Fönster & Dörrar
123abc: [citat] Uppdaterar länken över MTK godkända material. https://www.glascentrum-mtk.se/wp-content/uploads/2018/06/Materiallista-2018-1.pdf https://www.glascentrum-mtk.se/uploaded_files/kontrollregler_april_2013.pdf Foga fungerar bra.
romerome: [citat] Finns det fortfarande inget smart sätt att förhindra att hela glaskassetten lyfts ut vid inbrott? Speciellt något på befintliga fönster och dörrar? Mvh/romerome
KnockOnWood: [citat] Ja, mysigt när man slår sig ner vid ett café- eller pizzeriabord och det ligger en glasskiva över den vackra duken!
Rolle85: Köpte färdig byggsats med deras fönster utan pvc
Cheesen: I förra villan bytte vi ytterdörren från femtiotalet när vi snodde ihop friggeboden. Den gamla dörren fick helt enkelt bli friggadörr. Det var inget större fel på dörren men den skramlade.
KnockOnWood: Här verkar 2-glas + argonfyllning ha Ug = 1.1 W/m2k, men skjutdörrarna kan också köpas med Ug ner till 0.7 W/m2k. Vilken uppbyggnad de då har framgår inte av sidan, men man kan ju fråga :) http://okna.swiebodzin.pl/en/hs_sliding_doors (Alla våra fönster och fönsterdörrar (15 st) på huset byggt 2010 är från detta företag, och de har utmärkt kvalitet. Men de är av denna typ:
Fulkemisten: Svårt att se men du menar att träet sitter längre ut än fönstret? Det finns speciallister som är 24 mm tjocka på ena kanten och ordinära 12 mm på andra. Annars är det nog salning som gäller. Går att få rätt snyggt det med om man sätter kant i kant med listen och väljer rakt trä. Sista strykningen med färg görs på plats. Har du tillgång till dyckertpistol så underlättar det
Bernieberg: Ja 118 mm stämmer bra med din väggkonstruktion. Det går bra att fästa antingen genom falsen eller tjocka delen av karmsidan, något av alternativen kommer att träffa regeln bra. Kom ihåg att kolla om det redan är borrat i karmen du köper så att det passar med planen. Annars är det bästa att borra själv så får man det som man vill.
PNO: Jag har köpt ett gäng dörrar från RM-snickerier. Riktiga gångjärn och inga problem med specialmått varesig på karmmåttet eller speglarnas fördelning. Det senare är ju rätt viktigt om dörren ska sitta så den syns ihop med äldre dörrar. Dessutom fixade de släta speglar åt mig, vilket husets alla andra dörrar har. Bra också att de ritar upp dörren och skickar ritningen för
123abc: Jag har tänkt ett tag men jag kan inte minnas några fönsterhandtag i brunoxid som tillverkas nu för tiden dom sålde väldigt dåligt, jag hade en del äldre i brunoxid tidigare även låsbara som jag kastade då dom endast tog plats. Det är möjligt att det går att specialbeställa, fix brukar kunna lösa det mesta jag vet att många av deras produkter går att köpa med äkta guld som
123abc: Trögheten justeras genom att "muttrarna" vrids så dom spänner tillräckligt, det brukar gå att justera dom med en skruvmejsel i kronan om jag minns rätt. Jag är inte säker då det är så gamla grejor men om du lossa täckbrickan (eller om det är gångjärnsinfästningen) så kanske du ser om något mer måste lossas eller om dom fönsterbågen släpper direkt.
överste senap: Hej, Har med framgång gjort precis det du är ute efter och av precis sammma anledning, samt att rummen knyts ihop bättre. Sågade på mitten och bröt uppåt, inga problem med dörrkarmarna. Hade jag gjort om det hade jag gjort två snitt en bit från mitten för att få tre bitar, detta för att slippa slåss mot så mkt fastsättning som möjligt. [bild]
123abc: [citat] [bild] [bild] [bild] [bild] Jämför du måtten så är det troligtvis möjligt att montera AML320 låshuset där det tidigare suttit ett modullåshus men jag inga mått på slutbleck eller in/ytterenheternas bredd för att kunna avgöra om dom täcker över befintliga uttag Jag rekommenderar att du istället köper ett elektroniskt lås som är avsett för svenska marknaden och klimat
tergo: ja drevsprickan skall vara tät ,man kan låta plasten gå utöver eller mjuk foga med tex latex eller använda en remsa plastat drev inåt t
FG: Normalt sett har man fönsterkitt där som håller fast rutan utöver stiften. Man kan ju täta med vad som helst egentligen, men tanken är ju att den här typen av fönster ska renoverad emellanåt och då vill man förstås ha något som går att ta bort utan att man har sönder rutan. Om du ändå ska byta ut fönstret framöver kan du använda det du har hemma för att limma fast rutan och
Hallerudsbo: [citat] Ja risken är nog att få vatten in där. De gjorde uppvik bakom och la i tätning, tec 7 mellan plåtarna så det borde va liten risk för vatten där uppe då.
123abc: Kaba ovala låscylindrar heter som sagt 2048. En oval utsida 2048 eller 2048D Oval dubbelcylinder 2048CF eller 2048CFD Oval låscylinder insida 2048F. När dom slutar med D så är dom extra borrskyddade och uppfyller krav för klass 3 med rätt behör eller applikation vilket är tillsammans med smalprofilbehör (vanligt i dörrar av aluminium) eller i hänglås kl3 eller högre klassning. Extra
Robert-san01: Beställ härdad Optiwhite. Det är helt utan toning.
Lasselano: Som ytterligare alternativ finns foderbildande karm, t ex Ekstrands E-karm eller Swedoors flexkarm
dof: https://www.biltema.se/kontor---teknik/kontor/kontorsmaterial/tejp/label-off-2000029987 Denna brukar funka bra på det mesta.
UllisiHökis: Ja tack! En liten liten insex var vad som behövdes. Jag röstar på ditt svar som det bästa! Tack alla andra med.
hscn: Blir nog svårt att hitta över disk i Sverige men amazon.de brukar leverera snabbt och smidigt. https://www.amazon.de/s/ref=nb_sb_noss?__mk_de_DE=ÅMÅŽÕÑ&url=search-alias=aps&field-keywords=door+stopper+spring Även ebay.co.uk brukar fungera bra men det blir ofta lite dyrare frakt.
123abc: [citat] Lägg något under skruvmejseln som skyddar dörren och bänd loss den om den sitter hårt men oftast går det bra med endast en spårskruvmejsel i lämplig storlek. Om du har ett annat trycke än det på bilden så kan det skilja hur du gör när du lossar.
tommib: Jag gissar också på bärande funktion eftersom man besvärat sig med att räkna ut belastningen på dessa. Det står längst ner på beräkningssidan att det finns mer information om B,C och D på sidan 6. Vad står det där?
etompau: Tycker det ser bra ut för fönster från 1952. Skrapa bort lös färg, tvätt rent och måla om. Gissar att utskjutande tak tar det mesta av regnet.
Derbyboy: Jag hat såklart sökt men många trådar var inaktuella.
Björn Melander: [citat] Om du orkar, en mätning vore kul att se med den dörren och med det montaget. Jag vet att vi gjorde isolationsmätningar på två nästan identiska rum, i samma skiljevägg, där den ena dörren var en noname dörr med massiv spånkärna (listerna byttes dock) och där den andra var en Daloc som var skyltad med R’w 35 dB. Jag vill minnas att dom uppvisade tämligen lika mätvärden.