Microkatten
Den inredda stallängan som fönstrena sitter i är inte klar än, så jag vågar inte uttala mig om ev drag. Det är bruket som främst skall hålla vindtätt och inte lindrevet i sig, men det gäller ju att fylla upp med lindrevet också. Jag antar att precis som för andra lösningar så beror resultatet på hur väl utföraren utför arbetet. Vet du i detalj hur Byggfabriken fogade? Har ni kollat att bruket(?) på fogens utsida är ok?

Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Förra gången vi bytte fönster använde de skumisolering. Känns sådär i ett stenhus tycker jag.
Isovers glasullsdrev är nog vanligast nu för tiden. Det är förvisso det som använts mest i rätt många år nu. Skum används en del vid stenväggar och för extra fastsättning om det inte finns något bra att skruva i.

Jag är lite skeptisk till mineralullen som drev just eftersom det är en lätt isolering som påverkas av naturlig och påtvingad konvektion. Ofta slarvas det med tätning utifrån och under bleck vilket borde få luften att röra sig en del i drevspalten och då är frågan hur bra isoleringen blir i praktiken.

En variant är att sätta svällist för yttre tätning om väggarna är jämna och fina och sedan dreva innanför det. I filmen nedan används den inplastade varianten av mineralullsdrev.

• Gilla
Marlen Eskilsson
  • Laddar…
Tack för tips! Vi lägger tankarna på att köpa egen byggnadsställning åt sidan då tror jag.

Just januari/februari är det absolut lågsäsong för att byta fönster, så jag har frågat ett par företag som egentligen både säljer fönster och monterar dem och de verkar kunna göra jobbet. De borde väl vara proffs på det? Vår gamla goda snickare som vi brukar använda har slutat och bytt yrkesbana tyvärr.
Som sagt kolla deras referenser väldigt noga. De "borde" vara proffs på det men....

Känner inte din gamla snickare någon då?

Det var ingen dum idé, ska höra med honom. (y)

Förra gången vi bytte fönster använde de skumisolering. Känns sådär i ett stenhus tycker jag.
Vad är det som du upplever som sådär med skum?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.