med tiden så kommer även gångjärn, dörrens upphängning att börja strula. Det som egentligen ska användas är dörrar avsedda för miljön. https://www.daloc.se/arkitekter-byggare/klassningar-och-klassade-dorrar/vatrumsdorr.html
5 svar · 2,6k läst
·
L
Lars48: Om de målades för fem år sen och det börjar spricka redan nu då har det varit ett dåligt underarbete. För att färgenska sitta kvar då ska den gamla färgen slippas bort och målas på nytt. Jag har oxå målat fönstren år 2013 men det ser ut som det var målat igår. Det är ingen bra ide att måla på varje år, det hjälper inte ett dugg och färgen kommer inte att sitta kvar.
1 svar · 966 läst
R
RoBo: Låter helt rimligt.
2 svar · 2,9k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.